نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24 آذر

نرخ ارز با توجه به مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

کدخبر: ۴۶۲۰۰۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 24 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
نرخ ارز با توجه به مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

24 آذر 1351؛ اولین پل شناور نظامی ایران ساخته شد

در پی شکوفا شدن زمینه‌های خلاقیت و ابتکار و تلاش و کوشش در جهت حصول خودکفایی و قطع هرگونه وابستگی به امپریالیسم جهانی متخصصان و کارگران متعهد و انقلابی ایران اسلامی پس از دو سال تلاش پیگیر موفق به ساختن اولین پل شناور نظامی در داخل کشورمان شدند.

کارگران و مهندسان دو شرکت تکنیکان و ماشین‌سازی پارس که از حدود دو سال پیش حرکت مبتکرانه‌ای را برای ساختن پل شناور نظیر انواع خارجی آن آغا زکرده بودند، با به کار گرفتن کلیه امکانات محدود داخلی و با طراحی بیش از 1500 نقشه و اجرای آن توسط کارگران تلاشگر شرکت‌های مزبور، موفق شدند پل شناوری متشکل از 36 قطعه و با طول بیش از 220 متر که از هر نظر با نوع روسی آن برابری می‌کند ساخته و پس از آن آزمایش امکان بهره‌برداری با کیفیت بالا آن را به تایید متخصصان نظامی برسانند.

24 آذر 1371؛ نرخ ارز با توجه به مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و لایحه بودجه سال 1372 کل کشور را تقدیم نمایندگان کرد.

اعتبار کلی این لایحه به سبب فعل و انفعالات ناشی از اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به مبلغ 54 هزار و 179.7 میلیارد ریال برآورد شده و با توجه به پیش‌بینی‌های برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رقم کسر بودجه در آن به صفر رسیده است.

رئیس‌جمهوری ضمن ارائه گزارشی در تشریح ویژگی‌های این لایحه اعلام کرد: رقم استقراض از سیستم بانکی برای اولین بار پس از 25 سال به صفر رسیده است که این عدد افتخارآمیز را باید حفظ و بر آن تاکید کنیم، زیرا نقطه عطفی در عملکرد دستگاه مالی کشور است.

آقای هاشمی آنگاه اظهار کردک نرخ ارز در این لایحه با توجه به مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود که کالاهای اساسی، دارو و فرآورده‌های نفتی شامل این قاعده نخواهد بود.

وی همچنین این لایحه را کار پایه‌ای برای برنامه دوم توسعه 5 ساله کشور توصیف کرد و افزود: این لایحه مقدمه برنامه دوم و با تغییر نرخ ارز سعی شده است گام بسیار بلندی در جهت هموار کردن راه برنامه دوم برداشته شود و به طور عمده تلاش ما صرف سامان دادن به اقتصاد کشور شده است، از این رو از نمایندگان تقاضا می‌کنم بدون هیچ محدودیتی در این راه اقدام کنند.

روش جدید فروش سیمان اعلام شد

تا زمان تک‌نرخی شدن ارز همچنان برای واردات سیمان از ارز رقابتی استفاده خواهد شد.

مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنایع گفت: این تصمیم در پی اجرای طرح آزادسازی توزیع و قیمت سیمان در جلسه شورای اقتصاد گرفته شد.

وی اضافه کرد: سیاست آزادسازی توزیع و قیمت سیمان باعث سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش خواهد شد و قیمت سیمان نیز کاهش خواهد یافت.

وی گفت: همه واحدهای تولید سیمان کشور موظف به تامین سیمان موردنیاز طرح‌های عمرانی و دستگاه‌های دولتی نظیر سدسازی، پل‌سازی، نیروگاه‌سازی و غیره هستند.

نعمت‌زاده ادامه داد: واحدهای تولید سیمان باید محصول خود را با نرخ تعادلی بازار به مردم عرضه کنند که از این مقدار 20 هزار ریال به حساب فروش کارخانه و 2500 ریال به ازای هر تن فروش سیمان برای اجرای طرح سیمان به حساب وزارت صنایع، شرکت احداث صنعت، واریز خواهد شد.

وی گفت: کارخانه‌ها مکلفند که 90 درصد از تفاوت قیمت فروش سیمان را به قیمت تعادلی پس از کسر مبالغ بالا به حساب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واریز کنند و 10 درصد باقیمانده از تفاوت یادشده متعلق به کارخانه‌های سیمان است.

صادرات 800 هزار دلار تابلو فشار قوی به دبی

اولین سری تابلوهای فشار قوی تولیدی کشور «پارس تابلو» به ارزش تقریبی 800 هزار دلار به امارات عربی متحده صادر شد.

محمد پارسا، مدیرعامل این شرکت گفت: این صادرات در پی انعقاد قرارداد با سازمان آب و برق «دبی» صورت گرفته است.

شرکت «پارس تابلو» اولین شرکت تولیدکننده تابلوهای فشار قوی تحت لیسانس «آلستوم» فرانسه است.

وی میزان تولید این کارخانه را سالانه 1000 سلولفشار قوی ذکر کرد و گفت: ظرفیت تابلوهای این شرکت از 20 کیلوولت به بالاست.

پارسا اضافه کرد: در پی تحویل این درخواست، سه قرارداد دیگر به ارزش تقریبی 3 میلیون دلار با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس بسته شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات این شرکت با استاندارد جهانی برابری می‌کند، گفت: شرکت آلستوم فرانسه امتیاز ساخت تابلوهای فشار قوی در منطقه خلیج فارس را به شرکت پارس تابلو داده است.

24 آذر 1381؛ طرح ضربتی اشتغال ادامه می‌یابد

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: طرح ضربتی ایجاد 300 هزار فرصت شغلی در فعال کردن بازار نیروی کار و ایجاد تعادل در طرف‌های عرضه و تقاضای نیروی کار موفق بوده است.

دکتر محسن نوربخش با بیان این مطلب افزود: این طرح نشان داد که در طرف تقاضای بازار کار یعنی ازسوی کارفرمایان تقاضای نیروی کار بالقوه زیاد است و باید بالفعل شود و برای رسیدن به این مهم باید انگیزه‌های مالی ایجاد شود و در مواردی نیز هماهنگی لازم است.

نوربخش گفت: نکته قابل‌توجه در اجرای این طرح این است که تمام مراحل اجرایی کار مشخص و تعریف شده است و هر دستگاهی وظایف خود را به طور مشخص می‌داند که امیدواریم با ادامه این روند تا پایان امسال رقم نهایی 300 هزار فرصت شغلی تحقق یابد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای اجرای این طرح از سپرده‌های قرض‌الحسنه در سیستم بانکی استفاده می‌شود، افزود: اگر این طرح پس از ارزیابی نهایی مثبت قلمداد شود، با هماهنگی دولت و تامین مالی بیشتر می‌توان آن را توسعه داد.

سرمایه‌گذاری آلمان برای تولید لوله‌ در ایران

یک شرکت آلمانی برای تولید لوله‌های استاندارد در تبریز سرمایه‌گذاری می‌کند. مدیرعامل کارخانه «باوکو» آلمان در دیدار با استاندارد آذربایجان شرقی میزان این سرمایه‌گذاری را 21 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: کارخانه تولید لوله‌های استاندارد نخستین‌بار در خاورمیانه در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز در زمینی به مساحت 11 هزار مترمربع ایجاد می‌شود.

آقای هاور کامپ افزود: این واحد تولیدی لوله‌هایی با قطر 30 سانتی‌متر تا 3.5 متر را با آخرین فناوری روز و استانداردهای جهانی تولید خواهد کرد و تولیدات آن علاوه‌بر تامین بخشی از نیازهای داخلی به کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز نیز صادر خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه باوکو آلمان گفت: لوله‌های تولیدی در نگهداری مواد خام، مایعات، مواد غذایی، علوفه و صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید