نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 26 آذر

سیاست ارزی کشور «بی‌برنامه» و «بی‌ثبات» است

کدخبر: ۴۶۲۱۲۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 26 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
 سیاست ارزی کشور «بی‌برنامه» و «بی‌ثبات» است

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

26 آذر 1381؛ همکاری پژو-سیتروئن با خودروسازان ایران

هیات مشترک پژو-سیتروئن با مهندس ویسه رئیس هیات‌ عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیات مزبور که در قالب مشترک از شرکت‌های پژو و سیتروئن جهت بازدید از شرکت‌های خودروسازی ایران و مچنین دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات کشورمان وارد تهران شده است با مهندس ویسه، معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در مذاکرات انجام‌شده طرفین در مورد لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه و ارائه رئوس برنامه‌ها برای بررسی‌های بیشتر توافق کردند.

همچنین مقرر شد تیم کاری مشترک درخصوص تنظیم همکاری‌های راهبردی میان پژو-سیتروئن از یک طرف و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سایپا و ایران‌خودرو از طرف دیگر تشکیل و به‌زودی فعالیت خود را آغاز کند.

عملیات ساختمانی برج میلاد یک ماه دیگر به اتمام می‌رسد

مدیر طرح برج میلاد با بیان اینکه تاکنون 20 میلیارد تومان برای این برج هزینه شده، اظهار کرد: با این هزینه تنها 40 درصد از کارهای برج انجام شده است.

توحیدی با بیان اینکه تا اتمام برج میلاد، بیش از 30 میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود، اعلام کرد: این هزینه‌ها شامل آسانسور، رستوران گردان، فضاهای روباز، امکانات، دستگاه‌ها و سایر کاربری‌ها است.

وی ادامه داد: عملیات ساختمانی برج رادیو تلویزیونی میلاد که یک عملیات بتنی است تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

مهندس توحیدی بیان کرد: بعد از اتمام 7 متر باقی‌مانده بتنی، عملیات نصب اسکلت فلزی انجام می‌شود که هم‌اکنون مرحله یک این سازه در دست مونتاژ است و ظرف ماه‌های آینده عملیات بالابری که به شیوه و تکنولوژی خاصی صورت می‌گیرد، انجام خواهد شد.

وی به سازه فلزی برج میلاد اشاره کرد و  افزود: این سازه حدود 2 هزار تن وزن دارد و از نظر قطر 60 متر است که در بین برج‌های دنیا بی‌نظیر است و با ضریب اطمینان بالایی، تمام پارامترهای ایمنی در حد لازم پیش‌بینی شده است.

26 آذر 1391؛ سیاست ارزی کشور «بی‌برنامه» و «بی‌ثبات» است

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد بانک مرکزی در یک سال و نیم گذشته اعلام کرد، سیاست ارزی کشور از فروردین سال 90 تا مهرماه 91 دچار «بی‌برنامگی»، «بی‌ثباتی» و «فقدان راهبرد مدون» بوده است. بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی با عنوان «ارزیابی اقدامات و بخشنامه‌های بانک مرکزی در حوزه ارزی» اعلام کرد، صدور و ابلاغ سیاست‌های متعدد و بعضا متناقض و متفاوت با هم در یک سال و نیم اخیر در کنار مصاحبه‌های غیرموثر و بعضا التهاب‌زا، موجب بی‌اعتمادی بازار و عوامل و فعالان این حوزه به سیاست‌های ارزی شده است.

این گزارش که به درخواست احمد توکلی، رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است با بررسی جزئیات اقدامات و بخشنامه‌های بانک مرکزی در مدت زمان مذکور، می‌نویسد، در شرایطی که انحصار ارز در کشور در اختیار بانک مرکزی است، خواسته یا ناخواسته قیمت‌گذاری ارز توسط عواملی نامعلوم در بازار غیرمتشکل ارز تعیین شده و بانک مرکزی بیشتر «نظاره‌گر» و «دنباله‌رو» قیمت تعیین‌شده در بازار ارز بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین اعلام می‌کند، فقدان راهکار مشخص و آینده‌نگر در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی مشهود است.

این مرکز با تاکید بر اینکه صدور بخشنامه و بسته‌های سیاستی در کنار مصاحبه‌های متعدد مقامات پولی و مالی، خود از عوامل بی‌ثباتی و نوسان ارز در کشور است، می‌افزاید: بانک مرکزی از فروردین 90 تا مهرماه سال‌جاری حدود 70 مورد اقدام به سیاست‌گذاری یا اقدام در حوزه ارزی کرده است که حدود 51 مورد آن مربوط به صدور بخشنامه، دستورالعمل، تمیهدات سیاستی و اتخاذ تصمیم در حوزه اختیارات این بانک بوده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید، صدور 16 مورد بخشنامه درخصوص ارز مسافرتی، 14 مورد درخصوص واردات کالا، 15 مورد درباره سیاست‌گذاری بازار ارز موید این بی‌ثباتی است.

این گزارش تاکید می‌کند، در شرایطی که برای حفظ کیان نظام و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان، مدیریت بهینه ارزی و خصوصا تخصیص بهینه از ضروریات است، مشخص نیست چرا بانک مرکزی در بخشنامه‌ها و تمهیدات متعدد خود تلاش کرده است به دانشجویان غیررسمی و زائران عتبات عالیات ارز با نرخ مرجع بپردازد.

هرچند فراهم کردن ارز برای ایشان لازم بوده است، اما نکته مبهم در تخصیص ارز به قیمت مرجع است و بالاخره اینکه عدم تحقق سیاست‌ها و وعده‌های متناقض مسوولان ارزی موجب بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های ارزی شده است.

نفت 90 دلاری در بودجه 92

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی لایحه بودجه سال 92 به نفت به‌خصوص بودجه جاری گفت: قیمت نفت در بودجه سال آینده نباید بیش از 90 دلار پیش‌بینی شود.

مسعود میرکاظمی اظهار کرد: نباید برای نفت در بودجه عددی پیش‌بینی کنیم که ریسک را بالا ببرد. درواقع این رقم نباید خیلی متفاوت از سال قبل باشد و به‌نظر می‌رسد باید زیر 90 دلار پیش‌بینی شود تا باقی آن به صندوق توسعه ملی واریز شود. میرکاظمی درباره میزان صادرات نفت نیز خاطرنشان کرد: قیمت بین‌المللی که اکنون برای نفت در نظر گرفته شده در مقایسه با سایر کالاها به‌گونه‌ای است که نرخ رشد سایر کالاها در جهان به مراتب بیشتر از نفت بوده و این نشان می‌دهد نفت را در جهان مدیریت می‌کنند؛ به‌خصوص این کار از طرف کشورهای مصرف‌کننده انجام می‌شود و این باعث شده قیمت را پایین نگه دارند. وی افزود: در چنین شرایطی نباید اصرار کنیم نفت بیشتری صادر کنیم، درست نیست زیرا هر جا سرمایه‌گذاری کنیم ارزش افزده‌اش بیشتر از نفتی که می‌فروشیم، خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید