نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 22 مهر

صادرات 100 هزار داشبورد خودرو از ایران به روسیه

کدخبر: ۴۴۷۱۶۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 22 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
صادرات 100 هزار داشبورد خودرو از ایران به روسیه

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

22 مهر 1351؛ احداث کارخانه واگن‌سازی با همکاری رومانی

مذاکرات هشتمین اجلاسیه کمیسیون مشترک وزیران ایران و رومانی به امضای یک موافقتنامه بازرگانی و پرداخت پنج ساله منتج شد.ریاست هیات نمایندگی ایران را آقای هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد و ریاست هیات رومانی را آقای «ایوان پاتزان» نایب‌وزیر وزیر بازرگانی خارجی رومانی به‌عهده داشت.

براساس موافقتنامه جدید که از تاریخ اول ژانویه 1973 به موقع اجرا گذاشته خواهد شد طرفین موافقت کردند حجم کل مبادلات را که در موافقتنامه موجود 252 میلیون دلار تعیین شده بود، 53 درصد افزایش دهند و به 386 میلیون دلار برسانند.

از میان اقلام صادراتی ایران به رومانی، نفت خام اگرچه از لحاظ ارزش افزایش داده شده و از 21 میلیون دلار در سال 1973 به 25.5 میلیون دلار در سال 1977 خواهد رسید، معهذا نسبت آن به کل صادرات ایران به رومانی از 65 درصد به 53 درصد کاهش خواهد یافت.

رومانی متعهد شد برای سال 1973 معادل 14 میلیون دلار کالاهای غیرنفتی از ایران خریداری کند که تقریبا 55 درصد از سال 1972 بیشتر خواهد بود.

از جمعه اقلام صادراتی ایران به رومانی اتوبوس و کامیون، حوله، پتو، انواع کشباف، منسوجات پشمی، روغن نباتی، گوگرد، گلیسیرین، نخ کلاف، پودر رختشویی، دارو، پنبه و خشکبار می‌باشد.

در همین موافقتنامه آمده است که رومانی بازارهای خارجی خود را برای صدور تراکتور در اختیار ایران می‌گذارد و یک کارخانه واگن‌سازی با همکاری این کشور در ایران احداث خواهد شد که نزدیک به نیمی از تولیدات آن به رومانی صادر خواهد شد.

22 مهر 1381؛ صدور 100 هزار داشبورد خودرو از ایران به روسیه

بزرگ‌ترین قرارداد صدور قطعات خودرو به ارزش 20 میلیون یورو به روسیه به زودی امضا می‌شود. این شرکت در مدت سه سال 100 هزار داشبورد به روسیه صادر می‌کند.

مهندس بیوک علیمرادلو، مدیرعامل شرکت مهرکام پارس اظهار کرد: مذاکره این شرکت با شرکت «واز» روسیه که از مدتی قبل در جریان بود امسال به انعقاد یک توافقنامه انجامید و به‌زودی قرارداد نهایی آن منعقد و کار طراحی و تکوینی آغاز می‌شود.

به گفته وی از ابتدای کار صنعت خودرو در ایران این بزرگ‌ترین قرارداد صدور قطعات خودرو از لحاظ ارزش در قالب یک قرارداد خواهد بود و میان شرکت مهرکام پارس وابسته به گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت روسی یاد شده امضا خواهد شد.

علیمرادلو با اشاره به مذاکرات این شرکت با برخی دیگر از شرکت‌های روسی، پیش‌بینی کرد این شرکت با سایر خودروسازان روسی قراردادهایی را در زمینه صدور قطعات امضا کند.

وی اظهار کرد: در صورت نهایی شدن مذاکرات با شرکت‌های مالزیایی و چینی، با این شرکت‌ها نیز قرارداد همکاری مشترک امضا خواهد شد.

در حال حاضر با شرکت پروتون در مورد طراحی و تکوین و تولید داشبورد و کنسول محصول آتی این شرکت که دو سال دیگر به بازار ارائه خواهد شد، در حال مذاکره هستیم.

تحریم کوکاکولا در خاورمیانه و استقبال از نوشابه ایران

 روزنامه «الوطن» چاپ عربستان از شدت گرفتن تحریم «کوکاکولا» در بازارهای کشورهای خاورمیانه خبر داد.

این روزنامه افزود: همزمان با جدی شدن تهدیدات آمریکا علیه عراق و حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی تحریم کالاهای آمریکایی در کشورهای اسلامی افزایش یافته است.

الوطن با اشاره به تحریم گسترده نوشابه‌های گازدار آمریکایی در کشورهای اسلامی و به‌ویژه کشورهای عرب جنوب خلیج فارس از جایگزین شدن نوشابه‌های ایرانی در این کشورها خبر داد.

به نوشته این روزنامه یک شرکت ایرانی در مدت چهار ماه بیش از 10 میلیون بطری نوشابه به عربستان و کشورهای دیگر جنوب خلیج فارس صادر کرده و اضافه بر آن در تلاش است که برای حج آینده تولیدات خود را افزایش دهد.

22 مهر 1391؛ جابه‌جایی اولویت‌های ارزی

در شرایطی که رئیس اتاق بازرگانی ایران و دیگر فعالان بخش خصوصی از وضعیت مدیریت بازار ارز انتقاد می‌کنند، مسوولان سازمان توسعه تجارت از تدابیر تازه برای مدیریت این بازار خبر می‌دهند.

آن‌طور که معاون وزیر صمت خبر داده، براساس نظر کارشناسان و دستگاه‌های مختلف بعضی از اولویت‌های ارزی جابه‌جا می‌شوند، ولی نسبت به سیاست‌های ارزی آنها تغییری ایجاد نمی‌شود.

صافدل با بیان اینکه کماکان کالاهای اساسی در اولویت اول قرار دارند، تصریح کرد: همچنین داروها و مواد اولیه داروها در گروه دوم هستند و این دو گروه با ارز مرجع کالاهای خود را وارد می‌کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه اولویت‌های سه تا هشت از طریق مرکز مبادله ارزی می‌توانند ارز موردنیاز خود را دریافت‌ کنند، تصریح کرد: تاکنون اولویت‌های سه تا شش اعلام شده و از روز چهارشنبه گذشته هم آمادگی برای پذیرش متقاضیان اولویت هفت را اعلام کرده‌ایم.

معاون وزیر صمت همچنین گفت: به‌زودی می‌توانیم به متقاضیانی که کالاهای آنها در گروه هشتم قرار دارند، از طریق اتاق ارزی ارز مرجع با همان نرخی که در مرکز مبادله ارزی تعیین می‌شود، پرداخت کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید