نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 25 آذر

نقدینگی به 400 هزار میلیارد تومان رسید

کدخبر: ۴۶۲۱۲۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
نقدینگی به 400 هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

25 آذر 1351؛ آغاز تولید فولاد در ذوب‌آهن

بهره‌برداری از فولاد کارخانه ذوب‌آهن آریامهر شب جمعه در میان شور و شعف کارکنان این واحد عظیم صنعتی آغاز شد و به این ترتیب پس از سال‌ها، این آرزوی دیرین ملت ایران برآورده شد و ذوب‌آهن برای تولید انواع محصولات فولادی آماده شد.

خبرنگار اطلاعات گزارش می‌دهد، سال گذشته واحد چدن‌سازی و کوره مرتفع، شامل مجتمع کک‌سازی و تولیدات مجتمع آگلومراسیون، نیروگاه و واحد عظیم آبرسانی، گازرسانی و توزیع برق و پست‌های فشار قوی کار خود را آغا زکرده بود و تاکنون محصولات کارخانه ذوب‌آهن عبارت بود از انواع مختلف چدن‌ها مانند چدن ریخته‌گری، چدن فولادسازی و انواع کک و سولفات آمونیوم.

با به کار افتادن واحد عظیم فولادسازی، کارخانه‌های تولید اکسیژن و کوره‌های تولید آهک مخصوص و سایر کارگاه‌های وابسته به بخش فولادسازی روز پنج‌شنبه مورد بهره برداری قرار گرفت و به این ترتیب فلز مذاب (چدن) از بخش کوره مرتفع مستقیما وارد بخش فولادسازی می‌شود و در این قسمت قبلا پاتیل‌های چدن مذاب در داخل یک مخلوط‌کن 1300 تنی که در حقیقت نقش یک منبع ذخیره را دارد به صورت مذاب نگهداری می‌شود سپس فلز مذاب از مخلوط کن به داخل تبدیل‌کننده (کنورتور) ریخته می‌شود و در این محل به کمک اکسیژن ناخالصی‌های چدن گرفته می شود و ظرف 50 دقیقه قریب 80 تا 100 تن چدن مذاب تبدیل به پولاد می‌شود.

25 آذر 1371؛ همکاری مالزی در اجرای 6 طرح بزرگ در قشم

روزنامه «چینیان» مالزی نوشت یک یادداشت تفاهم برای اجرای 6 طرح بزرگ میان شرکت مالزیایی «اکران» و «سازمان منطقه آزاد تجاری قشم» به امضا رسیده است.

مدیر اجرایی «اکران» می‌گوید: این طرح‌ها که انتظار می‌رود حجم مالی آنها به 4 میلیارد دلار برسد، در یک دوره سه ساله اجرا می‌شوند.

به گفته وی، این طرح‌ها شامل استخراج گاز طبیعی، هتل‌سازی، فعالیت‌های بازرگانی، خانه‌سازی و ساخت کارخانه‌های صنعتی است.

روزنامه «استار» نوشت: این یادداشت تفاهم پس از انجام گفت‌و‌گوهایی در تهران میان علی شمس اردکانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری قشم و مسوولان اجرایی شرکت مالزیایی «اکران» که دو هفته پیش انجام شد، به امضا رسیده است.

«استار» به نقل از «تینگ بک خنیگ» مدیر اجرایی «اکران» نوشت، این شرکت مایل است کنسرسیومی با مشارکت سازمان قشم برای انجام تعهدات مربوط به طرح‌ها تشکیل دهد.

25 آذر 1381؛ طرح دولت برای ساخت مسکن کارمندی در بافت قدیمی

دولت در حال حاضر دو طرح مهم برای تامین مسکن کارکنان خود دارد. آقای عبدالعلی‌زاده، وزیر مسکن و شهرسازی گفت: برای تامین مسکن کارکنان دولت در سال‌جاری دو طرح ارائه شده است که طرح اول وارد مرحله عمل شده و طرح دوم هم به صورت آیین‌نامه در دولت است که به محض تصویب به مرحله اجرا درخواهد آمد.

به گفته وزیر مسکن و شهرسازی در طرح اول برای 300 شهر کشور که نرخ تراکم خانوار در واحد مسکونی آنها از میانگین و هدف برنامه بیشتر است مصوبه‌ای به استان‌ها ابلاغ شده است که برای تعاونی مسکن کارکنان دولت اعم از کارگری و کارمندی زمین با شرایط آسان با تخفیف و تقسیط واگذار کند. عبدالعلی‌زاده در مورد طرح دوم دولت برای تمین مسکن کارکنان دولت نیز گفت: در این طرح به کارکنان دولت زمین یا تسهیلات داده نمی‌شود و به جای آن دولت در داخل شهرهای بزرگ از جمله تهران در بافت‌های قدیمی برای کارکنان خود خانه می‌سازد و آن را به قیمت تمام‌شده در اختیار آنان می‌گذارد.

وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کردکه در این طرح تمام تشریفات و مراحل مربوط به تهیه زمین، سند ملکی زمین، استفاده از تسهیلات بانکی و ساخت مسکن را شرکت های سرمایه‌گذار انجام می‌دهند و در نهایت براساس ضوابط مالی کلید خانه آماده به کارکنان دولت واگذار می‌شود.

عبدالعلی‌زاده بیان کرد که چون این واحدها به قیمت تمام‌شده در اختیار کارکنان دولت قرار می‌گیرد و از تسهیلات بانکی نیز برخوردارند، بهترین شرایط را فراهم می‌آورد تا کارکنان دولت صاحب خانه شوند.

25 آذر 1391؛ ال‌سی ایرانی در امارات پذیرفته نمی‌شود

به دلیل قطع رابطه بانک‌های ایرانی با بانک‌های دبی، ال‌سی‌های ایرانی در امارات پذیرفته نمی‌شوند و این موضوع موجب کاهش چشمگیر حجم واردات از امارات شده است.

محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات درباره اصلی‌ترین عوامل کاهش سهم واردات از امارات اظهار کرد: پیش از این دفاتر یا واسطه‌هایی برای واردات کالاهایی که امکان ورود مستقیم آنها وجود نداشت، مستقر بودند و ال‌سی‌های ایرانی از طریق این دفاتر یا واسطه‌ها به کشورهایی که نمی‌توانستیم مستقیما به آن‌ها ال‌سی بدهیم، ارسال می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: تا سال 1389 روند واردات از امارات به ایرن بسیار سهل بود و کالاهایی نظیر فرآورده‌های «if ؟؟» که تحریم بود و نمی‌توانست وارد کشور شود، از طریق امارات انجام می‌شد.

رئیس مجمع عالی واردات ادامه داد: در آن موقع تجارت از طریق امارت برای واردکنندگان ایرانی بسیار آسانبود؛ زیرا هم از لحاظ بانکی، هم از لحاظ رد و بدل کردن ال‌سی‌ها و م از لحاظ ورود کالاهایی که واردات آنها به ایران ممنوع شده بود، از طریق واسطه‌ها، مشکلی نداشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متناسب با تحریم‌ها فشار بر بانک‌ها و واسطه‌های اماراتی نیز بیشتر شده است، بیان کرد: طی سال‌های قبل و تا سال 1389 بیشترین روابط تجاری در زمینه واردات از طریق امارات بود، ولی به دلیل تحریمها حجم مبادلات کمتر شده است.

احمدی‌نژاد: بدهکاران بانکی از حمایت برخوردارند

محمود احمدی‌نژاد در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی خراسان رضوی گفت: امروز یک گروه وارد میدان شده و کار می‌کند باید بقیه هم همراهی و کمک کنند نه آنکه سنگ‌اندازی کرده و مانع ایجاد کنند.

رئیس‌جمهور با اشار به معوقات سنگین بانکی به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی کنونی گفت: این معوقات در سه بخش است، گروه نخست عده‌ای هستند که وام‌های کوچک گرفته‌اند و سهم این افراد از این معوقات خیلی کم است، گروه دوم کسانی هستند که برای ایجاد و توسعه یک کارخانه و بخش تولیدی وام گرفته‌اند و الان قادر به بازپرداخت نیستند و نیازمند مهلت هستند.

وی افزود: دسته سوم ارقام کلانی با عناوین مختلف صادرات و واردات و تجارت و مانند آن از بانک‌ها وام گرفته‌اند کار انجام شده اما وام را مسترد نکرده‌اند.احمدی‌نژاد اظهار کرد: عمده این معوقات مربوط به این گروه است که همه برنامه‌ها را به هم می‌زنند و بدتر از همه آنکه در اجزای حکومت عده ای از این گروه دفاع می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌شود در کشور 200 تا 300 نفر 60 درصد پول‌های بانکی را بگیرند و برنگردانند، گفت: درواقع در کشور عده‌ای این پول‌ها را در دست خود احتکار و بلوکه می‌کنند و به‌طور طبیعی جایی که پول باشد و پایی هم در قدرت پیدا می‌کند و در سیستم‌های تصمیم‌گیری هم افراد پیدا می‌شوند که از آنان دفاع و حمایت کنند.

عبور نقدینگی از 400 هزار میلیارد تومان

براساس برآوردهای بانک مرکزی حجم نقدینگی در 6 ماه نخست با عبور از سطح 400 هزار میلیارد تومان بسته شد. آمارها نشان می‌دهد نقدینگی در مقام یکی از متغیرهای پولی با رسیدن به سطح 402 هزار میلیارد تومان رکورد تازه‌ای کسب کرد.

در پایان سال 73 حجم نقدینگی کمی بیش از 68 هزار میلیارد تومان بود، اما در پایان شهریور سال‌جاری و پس از گذشت 7 سال و 6 ماه این متغیر با عبور از سطح 400 هزار میلیارد تومان 6 برابر شد. درواقع نقدینگی در این بازه زمانی 487 درصد رشد داشته است. این در حالی است که در همین مدت شاخص قیمت‌ها 228 درصد افزایش داشته است. بنابراین رشد نقدینگی از رشد شاخص قیمت‌ها کماکان جلو است.

پدیده‌ای که کارشناسان معتقدند به دلیل نازل بودن سطح رشد اقتصادی موجب شکل‌گیری یک تورم نهفته در اقتصاد ایران شده است. در هفت سال و 6 ماه گذشته حجم نقدینگی اضافه شده به اقتصاد ایران نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه 122 میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده است.

پیش از این بانک مرکزی در گزارش‌های مختلفی دلیل اصلی افزایش حجم نقدینگی را رشد پایه پولی اعلام کرده بود.

آمارها نشان می‌دهد رشد نقدینگی در شهریورماه نیز تداوم یافته است به‌طوری که رشد نقدینگی شهریور رتبه سوم را به لحاظ رشد ماهانه در نیمه نخست سال کسب کرده است.

معناداری رشد در شهریور در مقایسه با دوره قبل بیشتر مشخص می‌شود. رشد نقدینگی در نیمه اول سال قبل 7.9 درصد بود که در مقایسه با رشد 14.2 درصدی سال‌جاری تفاوت معناداری دارد. این رقم در نسبت سالانه نیز همین‌گونه است. رشد سالانه در پایان شهریور 90 معادل 21.8 درصد بوده است؛ اما در دوره جدید از 26 درصد گذشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید