نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4 دی

قیمت واقعی دلار از منظر احمدی‌نژاد

کدخبر: ۴۶۴۱۵۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات4 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
قیمت واقعی دلار از منظر احمدی‌نژاد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز /سکه گران شد


همچنین در اکوایران ببینید : حذف یارانه انرژی تورم زاست؟

چهارم دی 1351؛ مقررات جدید ساختمانی در تجریش

مقررات اجرایی منطقه بازار تجریش که شامل شبکه عبور و مرور، استفاده از اراضی و تفکیک اراضی و ساختمان مناطق تجارتی و توقفگاه‌ها و فعالیت‌های مزاحم و غیربهداشتی و راسته بازار است، در جلسه دیشب انجمن شهر تهران به تصویب رسید. گذرهای درجه یک به خیابان‌هایی اطلاق می‌شود که علاوه‌بر عبور و مرور سریع وسایط نقلیه، گذر پیاده نیز محسوب می‌شوند.

در منطقه مورد بحث خیابان‌های کوروش کبیر، شهرداری، میدان تجریش و خیابان مقصود بیگ گذر درجه یک می‌باشند.

حداقل عرض گذرگاه‌های درجه یک براساس وضع موجود تعیین می‌شود به استثنای خیابان مقصود بیک که به عرض 16 متر و بر طبق نقشه تفصیلی احداث خواهد شد. حداقل عرض گذرگاه‌های درجه دو «10» متر و حداقل عرض گذرگاه‌های درجه «3» هشت متر می‌باشد.

قطعاتی که منحصرا به خیابان‌های درجه 1 دسترسی دارند حداکثر سطح کل طبقات آنها نباید از 200 درصد سطح کل زمین تجاوز کند.

قطعاتی که از دو طرف به خیابان‌های درجه 1 و خیابان‌های درجه 2 دسترسی دارند، حداکثر سطح کل طبقات آنها نباید از 450 درصد سطح کل زمین تجاوز کند.

ایجاد هر نوع فروشگاه آهن و تیرهای چوبی، انبارهای مربوطه و فعالیت‌های مشابه در محدوده بازار تجریش ممنوع اعلام می‌شود.

ایجاد کارگاه‌های دودزا، صدادار، بودار و کوره‌های ذوب فلزات غیربرقی در محدوده بازار تجریش ممنوع می‌باشد.

کلیه ساختمان‌های تجارتی که سطح طبقات آنها بیش از 200 مترمربع است، الزاما باید برابر هر 200 مترمربع سطح طبقات یک دستگاه مستراح و یک دستگاه دستشویی احداث کنند.

چهارم دی 1371؛ توافق برای ایجاد شعب بانک‌های ایرانی در ارمنستان

یک هیات عالیرتبه اقتصادی جمهوری ارمنستان به ریاست معاون رئیس‌جمهوری این کشور پس از امضای چندین قرارداد تکمیلی با مقام‌های ایران، تهران را از طریق تبریز به قصد کشورشان ترک کردند.

دکتر محسن نوربخش، وزیر امور اقتصادی و دارایی که ازسوی ایران این قراردادها را امضا کرد، گفت: دو کشور در زمینه مبادلات تجاری، تزانزیت کالا، ایجاد شعب بانک و برپایی فروشگاه‌هایی برای فروش اجناس ایران در ارمنستان به توافق رسیدند.

«گالیک هاراتونیان» معاون رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز در این باره گفت: ایران و ارمنستان به طور جدی در پی یافتن راه‌های عملی برقراری روابط تجاری هستند و در این ارتباط حدود 20 موافقتنامه و قرارداد امضا کردند.

معاون رئیس‌جمهوری ارمنستان در پاسخ به پرسشی درباره مساله قره‌باغ گفت: ما معتقدیم که با زور مشکلی برطرف نمی‌شود.

حل و فصل اختلافات باید از طریق مذاکره و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز صورت گیرد.

وی درباره میانجیگری برای حل مساله قره‌باغ خاطرنشان کرد: میانجیگری از طرف سازمان ملل ممکن است مفید باشد و شاید در مواردی زور هم لازم باشد.

چهارم دی 1381؛ افزایش 500 درصدی خالص دارایی‌های خارجی بانک‌ها

خالص دارایی‌های خارجی نظام بانکی ایران در پایان سه ماه دوم امسال با بیش از 500 درصد افزایش نسبت به پایان اسفندماه 1380 به 75 تریلیون و 218 میلیارد و 800 میلیون ریال رسید.

خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز در همین دوره زمانی با رشد بیش از 500 درصد به 81 تریلیون و 933 میلیارد و 900 میلیون ریال بالغ شد.

خالص بدهی‌های خارجی بانک‌ها در پایان سه ماهه دوم سال‌جاری نسبت به آخر اسفندماه سال گذشته به 6 تریلیون و 715 میلیارد و 100 میلیون ریال رسید.

بدهی بخش دولتی به نظام بانکی کشور در این دوره زمانی با 13.9 درصد رشد بالغ‌بر 157 تریلیون و 638 میلیارد ریال اعلام شد.

براساس این گزارش، بدهی دولت به بانک مرکزی در خاتمه سه ماهه دوم امسال نسبت به پایان سال گذشته 17.2 درصد رشد داشت و به 75 تریلیون و 772 میلیارد و 300 میلیون ریال بالغ شد.

در این مدت بدهی دولت به نظام بانکی نیز به 11 تریلیون و 817 میلیارد و 700 میلیون ریال رسید که 56.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

مطالبات سیستم بانکی از بخش‌های دولتی و غیردولتی در پایان سه ماهه دوم امسال نسبت به پایان سال گذشته 13.3 درصد رشد داشت و به 431 تریلیون و 489 میلیارد و 400 میلیون ریال رسید.

شرکت ملی نفت ایران در رتبه چهارم جهان

نتایج بررسی‌های یک نشریه امور انرژی در لندن، شرکت ملی نفت ایران را در رده چهارم از 50 شرکت بزرگ نفتی ملی و خصوصی در سراسر دنیا برای سال 2001 میلادی (پارسال) قرار داده است. در این بررسی شرکت‌های «آرامکو» عربستان، «اکسون موبیل» آمریکا، «پی‌دی‌وی» ونزوئلا به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و شرکت انگلیسی-هلندی «رویال داچ شل» نیز به عنوان پنجمین شرکت بزرگ نفتی جهان پس از شرکت ملی نفت ایران اعلام شد.

شاخص‌های در نظر گرفته شده در این بررسی‌ها شامل مواردی نظیر میزان ذخایر و تولید نفت، ذخایر و تولید گاز طبیعی، توان فروش محصولات نفت و گاز و ظرفیت‌های پالایشی است.

براساس این گزارش، شرکت «بی‌پی»، شرکت مکزیکی «پریمکس»، شرکت آمریکایی «شورون» شرکت فرانسوی «توتال فینا الف» و شرکت چینی «پترو چاینا» در رتبه‌های ششم تا دهم از 50 شرکت بزرگ نفتی دنیا در سال 2001 قرار گرفته‌اند.

چهارم دی 1391؛ قیمت واقعی دلار از نظر احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد بار دیگر از تمایل خود برای اجرای یکباره قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در همان فاز اول سخن گفت و تاکید کرد که با آزادسازی قیمت‌ها می‌شود یارانه نقدی مردم را تا 5.25 برابر افزایش داد. وی برای تحقق این امر یک شرط هم گذاشت. رئیس‌جمهور می‌گوید: زمانی می‌توان به این عدد دست یافت که «مدیریت واحد اقتصادی» در کشور وجود داشته باشد.

احمدی‌نژاد ایده یارانه ارزی را بار دیگر مطرح کرد و گفت: به‌نظر من قیمت واقعی دلار 1226 تومان است و مابه‌التفاوت آن باید به مردم بازگردانده شود و مردم نیز نشان دادند که  بهتر مدیریت می‌کنند.

بهانه حضور احمدی‌نژاد در سیما سالروز آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود که وی در این برنامه اعلام کرد عده قلیلی خارج از مراکز تصمیم‌گیری و با انگیزه‌های سیاسی، اطلاعات منفی درباره هدفمندی یارنه‌ها در جامعه منتشر می‌کنند. احمدی‌نژاد وعده داد، دولت کنونی همه کارهایش را تمام می‌کند و کار نیمه‌تمامی برای دولت بعدی نمی‌گذارد.

رئیس‌جمهور به افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و افزود: بخشی از افزایش قیمت‌ها به خاطر افزایش قیمت ارز است که دولت با طرح‌هایی که اجرا کرد، تلاش کرد آن را کنترل کند و توانست اثرات آن را روی سایر کالاها کمتر کند و موفق شده است. همان‌طور که می‌دانید دشمنان گفتند که این تحریم‌ها هوشمند و فلج‌کننده است و خرید نفت ما کاهش یافت و حتی نمی‌گذارند پولش جابه‌جا شود که اینها در بخش تجارت ما که وابسته به نفت است، ضربه وارد کرده است اما تاکنون توانسته‌ایم این خبر را مهار کنیم و آن‌طور که آنها فکر می‌کردند نشده است.

وی درباره وضعیت نرخ ارز در کشور گفت: در اقتصاد وقتی اصلاحات انجام می‌شود، باید چند مورد را ثابت نگه داشت تا به‌عنوان لنگر کنترل از آنها استفاده شود. نگاه ما به قیمت ارز در ابتدای هدفمندی یارانه‌ها همین بود و به همین دلیل تلاش کردیم آن را ثابت نگه داریم، اما من هنوز متوجه نشده‌ام که افزایش قیمت ارز چه ربطی به هدفمندی یارانه‌ها دارد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: کسانی که می‌گویند این ارتباط وجود دارد مدعی هستند که هدفمندی یارانه‌ها منجر به افزایش نقدینگی در کشور شده است. با تمام احترامی که برای این آقایان قائل هستم حرفشان غلط است، چراکه افزایش نقدینگی در سال 89، 25 درصد و در سال 90 حدود 19 درصد بوده است. حال چگونه می‌گویند که این افزایش نقدینگی منجر به افزایش قیمت ارز شده است؟ رئیس‌جمهور ادامه داد: در بازار ارز، دولت تلاش کرد و به اندازه‌ای که نیاز بازار بود ارز به بازار تزریق کرد، اما تورم انتظاری در این بازار شکل گرفت و عده‌ای هم ارزها را بلوکه کرده بودند. برخی دلال‌ها و برخی دستگاه‌ها این کار را انجام دادند و به همین دلیل کار سخت شد، اما همه باید دولت را کمک کنند که بازار ارز را کنترل کند ما در شرایط جنگی اقتصادی هستیم.

وی گفت: می‌توان هدفمندی را به‌صورت صد درصد اجرا کرد تا در عین حال قیمت ارز هم بالا نرود. برخی محاسبه می‌کنند که قیمت ارز 2700 تومان باشد، اما محاسبات آنها غلط است. ممکن است هر کسی بخواهد با آمار بازی حرف خود را اثبات کند اما ما به‌دنبال اداره اقتصاد کشور هستیم.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: قیمت ارز را در بودجه سال آینده بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی اتاق مبادلات ارزی خواهیم آورد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: تضمین می‌دهیم که اقتصاد درست شود، اما اجازه دهند از یک جا مدیریت صورت گیرد؛ البته همه دلسوزند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه راه اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها این است که مابه‌التفاوت قیمت ارز به مردم بازگردانده شود، اظهار کرد: به‌نظر من قیمت واقعی دلار 1226 تومان (نرخ مرجع) است و مابه‌التفاوت آن باید به مردم بازگردانده شود و مردم نیز نشان داده‌اند که بهتر مدیریت می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید