نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 11 دی

هواپیمای ساخت ایران به پرواز درمی‌آید!

کدخبر: ۴۶۵۹۳۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 11 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
هواپیمای ساخت ایران به پرواز درمی‌آید!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

11 دی 1361؛ دفتر حقوقی بورگه فرانسه از وکالت دعاوی ایران عزل شد

دفتر حقوقی بورگه و شرکا به علت عدم توانایی قضایی و داشتن مواضع امپریالیستی از وکالت در دعاوی حقوقی جمهوری اسلامی ایران عزل شد.

دفتر خدمات حقوقی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در پاریس بیانیه‌ای منتشر کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است: با درود به رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدظله العالی، دفتر خدمات حقوقی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در پاریس که مسوولیت پیگیری دعاوی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه ماموریت خود برعهده دارد پس از بررسی پرونده‌ها و کارنامه وکلا و داشتن تسلط کامل بر پرونده‌ها و کارنامه وکلا و داشتن تسلط کامل بر پرونده‌ها و هماهنگی لازم با سازمان‌ها در جهت پیشگیری از ایجاد خلاء در روند عادی و شناسایی وکلای زبردست و مناسب، دفتر حقوقی بورگه و شرکاء را به دلیل عدم توانایی قضایی و داشتن مواضع امپریالیستی از وکالت در دعاوی جمهوری اسلامی ایران عزل کرد.

انقلاب اسلامی می‌رود که در زمینه حقوقی، ضربه دیگری بر پیکر پوسیده استکبار جهانی وارد آورد و حقوق غصب‌شده امت اسلامی را به یاری خداوند استیفاد تعهد خود را در برابر خون شهیدانمان ایفا کند.

«کبوتر سفید» هواپیمای ساخت ایران به پرواز درمی‌آید

تابستان سال آینده نخستین هواپیمای ساخت ایران، پروازهای آزمایشی خود را انجام خواهد داد.

«پیام هما» نشریه داخل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که این خبر را منتشر کرده می‌نویسد، یک موسسه پژوهشی ایرانی، محاسبات خود را چندی است آغاز کرده و هم‌اکنون مراحل تکمیل آن را طی می‌کند.«پیام هما» می‌افزاید، نقایص اولیه در زمینه طراحی این پروژه که کبوتر سفید نام دارد و افراد متخصص ایرانی صورت خواهد گرفت.با این خبر می‌توان این مید را داشت که به زودی هواپیماهای ساخت ایران پس از موفقیت در خط آزمایش به خط تولید راه یابند.

11 دی 1381؛ تاسیس شرکت لیزینگ خودروهای سنگین بانک کارآفرین با مشارکت بانک جهانی

به‌منظور تسهیل شرایط واگذاری خودروهای سنگین و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای شرکت «کارآفرین لیزینگ» در ایران تاسیس می‌شود.

این شرکت که خودروهای سنگین را به صورت اجاره به شرط تملیک عرضه می‌کند با مشارکت بانک کارآفرین، موسسه سرمایه‌گذاری بین‌المللی وابسته به بانک جهانی و یک بانک فرانسوی پس از موافقت بانک مرکزی تاسیس خواهد شد.

دکتر پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک کارآفرین اظهار کرد: موسسه سرمایه‌گذاری بین‌المللی وابسته به بانک جهانی و بانک «نتکیس پاپیولار» فرانسه علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در شرکت کارآفرین لیزینگ، برای تجهیز منابع موردنیاز تسهیلات می‌پردازند. مدیرعامل بانک کارآفرین افزود: سرمایه اولیه برای تاسیس این شرکت 10 میلیون دلار است که 2 میلیون دلار آن توسط موسسه سرمایه‌گذاری بین‌المللی، 4 میلیون دلار توسط بانک فرانسوی و 4 میلیون دلار توسط بانک کارآفرین تامین می‌شود.

به گفته وی، در تاسیس این شرکت، موسسه مورد اشاره متعهد به اعطای 3 میلیون دلار تسهیلات است و بانک فرانسوی و کارآفرین موظف به اعطای 150 درصد سرمایه پرداختی برای تجهیز منابع موردنیاز شرکت لیزینگ شدند.

وی ادامه داد: دارایی‌های شرکت کارآفرین لیزینگ را وسایط نقلیه سنگین راه و جاده‌سازی، ساختمان‌سازی و حمل‌و‌نقل و تجهیزات پزشکی تشکیل می‌دهد. عقیلی با اشاره به تاثیر سرمایه‌گذاری بین‌المللی در ایران و درجه اعتباری کشور گفت: با توجه به سیاست‌گذاری‌ ارزی بانک مرکزی و افزایش اعتبار بین‌المللی ایران، سرمایه‌گذاری این موسسه بین‌المللی وابسته به بانک جهانی در کشور، گام دیگری در افزایش این اعتبار و اعتماد محسوب می‌شود.

به گفته وی، این موسسه سرمایه‌گذاری بین‌المللی پس از 27 سال برای اولین بار در ایران، با هدف گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است.

11 دی 1391؛  آغاز نصب بارکد شبنم روی کالاهای داخلی

معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به آغاز به کار نصب بارکد شبنم بر روی کالاهای تولید داخلی گفت: قطعات خودرو، قطعات لوازم خانگی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها در اولویت قرار دارند.

مجتبی فراهانی افزود: قاچاق سال‌ها است که در کشور انجام می‌شود و بر این اساس برخی از افراد تمایلی به اجرای طرح‌هایی همچون سامانه نظارت و بازرسی مردمی (شبنم) ندارند. معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: البته با این مباحث تا به حال حتی یک مورد نیز پیش نیامده است که جعل بارکد شبنم صورت گیرد، البته در مراحل ابتدایی طرح، بارکد شبنم به صورت فله‌ای در اختیار واردکنندگان قرار گرفت که هم اکنون با تکمیل سامانه و آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته بساط این موضوع برچیده شده است. وی تصریح کرد: در این میان هیچ واحد صنفی حق ندارد به بهانه دارا بودن برچسب شبنم بر روی یک کالا، کالای خود را گران‌تر بفروشد و این موضوع به طور قطع، تخلف محسوب می‌شود؛ اما طرح شبنم طرحی برای گران کردن کالا نیست و هیچ هزینه‌ای را در بر نمی‌گیرد.

رشد نقدینگی در مرز 30 درصد

آمارها حکایت از این دارد که میزان نقدینگی موجود در اقتصاد کشور، در پایان مهرماه سال‌جاری با رشدی 29.7 درصدی نسبت به مقدار آن در پایان مهر 90 مواجه بوده است. این رشد از دی‌ماه سال 87 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

تازه‌ترین برآوردهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نقدینگی در مهرماه امسال از رقم 415 هزار میلیارد تومان گذشته است و در مقایسه با رقم تقریبا 402 هزار میلیارد تومانی این متغیر در پایان شهریور، مشاهده می‌شود که این شاخص پولی در مهرماه امسال در حدود 3.1 درصد رشد داشته است. همچنین رشد سالانه نقدینگی پایان مهرماه امسال نسبت به پایان مهرماه سال گذشته حدود 29.7 درصد بوده است. این آمارها نشان از روند افزایشی در رشد نقدینگی در مهرماه نسبت به ماه‌های پیش از آن دارد.

همچنین یک مقایسه قابل توجه دیگر می‌تواند بین نرخ رشد ماهانه نقدینگی در مهرماه سال جاری با نرخ رشد مهر سال‌‌های پیشین صورت بگیرد. بررسی دادهها حاکی از این است که از سال 80 که آمارهای پولی ماهانه از سوی بانک مرکزی انتشار یافته است، نرخ رشد نقدینگی در مهرماه سال جاری نسبت به سال‌های پیشین بالاترین رقم را دارا بوده است. مطابق داده‌های مربوط به سال‌های پیشین، میزان نرخ رشد ماهانه نقدینگی در مهرماه سال 80 معادل 1.1 درصد، سال 81 معادل 1.5 درصد، سال 82 معادل 0.9 درصد، سال 83 معادل 0.2 درصد، سال 84 معادل 1.9 درصد، سال 85 معادل 1.8 درصد، سال 86 معادل 1.2 درصد، سال 87 معادل 1.4 درصد، سال 88 معادل 0.2 درصد، سال 89 معادل 0.3 درصد و سال 90 نیز به میزان 0.6 درصد بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید