نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 3 شهریور

36 درصد سپرده‌های خود را اوراق قرضه بخرید!

کدخبر: ۴۳۵۳۶۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 3 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
36 درصد سپرده‌های خود را اوراق قرضه بخرید!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سوم شهریور 1361؛ برنامه کلان توسعه 5 ساله جمهوری اسلامی به شورای اقتصاد ارائه شد

شورای اقتصاد به ریاست میرحسین موسوی، نخست‌وزیر تشکیل جلسه داد. در این جلسه برنامه کلان توسعه پنج ساله اول جمهوری اسلامی ایران که توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده برای بررسی به شورای اقتصاد ارائه شد.

این شورا ضمن تایید کلیات آن کار بحث و بررسی در جزئیات را آغاز کرد. هدف‌‌ها و جهت‌گیری‌های کلی در برنامه پنج ساله اول و سیاست‌های کلی تامین هدف‌ها و پیش‌بینی رشد جمعیت و همچنین رشد تولید ناخالص داخلی و توسعه بخش کشاورزی را بررسی و تصویب کرد و در ادامه بحث درباره فصول دیگر برنامه به جلسه بعد موکول شد.

سپس برحسب پیشنهاد استان‌ها مبنی‌بر غنی‌تر کردن برنامه‌های تهیه‌شده در استان مقرر شد «مجمع هماهنگ‌کننده طرح‌ها» به جای 6 شهریور در تاریخ 13 شهریورماه سال‌جاری در تهران تشکیل شود.

سوم شهریور 1371؛ بانک‌ها باید 36 درصد سپرده‌های خود را اوراق قرضه بخرند

بانک مرکزی اعلام کرد، با اجرای سیاست‌های پولی جدید و برای مقابله با اثرات تورم پولی ناشی از مازاد، منابع بانک‌ها، بانک‌های تجاری موظف شدند 36 درصد از سپرده‌های دیداری بخش غیردولتی را به خرید اوراق قرضه اختصاص دهند.

اجرای این سیاست موجب شد که از مازاد منابع بانک‌های تجاری به شدت کاسته شود و از 1619.8 میلیارد ریال در پایان سال 1369 به 64.4 میلیارد ریال در پایان سال 70 کاهش یابد.

این منبع افزود، بررسی‌های انجام‌شده حاکی است که اقتصاد کشور پس از پایان جنگ از رشدی نزدیک به 8 درصد در سال برخوردار شده است.

افزایش متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که از 9 درصد در سال 1369 به 19.6 درصد در سال 70 رسید مربوط به حجم سرمایه‌گذاری‌هاست و می‌توان انتظار داشت که با به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش تولیدات کشور به‌تدریج از شدت تورم کاسته شود.

براساس این گزارش بررسی عملکرد بانک‌ها در سال 1370 نشان‌دهنده آن است که تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش غیردولتی از افزایشی معادل 5090 میلیارد ریال برخوردار شد که این افزایش در سال 1369 معادل 3459.4 میلیارد ریال بود.

در مجموع عوامل فوق سبب شد که نقدینگی با رشدی معادل 24.6 درصد به 28628.4 میلیارد ریال در پایان سال 1370 بالغ‌ شود که این رشد متغیر در سال 69 برابر 22.5 درصد بود.

سوم شهریور 1381؛ 512 میلیون دلار بنزین امسال وارد می‌شود

قائم‌مقام معاون مدیرعامل شرکت نفت ایران با اشاره به روند افزایشی واردات بنزین در مقایسه با سال گذشته گفت: امسال واردات بنزین بیش از 512 میلیون دلار خواهد بود.

حجت‌الله غنیمی‌فرد با اشاره به افزایش اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی این امر را ناشی از ناآرامی منطقه و احتمال حمله به عراق، افزایش مصرف در فصل پاییز و اجلاس وزرای اوپک در اواخر تابستان دانست و گفت: به نظر می‌رسد این حدود قیمت با پایان تابستان وجود داشته باشد.

وی قیمت نفت خام ایران را به‌طور متوسط 24 دلار و 30 سنت اعلام کرد و گفت: درآمد نفتی کشور در 5 ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و با توجه به روند صادرات و سهم کشور در اوپک به‌نظر می‌رسد تا پایان امسال کل درآمد نفتی کشور افزایش یابد.

صنعت دخانیات از انحصار دولت خارج می‌شود

حدود 70 درصد از بازار مصرف سیگار در کشور از طریق قاچاق تامین می‌شود که هزینه‌های سنگینی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

عبدالحمید رحمانی خلیلی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت دخانیات گفت: این صنعت در کشور ما با ظرفیت تولید 20 میلیارد نخ در سال و اشتغال 14 هزار نفر در حوزه صنعتی و ستادی، بالغ‌بر 20 هزار نفر در بخش کشاورزی و از بازار 50 میلیارد نخی سالانه کشور، هم‌اکنون در حد 25 درصد بازار مصرف کشور را در اختیار دارد که با اجرای برنامه‌های اصلاح و تحول دخانیات توان افزایش تولید تا 30 میلیارد نخ در سال را داراست.

وی افزود: با انعقاد قرارداد با شرکت‌های مشهور سیگارسازی دنیا تعهد شرکت‌های بزرگ به واردات رسمی محصولاتشان است که بر این اساس واردات رسمی 700 میلیون نخی سیگار در سال 80 در پنج ماه اول سال‌جاری به 4 میلیارد نخ افزایش یافته و تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود به 14 میلیارد نخ خواهد رسید.

همچنین پیش‌ّبینی درآمد دولت از محل واردات رسمی سیگار تا پایان سال‌جاری بالغ‌بر 500 میلیارد ریال خواهد شد که تا مردادماه سال‌جاری 100 میلیارد ریال آن تحقق یافته است.

رحمانی خلیلی به لغو انحصار، کاهش تصدی و مشارکت بخش خصوصی در صنعت دخانیات اشاره کرد و گفت: لایحه لغو انحصار دخانیات توسط وزارت صنایع و معادن تهیه و هم‌اکنون مراحل نهایی را در دولت برای تقدیم به مجلس طی می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید