نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12 دی

انتقاد احمدی‌نژاد از «شبه‌دولتی»ها

کدخبر: ۴۶۶۲۱۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 12 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
انتقاد احمدی‌نژاد از «شبه‌دولتی»ها

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

12 دی 1351؛ واردات لاستیک آزاد شد

وزارت اقتصاد ورود بسیاری از اندازه‌های لاستیک اتومبیل‌های سواری و کامیون مشمول ردیف‌های 375ب 1.2 و 375 ب 3.2 تعرفه گمرکی را آزاد اعلام کرد و به بانک مرکزی ایران اطلاع داد واردات لاستیک انواع فوق نیاز به کسب اجازه قبلی این وزارتخانه نخواهد داشت.

کلیه افرادی که علاقه‌مند به وارد کردن لاستیک باشند می توانند مستقیما به بانک‌های مجاز مراجعه نموده و برای واردات لاستیک ثبت سفارش کنند.

با توجه به مصرف لاستیک و حجم تولید کارخانه‌های داخلی در 9 ماه اول سال‌جاری روی هم اجازه واردات 868 هزار حلقه لاستیک در اندازه‌های مختلف صادر شده در حالی که در تمام مدت سال گذشته تعداد 651 هزار حلقه لاستیک وارد شده بود.

علاوه‌بر این شرکت سهامی معاملات خارجی وابسته به وزارت اقتصاد به منظور کمک به تعدیل قیمت لاستیک رأسا مبادرت به وارد کردن لاستیک اتومبیل‌های سواری و عرضه آن به بازار کرد. مذاکرات مربوط به تاسیس کارخانه‌های جدید لاستیک‌سازی در ایران نیز وارد مرحله نهایی شده و انتظار می‌رود با توافقی که با چند کارخانه معروف خارجی به عمل خواهد آمد، اجازه تاسیس واحدهای جدید تولیدی لاستیک قبل از پایان سال‌جاری صادر شود.

تولید دو کارخانه لاستیک‌سازی کنونی کشور در سال آینده حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت و روی هم رفته به 40 هزار تن خواهد رسید.

خبرنگار اطلاعات گزارش می‌دهد که به علت کمبود عرضه لاستیک طی ماه‌های  اخیر، بازار لاستیک به ضرر مصرف‌کننده در گردش بودجه و به خصوص در روزهای اخیر به علت نزول برف قیمت لاستیک یخ‌شکن هر جفت به حدود 370 تومان رسید.

عوارض جدید بر گذرنامه حج

پیشنهاد وضع عوارض بر مشروبات الکلی و گذرنامه حج به منظور ایجاد مجتمع بزرگ آموزشی تسلیم کمیسیون آموزش و پرورش انجمن شهر تهران شد.

کمیسیون آموزش و پرورش طرحی تهیه کرده است که در صورت اجرا، مشکلات موجود از لحاظ عدم تکافوی بودجه، تهیه زمین و ساختمان موردنیاز رفع خواهد کرد.

یک مقام آگاه آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر اداره آموزش و پرورش تهران سالیانه مبلغ قابل‌توجهی اجاره‌بها برای ساختمان‌های نامناسب می‌پردازد و سالیانه مبلغی معادل 70 میلیون تومان نیز جهت خرید زمین و ایجاد ساختمان‌ها به مصرف می‌رساند. با این حال این اقدامات مطلقا متناسب با تعداد روزافزون دانش‌آموزان و اجرای تعلیم و تربیت جدید نمی‌باشد.

در این طرح پیش بینی شده تا در زمینه تامین اعتبار باری ایجاد مجتمع‌های آموزشی بر مبنای وضعی عوارض جدید بر مشروبات الکلی اقدامات قانونی انجام پذیرد.

میزان عوارضی که در این زمینه پیشنهاد شده برای هر بطری آبجو یک ریال و برای هر بطری از سایر مشروبات الکلی سه ریال است با برآوردی که به عمل آمده می‌توان سالیانه حدود 600 میلیون ریال از این طریق عوارض دریافت کرد.

قسمت دیگر، وضع عوارض جدید که در طرح پیش‌بینی شده است مربوط به گذرنامه حج می‌باشد، به این ترتیب که زائران بیت‌اله الحرام آن دسته که از فرودگاه مهرآباد عازم زیارت خانه خدا هستند مبلغی از دارایی‌های خود را که میزان آن یک هزار ریال پیش‌بینی شده اختصاص به آموزش و پرورش بدهند. از این طریق نیز سالیانه می‌توان رقمی معادل 3 میلیون تومان دریافت کرد.

12 دی 1381؛ اختصاص 3.5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به بخش خصوصی

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون یک میلیارد دلار از منابع حساب ذخیره ارزی برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی گشایش اعتبار شده است، گفت: تا پایان سال منابع حساب صندوق ذخیره ارزی به حدود 7 میلیارد و 300 میلیون دلار خواهد رسید. محسن نوربخش افزود: تاکنون 2 میلیارد دلار به منابع صندوق افزوده شده است،‌ و در مجموع 3.9 تا 4.5 میلیارد دلار برحسب اینکه قیمت نفت در چه سطحی تحقق خواهد یافت به صندوق واریز خواهد شد و تا پایان سال منابع صندوق به حدود 6 میلیارد و 900 میلیون تا 7 میلیارد و 300 میلیون دلار خواهد رسید.

نوربخش درباره اعطای تسهیلات به بخش خصوصی از محل صندوق ذخیره ارزی گفت: تاکنون حدود 2.5 میلیارد دلار از طرح‌های متقاضی وام از صندوق ذخیره ارزی تایید شده است و بیش از یک میلیارد دلار قرارداد با فعالان بخش خصوصی امضا شده و حدود یک میلیارد دلار نیز گشایش اعتبار شده است.

وی با تاکید بر اینکه منابع صندوق ذخیره ارزی به صورت فعال در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد، گفت: در مجموع 3.5 میلیار دلار از منابع حساب صندوق ذخیره ارزی به طرح‌های بخش خصوصی اختصاص داده می‌شود.

اعلام شرایط واردات خودرو

به رغم پیشنهاد وزارت صنایع و معادن در ابتدای امسال به دولت مبنی‌بر واردات خودرو به میزان صادرات خودرو و قطعات تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

وزیر صنایع و معادن اعلام کرد: اجرایی شدن این پیشنهاد موجب می‌شود تا رقابت میان تولیدکنندگان خودرو و قطعات برای ارتقای کیفیت محصولات خود و تلاش آنان برای صادرات خودرو افزایش یابد.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه هم‌اکنون سالانه 150 میلیون دلار خودرو و قطعات به خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: واردات خودرو اگر هدفمند نباشد و با سیاست روشنی برای حمایت از صنایع داخلی انجام نشود به تولید ملی آسیب وارد می‌کند. جهانگیری گفت: از زمان دولت آقای هاشمی تصمیم گرفته شد هیچ ثبت سفارشی برای واردات خودرو انجام نشود که هم‌اکنون نیز این محدودیت به قوت خود باقی است.

تولید انبوه بالگرد در ایران آغاز شد

با اتمام مراحل ساخت ششمین و آغاز پروژه ساخت هفتمین فروند از بالگرد ترابری «شباویز» در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گام دیگری برای تولید انبوه این بالگرد برداشته شد.

تولید بالگرد مذکور در شرکت پنها وابسته به سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح سالانه میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد و بالگرد ساخته‌شده برای مصارف ترابری، حمل نیرو و امکانات، پشتیبانی از عملیات نظامی، امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده، عملیات هلی برن، اورژانس و بیمارستان هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین علایی، رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در مراسم آغاز پروژه ساخت هفتمین فروند از این بالگرد گفت: در طول چند سال گذشته سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود و بدون سرمایه‌گذاری جدید توانسته است برای اجرای موثر ماموریت‌های محوله در زمینه تعمیر و نگهداری بالگردهای نظامی و غیرنظامی، چهار مدل بالگرد جدید را طراحی و در خط تولید قرار دهد. از اواسط سال 1376 تاکنون چهار نوع بالگرد نظامی و پشتیبانی ازجمله شباویز، 2061، 291 و بالگرد ترابری نیمه سنگین در وزارت دفاع ساخته شده است.

متوسط قیمت زمین در تهران 350 هزار تومان

 مرکز آمار اعلام کرد، متوسط قیمت یک مترمربع زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده توسط بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در زمستان سال 80 حدود سه میلیون و 481 هزار ریال بوده و دامنه تغییرات آن بین حداقل 711 هزار ریال (در منطقه 20) و حداکثر 12 میلیون ریال (در منطقه یک) در نوسان بوده است.

براساس همین گزارش در زمستان سال گذشته متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده توسط بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 3 میلیون و 579 هزار ریال بوده و دامنه تغییرات آن بین حداقل 900 هزار ریال (در منطقه 20) و حداکثر 16 میلیون در منطقه یک بوده است.

12 دی 1391؛ انتقاد احمدی‌نژاد از «شبه‌دولتی»ها

در چهارمین همایش ملی ابعاد اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی محمود احمدی‌نژاد ضمن شرح دیدگاه‌های خود نسبت به وضعیت خصوصی‌سازی به اهداف اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: ما به دنبال آن بودیم که اقتصاد را به مردم واگذار کنیم اما در سال‌های اخیر سهم عمده‌ای از شرکت‌های دولتی به نهادهای واسط منتقل شد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: این مساله در شرایط کنونی هم خوب است و هم بد، خوب از آن جهت که هنوز مردم توانایی این انتقال را ندارند و بد از لحاظ اینکه خود این نهادهای واسط کم‌کم تبدیل به دولت می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم اعمال مرقابت بیشتر بر روند واگذاری‌ها عنوان کرد: ما بخش‌هایی از دستگاه‌ها را واگذار کردیم اما شاهد بودیم که سایر نهادها به موازات این واگذاری‌ها آمدند بانک‌ها و بخش‌های دیگری ایجاد کردند که این موضوع در نوع خود خنده‌دار است. این نوعی نقض قانون است که باید اصلاح و ممنوع شود.

احمدی‌نژاد بر لزوم محدود کردن دخالت حکومت در حوزه‌های اقتصادی تاکید و عنوان کرد: از یک سو بر مردمی‌سازی اقتصاد تاکید می‌کنیم و از سوی دیگر هر روز یک بند اجرایی بر دوش دولت قرار می‌دهیم. این در حالی است که باید حیطه وظایف دولت محدود شود؛ چراکه در غیر این صورت مردم محدود خواهند شد و هرچه قانون بنویسیم فایده‌ای ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیان عملکرد اصل 44 قانون اساسی گفت: از سال 83 تا به امروز میزان واگذاری‌ها بالغ‌بر 110 هزار میلیارد تومان بوده است.

حسینی خطاب به برخی مباحث مطرح‌شده مبنی‌بر عدم پذیرش رد دیون در قالب خصوصی‌سازی گفت: نمی‌شود که در قانون بودجه مجوز واگذاری 34 هزار میلیارد تومان در قالب رد دیون داده شده باشد اما زمانی که هشت هزار میلیارد تومان در قالب رد دیون واگذار می‌شود که از مسیر خصوصی‌سازی خارج شده‌ایم.

وزیر اقتصاد گرایش دستگاه‌های اقتصادی در حوزه خصوصی‌سازی را بهتر از دستگاه‌های اجتماعی ارزیابی کرد و گفت: دستگاه‌های اجتماعی نه‌تنها بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار نمی‌کنند، بلکه تمایل دارند بنگاه‌های اقتصادی سایر دستگاه‌ها را نیز خریداری کنند، این در حالی است که واگذاری‌ها کل نظام و حکومت را در بر می‌گیرد. حسینی با انتقاد از دستگاه‌های غیراقتصادی در حوزه واگذاری‌ها گفت: این که وزارت اقتصاد، بانک یا بیمه‌ای را بفروشد یک دستگاه غیراقتصادی آن را خریداری کند قابل تامل است.

شکاف در منابع و مصارف بانک‌ها

رئیس‌کل بانک مرکزی از تسهیلات‌دهی بیش از توان بانک‌ها در سال گذشته خبر دادو گفت: سیستم بانکی بیشتر از توانش به مشتریان تسهیلات پرداخت کرده است؛ چراکه در سال گذشته تسهیلات پرداخت‌شده 29 درصد رشد داشته درحالی‌که رشد منابع جذب‌شده 19.6 درصد بوده است. به گفته محمود بهمنی، این موضوع ضرورت ایجاد نظم پولی و نظام مالی سیستم بانکی را دو چندان ساخته است.

بهمنی با بیان اینکه بخش عمده منابع سیستم بانکی ما سپرده‌های جاری است، افزود: هزینه آنها برای سیستم بانکی نزدیک به صفر است چون با منابع پرهزینه ترکیب و مجموعا هزینه بانک‌ها را در نرخ‌های بالا تعدیل می‌کند.

آخرین آمارهای مربوط به منابع و مصارف بانک‌های 31 استان کشور، اوایل مهرماه امسال ازسوی بانک مرکزی منتشر شد و نشان می‌داد که میزان کل تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به متقاضیان تا پایان مرداد امسال به حدود 396 هزار و 97 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که مطابق آمار این دوره مانده کل سپرده‌های شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی، نهایتا به رقم 380 هزار و 428 میلیارد تومان می‌رسد.

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی کمی پس از نوروز 91، امسال را برای نظام بانکی سال «انضباط پولی» عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی در سال جدید جلوی اضافه برداشت‌ها را خواهد گرفت.

خودرو حساس است، قیمت آزاد نمی‌شود

«خودرو حساس است، قیمت را آزاد نمی‌کنیم و یکجا افزایش نمی‌دهیم.» این پاسخ دولت است به درخواست خودروسازان مبنی‌بر آزادسازی و افزایش قیمت خودرو.

در جلسه‌ای که اواسط مهرماه در سالمان حمایت برگزار شد، خودروسازان موفق شدند سازمان حمایت را به افزایش قیمت مجاب کنند، منتها باز هم حرف نهایی را سازمان حمایت زد و همه چیز طبق میل جاده مخصوصی‌ها پیش نرفت. ظاهرا جلسه موردنظر آن قدر برای دولت مهم بوده و حساس که سه تن از معاونان وزیر «صمت» نیز در آن حضور داشته و همان جا آب پاکی روی دست خودروسازان ریخته و عنوان کرده‌اند چون «خودرو» برای دولت حساس است، قیمت آن آزاد نمی‌شود. آنها حتی تاکید کرده‌اند به دلیل این حساسیت، افزایش قیمت‌ها نیز یکجا اعمال نمی‌شود و تدریجی خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید