نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 26 دی

بازخرید نیم میلیون نفر از کارکنان دولت

کدخبر: ۴۶۹۳۵۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 26 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
بازخرید نیم میلیون نفر از کارکنان دولت

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

 

26 دی 1351؛ احداث دو مجتمع چوب در شمال

سالانه 600 تن چوب جنگل‌های شمال ایران می‌پوسد و سرمایه‌ای معادل 900 میلیون ریال به باد فنا می‌رود.

این بزرگ‌ترین مساله‌ای است که نخست‌وزیر آن را طرح می‌کند و وزیر کشاورزی که خود نیز به جلوگیری از اتلاف این ثروت ملی معتقد است احداث مجتمع‌های چوب در شمال از هر نوع اتلافی جلوگیری می‌کند و ظرف سال‌های آینده چوب ایران در داخل ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و تبدیل به وسایل و لوازم موردنیاز می‌شود.

هویدا از سازمان جنگل‌ها و مراتع وزارت کشاورزی دیدن کرد و با فعالیت‌های انجام‌شده و برنامه‌های آتی این سازمان آشنا شد.

نقطه دید نخست‌وزیر در زمینه صنایع چوب ارزش افزوده آن بود؛ زیرا یکی از کارشناسان با ارائه نمونه‌ای یادآور شد که ارزش افزوده چوب در مورد برخی از مصنوعات حتی به 450 برابر می‌رسد.

هویدا در این مورد تاکید کرد که سیاست کلی ما این است که حتی‌الامکان ارزش افزوده را در کشورمان بالا ببریم؛ زیرا این صحیح نیست که ما دست به صدور چوب بزنیم درحالی‌که می‌توانیم صدها برابر قیمت آن را با تبدیل و تغییر شکل چوب به دست آوریم. در این مورد مهندس روحانی نیز یادآور شد که بهره‌برداری از مجتمع چوب نکا که اولین مجتمع چوب مجهز، مدرن و جامع کشور است تا 16 ماه دیگر آغاز می‌شود و در برنامه پنجم علاوه‌بر این مجتمع یک مجتمع دیگر نیز در شمال احداث خواهد شد که در آن انواع احتیاجات داخلی اعم از نئوپان، پارکت، میز و صندلی و چند مصنوع دیگر ساخته خواهد شد.

26 دی 1371؛ سد کارون4 با وام ژاپن ساخته می‌شود

اولین وام ژاپن به ایران پس از یک وقفه 18 ساله برای اجرای پروژه سد کارون4 اعطا خواهد شد.

به نوشته روزنامه ژاپن تایمز، به رغم مخالفت مقام‌های آمریکایی با پرداخت وام به تهران به دلیل ادعای تقویت بنیه نظامی ایران، ژاپن تصمیم دارد وام کم‌بهره به صورت ین برای اجرای این طرح در چند نوبت به ایران پرداخت کند.

گفتنی است، «تارونا گایاما» وزیر خارجه وقت ژاپن در مه 1991 در سفر به تهران اعلام کرد که توکیو قصد دارد پرداخت وام به صورت ین را به ایران از سر بگیرد: آخرین وام به صورت ین ژاپن به ایران در سال 1975 برای اجرای پروژه پتروشیمی بندر امام خمینی پرداخت شد.

حسین کاظم‌پور اردبیلی در توکیو گفت: پرداخت وام به صورت چند مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت کار، رویه مرسوم در تمامی وام‌های توسعه‌ای کم‌بهره و درازمدت ژاپن است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گفت‌و‌گو بر سر اعطای وام برای اجرای پروژه سد کارون4 مراحل نهایی و طبیعی خود را طی می‌کند.

26 دی 1381؛ بازخرید نیم میلیون نفر از کارکنان دولت

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که مشغول بررسی لایحه بودجه سال آینده است طی مصوبه‌ای با بازخرید کردن 10 درصد از نیروهای فاقد تخصص در نهادهای دولتی موافقت کرد.

محسن صفایی فراهانی، مخبر کمیسیون تلفیق با اعلام این خبر افزود: این مساله به‌منظور کاهش هزینه‌های دولت، افزایش کارآمدی موسسات دولتی و همچنین اصلاح ساختار اداری صورت می‌گیرد.

هم‌اکنون حدود 2.3 میلیون نفر در دستگاه‌های دولتی و حدود 2.5 میلیون نفر در شرکت‌های دولتی مشغول کار هستند که مجموعا تعداد آنها به 5 میلیون نفر بالغ می‌شود.

در صورت تصویب نهایی این مصوبه در صحن علنی مجلس مجوز لازم به دولت برای بازخرید 10 درصد از 5 میلیون نفر را شامل خواهد شد.

صفایی فراهانی در گزارش خود به منابع مالی بازخرید کارکنان دولت در سال آینده اشاره‌ای نکرده است، اما با این حال بررسی اعداد و ارقام بودجه نشان می‌دهد دولت پیش‌بینی تخصیص 50 میلیارد تومان هزینه مستقیم برای بازخرید کارکنان خود در سال آینده را در قالب لایحه بودجه سال آینده صورت داده است که می‌تواند تنها بخشی از هزینه‌های موردنیاز جهت بازدید خرید کارکنان دولت را تامین کند.

پرواز با ایران 140 از مهرآباد تا فرودگاه امام

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وسیله هواپیمای ایران-140 از فرودگاه مهرآباد تا فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز کردند و با قابلیت‌های این هواپیما آشنا شدند.

در این پرواز کوتاه، رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل شرکت‌های هسا و هما و جمعی از متخصصان صنعت هوایی کشور حضور داشتند.

سفر هیات مذکور به وسیله هواپیمای ایران 140 و بازگشت آنها با هواپیمای ATR برای مقایسه توانمندی‌های این دو هواپیما صورت گرفت. هواپیمای ATR که به صورت محصول مشترک کشورهای فرانسه و ایتالیا تولید می‌شود، همکلاس هواپیمای ایران 140 می‌باشد که اخیرا از سوی شرکت هواپیمایی آسمان خریداری شده است. این در حالی است که مساله تخصیص مبلغ 200 میلیون دلار بودجه برای خرید هواپیما در سال 82 طی روزهای گذشته توسط دولت و مجلس شورای اسلامی به صورت جدی پیگیری شده است.

این گزارش می‌افزاید: با فرود هواپیمای ایران 140 و ATR در فرودگاه امام خمینی فاز اول این فرودگاه که به هواپیماهای کوچک و آموزشی خدمات‌دهی می‌کند مورد بازدید نمایندگان قرار گرفت.

26 دی 1391؛ دلار و یورو از مبادلات تجاری کنار گذاشته می‌شود

دولت تصمیم به کنار گذاشتن ارزهای واسط همچون دلار و یورو از تجارت خارجی کشور گرفته است، این خبری است که وزیر اقتصاد با اعلام رسمی آن به تلاش دولت و بانک مرکزی برای تطبیق الگوی تجاری با الگوی ارزی اشاره کرد. برخورد قانونی با سوء‌استفاده‌کنندگان خبر دیگری بود که ازسوی سخنگوی اقتصادی دولت اعلام و به‌دنبال آن از تعیین تکلیف حدود 45 درصد مطالبات معوق بانکی در مرحله اجرا و ثبت خبر داده شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تعیین نرخ دلار و نفت در لایحه بودجه 92 با تاکید بر عدم جمع‌بندی نهایی در این خصوص، اعلام کرد: تیم اقتصادی دولت در این زمینه بررسی‌هایی را در دست انجام دارد و به دنبال مشخص کردن نرخ نهایی دلار و نفت در لایحه بودجه سال آینده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به محدودیت‌های ایجادشده در مسیر مبادلات تجاری ایران با شرکای خود به واسطه تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تصریح کرد: در همین خصوص به دنبال کنار گذاشتن ارزهایی همچون دلار و یورو از تجارت خارجی کشور هستیم. بر این اساس دولت و بانک‌ مرکزی برای تطبیق الگوی تجاری با الگوی ارزی تلاش می‌کنند.

بانک مرکزی تجدیدنظر در ترکیب ذخایر را برنامه‌ریزی کرد به نحوی که در مقطعی ذخایر کشور به فلزات گرانبها تبدیل شد و از این رو دارایی‌های کشور افزایش یافت.

تکذیب فروش ارز در بازار آزاد

بانک مرکزی در تازه‌ترین واکنش‌ها درخصوص تزریق ارز در بازار آزاد اعلام کرد که در بازار آزاد ارزی توسط این بانک فروخته نمی‌شود. تکذیب فروش ارز آزاد در بازار در حالی است که این مساله را برخی از فعالان بازار هم نمی‌پذیرند.

درواقع تصور عمومی از افت قیمت‌ها در برخی شرایط خاص بازار همان چیزی است که از آن تعبیر به تزریق ارز می‌شود. اینکه ورود ارز به بازار در این گونه مورد توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد یا شرکت‌های صادراتی یا حتی دارندگان ذخایر ارزی کلان دلاری، بازار تعبیر خود را از شرایط دارد و تنها مرجع متولی را بانک مرکزی می‌داند.

در این راستا بانک مرکزی در واکنش به ادعای یک نماینده مجلس مبنی‌بر «اقرار دولت به فروش ارز در جلسات خصوصی» اعلام کرد، این بانک به هیچ وجه ارز در بازار آزاد به فروش نرسانده است. بانک مرکزی اعلام کرده مطابق با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی پس از یکسان‌سازی نرخ ارز در پایان سال 1390 در نرخ 12260 ریال از ابتدای سال جاری تا تاریخ 1391.4.18 تامین نیازهای ارزی واردات کالا/کالا-خدمات در چارچوب فروش عمومی اداره بین‌الملل بانک مرکزی به نرخ مرجع به ادارات بین‌الملل بانک‌ها انجام پذیرفته است.

همچنین از تاریخ مزبور تا 1391.6.6 تامین ارز گروه‌های کالایی 1 تا 5 به نرخ مرجع توسط بانک مرکزی با همکاری شبکه بانکی کشور انجام شده است.

کالاهای اساسی و دارو کماکان به نرخ مرجع توسط این بانک تامین ارز شده است.

تحلیل فوق‌الذکر از یک سو و آمار منابع و مصارف ارزی بانک مرکزی از سوی دیگر حاکی از آن است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه ارز را در بازار آزاد به فروش نرسانده است.

  • 1351
  • 1361
  • 1371
  • 1381
  • 1391
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید