توقف دلار در کانال 27 هزار تومانی/ پیش‌بینی کارشناسان از کاهش قیمت

کدخبر: ۴۶۸۱۹۹
اقتصادنیوز: کارشناسان معتقدند که جو بازار دلار همچنان کاهشی است.
توقف دلار در کانال 27 هزار تومانی/ پیش‌بینی کارشناسان از کاهش قیمت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بازار ارز تهران برای شکل‌گیری کف حمایتی جدید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تلاش کرد. بررسی میدانی حاکی از آن است که معامله‌گران بازار ارز با ارائه نرخ‌هایی بالای این رقم سعی در جلوگیری از شکست دوباره قیمت دلار داشتند. اختلاف قیمت خرید و فروش دلار همچنان چشمگیر و حدود ۵۰۰ تومان است که این امر حاکی از ادامه انتظارات کاهشی برای بازار ارز تهران است. روز دوشنبه دلار نسبت به روز قبل خود بی‌تغییر ماند و در قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

دیروز دوشنبه ۲۰ دی ماه قیمت دلار در کانال جدید ۲۷ هزارتومانی به نوسان پرداخت. در ساعات اولیه شروع بازار نرخ ارز با کاهشی ۲۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه و در قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان شروع به کار کرد. در ادامه روز این روند کاهشی تقریبا متوقف شد‌ و برخی از معامله‌گران با ارائه نرخ‌هایی نزدیک به همین رقم از ریزش دوباره قیمت دلار تا حدی جلوگیری کردند. گزارش‌های میدانی بازار ارز تهران از کمبود دلار در دست معامله‌گران خبر می‌دهد. اکثریت این افراد در همراهی با روند کاهشی اخیر نرخ ارز، سرمایه خود را به ریال تبدیل کرده و اکنون بیشتر نقش خریدار را بازی می‌کنند. اما نرخ‌های ارائه شده در جهت خرید اسکناس آمریکایی همچنان با اختلافی چشمگیر ۵۰۰ تومانی نسبت به نرخ فروش و در قیمت ۲۷ هزار تومان مطرح می‌شد.

این افراد با توجه به مساله ذکر شده می‌گویند ارائه نرخ‌های پایین برای خرید ارز توسط معامله‌گران خبر از تداوم انتظارات کاهشی برای بازار ارز دارد. اکثر معامله‌گران که در روند ریزشی اخیر دچار ضرر‌های قابل توجهی شده بودند حالا برای جلوگیری از ضرر‌های بیشتر اختلاف قیمت خرید و فروش خود را افزایش داده و به نوعی دست به عصا در حال معامله‌اند.

 

تلاش بازار در جهت ماندگاری نرخ دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی بی‌نتیجه نماند و در اواسط روز دوشنبه شاهد رشد ۲۰۰ تومانی قیمت دلار و رسیدن به محدوده قیمتی روز یکشنبه یعنی ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بودیم. به عقیده برخی از کارشناسان و با توجه به قیمت دیگر ارز‌های تاثیرگذار در کشور‌های همسایه این قیمت می‌تواند رقم قابل قبولی برای استراحت دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی باشد. این افراد با اشاره به این مساله که انتشار هر خبر مثبت دیگری از مذاکرات احیای برجام می‌تواند شوک فروش دیگری به بازار القا کرده و قیمت را کاهش دهد بر این باورند که جو بازار همچنان کاهشی است، اما این استراحت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان می‌تواند در راستای کاهش پله‌ای نرخ ارز و همچنین جلوگیری از حرکات هیجانی کاهشی یا افزایشی مفید باشد.

در نهایت قیمت اسکناس آمریکایی پایان روز دوشنبه بعد از چند ساعت نوسان بالای کف ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بدون اختلاف قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

قیمت سکه بهار آزادی نیز در روز دوشنبه ۲۰ دی ماه با افزایش اندک ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه در قیمت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت طلای جهانی نیز در روز دوشنبه ساعت ۲۰ به وقت تهران به ازای هر واحد اونس با قیمتی معادل ۱۷۹۵ دلار معامله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید