گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

سیگنال متفاوت طالبان و آمریکا به قیمت دلار

کدخبر: ۴۳۵۶۴۴
بازار ارز فعلا محل الاکلنگ خبرهای مثبت و منفی؛ به طور مشخص از 2 جبهه برجام و تحولات افغانستان هست. در مورد اول تا زمانیکه تکلیف مذاکرات مشخص نشود، بازار ارز هم نمی‌تواند رنگ ثبات رو ببیند.
سیگنال متفاوت طالبان و آمریکا به قیمت دلار

به گزارش اکو ایران،دوشنبه شب در معاملات پشت خطی، قیمت دلار روند افزایشی داشت این افزایشی موجب شد تا اولین نرخ‌های روز سه شنبه نیز افزایشی باشد. نرخ دلار روز سه شنبه تا مرز 28 هزار تومان حرکت کرده بود، یعنی 27 هزار و 900 تومان. اما قادر نبود تا در یک حرکت انفجاری وارد کانال جدید شود.

اما چه چیزی متقضایان را از خرید بیشتر منصرف کرد؟ به نظر می‌رسد خبری که از افغانستان مخابره شد، نقش اصلی را در این اتفاق داشت. معامله‌گران، حوالی ظهر از بازگشایی بازار ارز افغانستان از شنبه آینده حرف می‌زدند، همین خبر موجب شده بود تا برخی در پوزیشن فروش قرار بگیرند و بازار در حوالی نرخ 27 هزار و 600 تومان به تعادل برسد. اما خبر بدی که از صبح خریداران دلار روی آن مانور می‌دادند، انعکاس سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بود که از جانب ایالات متحده بازگشت به مذاکرات وین را به ایرانی ها واگذار کرده بود.

به نوعی بازار ارز فعلا محل الاکلنگ خبرهای مثبت و منفی؛ به طور مشخص از 2 جبهه برجام و تحولات افغانستان هست. در مورد اول تا زمانیکه تکلیف مذاکرات مشخص نشود، بازار ارز هم نمی‌تواند رنگ ثبات رو ببیند، چون سیاستگذار چه بخواد چه نخواد،‌مذاکرات برجامی در تعیین انتظارات تورمی و درجه عدم قطعیت طی ماه‌های آینده، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

در سمت رسمی بازار چه خبر بود؟ همچنان صف‌های خرید جلوی صرافی‌ها حفظ شده و از طولشان نیز کاسته نشده بود. برخی حتی می‌گفتند این صف‌ها مهندسی شده است، منظور از صف‌های مهندسی شده این بود که اکثر افرادی که از صبح در صف هستند، یک رابطه‌ای با معامله‌گران حرفه‌ای دلار دارند که البته این رابطه میتواند مالی باشد؛ همان قضیه معروف اجاره کارت ملی برای خریدن دلار. برخی از مردمی که در صف بودند اعلام کردند که حتی از روز گذشته نیز نتوانستند موفق به خرید دلار شوند.

همه این صحبت‌ها نشان میدهد که حجم بالای تقاضا در بازار متشکل در نهایت به بازار غیررسمی سرایت میکند، اما اینکه این عرضه بزرگ کی اتفاق میفتد بسته به خوانش معامله گران حرفه ای از بازار دارد. به نظر میرسد اخبار مثبت برجامی میتواند عرضه آبشاری را در بازار غیررسمی شکل بدهد و در این حالت معامله‌گران غیرحرفه‌ای احتمالا متحمل ضرر خواهند شد. همچنان حجم معامله در بازار متشکل همچون روز گذشته بالای 9 میلیون دلار است. نکته دیگری که خریدارا را در بازار ارز محتاط کرده، ‌رفتار قیمت سکه‌ست،‌  برخی معامله‌گران معتقدند که با توجه به رشد دلار و اونس جهانی، سکه باید بیش از اینها رشد می‌کرد و این رشد محدود نشانه احتیاط در نگاه سکه‌بازان نسبت به چشم‌انداز رشد است

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید