گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

3+1 ترس در بازار ارز/ قیمت صفر یک صرافی برای دلار

کدخبر: ۴۳۵۳۵۵
در بازار ارز چهار ترس وجود دارد سه ترس از طالبان و یک ترس از احیای مذاکرات برجام.
3+1 ترس در بازار ارز/ قیمت صفر یک صرافی برای دلار

به گزارش اکو ایران،نرخ دلار روز گذشته تا ساعت دو نیم بعد از ظهر، بدون تغییر نسبت به روز گذشته و حول 27 هزار و 300 تومان بود. مخابره برخی اخبار منفی در خصوص تحولات افغانستان، بازار را به سمت نرخ‌های بالاتر هدایت کرد.

 خبر اول: در خیابان فردوسی شایعه شده بود که بازار ارز افغانستان به دستور طالبان تعطیل شده است. تعطیلی بازار ارز افغانستان از منظر معامله گران ایرانی می تواند نوسان در بازار ارز ایران را بیشتر کند. زیرا بازار ارز هرات کرویدور نقل و انتقال اسکناس دلار محسوب می شود. البته بازار ساز اعتقاد دارد تصور معامله گران درست نیست زیرا اگر بازار ارز افغانستان تعطیل شود بازار ارز متشکل قدرت جایگزینی دارد و می تواند این خلا را پوشش دهد.

  خبر دوم: در کانال های تلگرامی یک سخنرانی بازنشر می شود، در این ویدیو یکی از مقامات طالبان نسبت به خروج سرمایه این کشور به سمت ایران هشدار می‌داد و همچنین خواستار اعمال مقررات سخت‌تر در گمرک های مرزی این کشور می شود. با توجه به مروادت دو کشور این سخت گیری نیز از نظر معامله گران می تواند نوسان ساز باشد.

خبر سوم: طالبان یک ترس دیگر نیز در بازار ارز ایجاد کرده است. در بازار ارز گفته می شود طالبان به دنبال ابطال ویزای تجار دو کشور است. البته هیچ مرجع رسمی این خبر را تایید نکرده است. با این وجود نقل این اخبار بازار ارز ایران را تحریک کرد. البته سخنگوی گمرک رسما اعلام کرده مبادلات تجاری ایران و افغانستان، به حالت عادی برگشته، برخی می گویند این خبر مثبت در روزهای آینده اثر اخبار منفی را تعدیل می کند.

با این حال این اخبار منفی نرخ دلار هرات را به بالای سطح مقاومت حساس و 27 هزار و 300 تومان رساند که این نرخ در معاملات پشت خطی امشب به 27 هزار و 450 تومان رسید.

صرافی ملی قیمت دلار را صفر زد

در سمت رسمی بازار نیز همچنان صف‌های خرید دلار طولانی است. چرا که اختلاف نرخ صرافی با بازار آزاد فرصت سود یک و میلیون تومانی برای خریداران داشت. روز دوشنبه نرخ رسمی برخلاف بازار آزاد روند کاهشی داشته و 9.4 میلیون دلار در بازار متشکل معامله شده که رد بازارساز در آن به چشم می‌آید.

نکته عجیب این بود که صرافی ملی از اعلام نرخ خودداری کرده و قیمت صفر روی تابلو گذاشته بود. همچنین صرافی که معمولا تا لحظه آخر بازار به عرضه دلار می‌پرداخت و صف‌ها را جواب میداد، امروز زودتر روند فروش دلار را متوقف کرد. این رفتار به نوعی نشان از افت توان عرضه داشت. یک متقاضی میگفت سه روز در صف بوده و نتوانسته بخرد.فضای بین معامله‌گران نسبت به آینده دلار چطور بود؟

فضای غالب که که از دل صحبت‌های فضای بازار بیرون می‌آید یک روند افزایشی را نشان می‌دهد ولی اغلب آن‌ها یک ترس بزرگ دارند و این ترس از خبری است که از روز گذشته نجوا می شود. ترس بزرگ افزایشی‌های بازار این هست که مذاکرات برجام از سر گرفته شود و دید مثبتی نسبت به احیای برجام به‌وجود بیاید. در صورت صحت چنین فرضیه‌ای فروشنده‌های زیادی به بازار ورود پیدا می کند و ریزش قیمت دلار آغاز می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید