گزارش میدانی اکو ایران از بازار

اثر تعطیلی بازار ارز هرات بر قیمت دلار تهران

کدخبر: ۴۲۶۰۴۰
قیمت دلار در بازار ارز پس از 15 روز از دامنه ای که گیر افتاده بود خارج شد برخی می گویند پیش بینی می شود بازار روز چهارشنبه پس از یک پولبک وارد فاز نزولی می شود.
اثر تعطیلی بازار ارز هرات بر قیمت دلار تهران

در بازار ارز سه فعالان بر سه نکته دارند؛ قیمت دلار پس از 15 روز از دامنه مشخصی که گیر افتاده بود خارج شد.بازار ارز با وجود شکست یک کف حمایتی نتوانسته کف جدید خود را بشناسد.تعطیلی بازار هرات می تواند تقاضا ارز در بازار تهران را بالا ببرد.

حال و هوای بازار ارز

نرخ دلار پس از 15 روز بالاخره توانست از دامنه مشخصی که در آن حبس شده بود بیرون بیاید و سطح مهم 24 هزار و 800 تومان را به سمت پایین بشکند. نرخ پس از شکست مرز یاد شده به سطح 24 هزار و 670 تومان هم رسید. اما روند نزولی قیمت دلار ادامه نیافت و بازار دوباره افزایشی شد و به سطح 24 هزار و 720 تومان برگشت.

از این اتفاق بازار یک تفسیر داشت برگشت قیمت دلار پولبک است. پولبک یعنی قیمت به سقف قبلی خود می رسد و پس از یک بوسه خداحافظی وارد فاز نزولی می شود.آنها اعتقاد داشتند روند قیمت در پشت خط امشب می تواند درستی این تفسیر را اثبات یا رد کند. و در صورت بسته شدن زیر سطح 24 هزار و 800، احتمال پولبک کردن قیمت دلار بالاتر می‌رود.

برخی معامله گران به همین دلیل اعتقاد دارند:برگشت قیمت دلار از 24 هزار و 670 تومان نشان دهنده این موضوع است که بازار این سطح را کف نشناخته و حمایتی شکل نگرفته است. گفته می‌شود که کف بعدی حمایتی 24 هزار و 400 تومان است.

نکته خیلی مهم بازار، صحبت معامله‌گران درمورد افت قیمت دلار بود، به عقیده آن‌ها این کاهش بدون مداخله بازارساز اتفاق افتاده و بخاطر خبرهایی بوده که از وین آمده و انتظارات را مثبت کرده است.

خبرهایی مثل تبادل زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آمادگی آمریکا برای نشست دور هفتم احیای برجام، نقش اصلی را در این کاهش داشت.

حجم معاملات در بازار متشکل ارزی نسبت به روز دوشنبه نصف شد و به 2 و نیم میلیون دلار رسید که این قضیه نیز عدم مداخله بازارساز را تایید می‌کند که عرضه بزرگی از سمت بانک مرکزی اتفاق نیفتاده است.نکته دیگر بازار خبر تعطیلی بازار هرات و سلیمانیه بود که تسویه معاملات را به بعد از عید قربان موکول می‌کند. که این اتفاق به گفته معامله‌گران می‌تواند تقاضاهای مرزی را به سمت تهران بیاورد و موجب افزایش تقاضا در بازار شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید