نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 29 دی

ایران‌خودرو و سایپا در جمع 5 شرکت برتر ایران

کدخبر: ۴۷۰۱۲۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 29 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ایران‌خودرو و سایپا در جمع 5 شرکت برتر ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

29 دی 1371؛ انتقاد مدیرعامل بانک کشاورزی از سایر بانک‌های کشور

بانک کشاورزی در برنامه امسال خود قصد داشت یک هزار میلیارد ریال اعتبار را توزیع کند ولی تاکنون فقط 200 میلیارد ریال آن را بانک مرکزی تامین کرده است و بقیه بانک‌ها هنوز هم اعتباری در اختیار این بانک قرار نداده‌اند.

مهندس میلانی، مدیرعامل بانک کشاورزی توضیح داد: امسال غیر از بانک مرکزی، بانک‌های دیگر که هر سال حدود 290 میلیارد ریال اعتبار در اختیار این بانک قرار می‌دادند، هیچ کدام تاکنون اعتباری را برای اجرای تعهدات بانک کشاورزی اختصاص نداده‌اند.

مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد: از امسال کشاورزان نمونه می‌‌توانند علاوه‌بر دریافت تا 20 میلیون ریال وام بدون وثیقه تا مبلغ 50 میلیون ریال ضامن دیگر کشاورزان شوند.

29 دی 1381؛ ایران‌خودرو و سایپا در جمع 5 شرکت برتر ایران

خودروسازان بالاترین رتبه‌های جدول 100 شرکت برتر ایران را به لحاظ فروش اشغال کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد، سه شرکت ایران خودرو، سایپا و ساپکو به عنوان شرکت‌های خودروساز و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان مالک عمده سهام خودروسازان ایرانی در جمع 5 شرکت برتر ایران قرار گرفته‌اند.

فهرست ارائه شده ازسوی سازمان مدیریت صنعتی ایران نشان می‌دهد بانک ملی ایران و بانک صادرات موفق‌ترین بانک‌های ایران از نظر فروش بوده‌اند. این دو بانک در جمع 100 شرکت برتر ایران به ترتیب در رتبه‌های چهار و شش جای گرفته‌اند.

بر پایه این گزارش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال گذشته 19 هزار و 699 میلیارد ریال درآمد از محل فروش خود کسب کرده و عنوان برترین شرکت ایران را به لحاظ میزان فروش به دست آورده است.

ایران خودرو و شرکت‌های تابعه آن نیز در سال 80 معادل 14 هزار و 987 میلیارد ریال درآمد کسب کردند تا این شرکت را برای دومین بار پیاپی به دومین شرکت پردرآمد ایران تبدیل کنند.

میزان فروش این شرکت در سال 80 نسبت به سال 79 معادل 38.3 درصد افزایش یافت. سایپا امسال با رشد 52.4 درصد در فروش محصولات خود از رتبه ششم جدول 100 شرکت برتر ایران به رتبه سوم این جدول صعود کرد. درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات در این شرکت به 8 هزار و 106 میلیارد ریال رسید.

بانک ملی ایران به عنوان برترین بانک ایران در سال گذشته 7 هزار و 943 میلیارد ریال از محل فروش انواع خدمت بانکی درآمد داشت. فروش این شرکت نسبت به سال 79 معادل 27.2 درصد رشد نشان می‌دهد.

ساپکو نیز با 6 هزار و 855 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش عنوان بزرگ‌ترین قطعه‌ساز ایران را به‌دست آورد.

پتروشیمی بندر امام که در سال 79 سومین شرکت پرفروش ایران بود در سال 80 با 5 هزار و 572 میلیارد ریال درآمدی که از فروش خود کسب کرد به رتبه هفتم جدول برترین‌های ایران سقوط کرد. درآمد پتروشیمی بندر امام 16.1 درصد کاهش یافته است. این گزارش حاکی است، پس از بانک ملی و صادرات، بانک‌های ملت، تجارت، سپه، مسکن، کشاورزی و رفاه از نظر فروش به ترتیب رتبه سوم تا هشتم را در نظام بانکی به‌دست آوردند. این بانک‌ها به ترتیب رتبه‌های دهم، سیزدهم، شانزدهم، هفدهم، نوزدهم و سی و یکم را در جمع برترین‌های ایران کسب کردند.

براساس این گزارش پتروشیمی بندر امام با کسب دو هزار و 86 میلیارد ریال سود قبل از کسر مالیات سودآورترین شرکت ایرانی است.

سازمان گسترش با کسب یکهزار و 850 میلیارد ریال و ایران خودرو با به دست آوردن یک هزار و 247 میلیارد ریال دومین و سومین شرکت‌های سودآور ایران بوده‌اند.

شرکت‌های بیمه، غایبان بزرگ در جمع سودآورترین شرکت‌های ایران محسوب می‌شوند.

بانک‌ها در بین 100 شرکت برتر ایران با بیشترین تراکم نیرو مواجه‌اند، بانک ملی با 41 هزار و 846 کارمند رسمی و بانک صادرات با 30 هزار و 270 کارمند رسمی بیشترین تعداد کارمندان را در بین 100 شرکت برتر ایران به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش 26 هزار و 246 نفر در سازمان صنایع دفاع و 24 هزار و 589 نفر در ایران خودرو به کار اشتغال دارند.

واگذاری نوبت اول سیم‌کارت تلفن همراه

شرکت مخابرات ایران اعلام کرد، این شرکت در زمان از پیش تعیین شده به تعهدات خود درباره واگذاری تلفن سیار عمل می‌کند.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: واگذاری سیم‌کارت‌های تلفن سیار به متقاضیان اولویت‌های شش دوره اول از بهمن امسال آغاز می‌شود.

داود زارعیان افزود: به زودی زمان دقیق و چگونگی واگذاری سیم‌کارت‌های تلفن سیار به این گروه از متقاضیان اعلام می‌شود.

قبل از این، شرکت مخابرات ایران اعلام کرده بود سیم‌کارت تلفن سیار متقاضیان سال 81 شهر تهران در 9 نوبت واگذار خواهد شد.

قرارداد 500 هزار دلاری شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه عربستان

شرکت‌های ایرانی که در پنجمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ریاض شرکت کرده‌اند در سه روز نخست برپایی این نمایشگاه بیش از 500 هزار دلار قرارداد صدور کالا به عربستان سعودی امضا کردند.

مشاور وزیر بازرگانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در ریاض گفت: این قراردادها در حالی امضا شده که مذاکرات چند شرکت ایرانی با طرف‌های سعودی هنوز ادامه دارد و تا پایان زمان برپایی نمایشگاه به طور یقین بر میزان قراردادها به میزان قابل توجهی افزوده خواهد شد.

حسین اسفهبدی گفت: براساس این قراردادها سه شرکت تولیدی – صادراتی ایران در زمینه محصولات صنایع چینی بهداشتی و سرامیک، لوازم یدکی خودرو و مواد غذایی موفق به کسب اجازه ورود به بازار این کشور و تامین بیش از 500 هزار دلار از نیازهای عربستان به این محصولات شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید