نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 30 دی

حضور سهامداران خارجی در 10 شرکت بورس تهران

کدخبر: ۴۷۰۳۱۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 30 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
حضور سهامداران خارجی در 10 شرکت بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

30 دی 1351؛ هویدا: صاحبان صنایع قیمت‌ها را تقلیل دهند

چانه زدن آقای نخست‌وزیر با صاحبان صنایع در مورد پایین آوردن قیمت‌ها یکی از نکات جالب بازدید آقای هویدا از نمایشگاه صنعتی ایران در دهه انقلاب بود.

نخست‌وزیر در جریان بازدید از نمایشگاه صنعتی ایران در دهه انقلاب از صاحبان صنایع قویا خواست که در قیمت‌های مصنوعات خود تجدیدنظر کنند تا به این طریق فروش آنان افزایش یابد و سود بیشتر را از تولید بیشتر به‌دست آورند. نمایشگاه صنعتی دهه انقلاب ایران بامداد امروز با حضور آقای هویدا، نخست‌وزیر و چند تن از وزیران و مهندس فرخ نجم‌آبادی معاون کل وزارت اقتصاد و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و جمعی از مقام‌های اقتصادی و صاحبان صنایع در محل سازمان بین‌المللی نمایشگاه‌ها گشایش یافت.

نخست‌وزیر در برابر غرفه تولید لامپ و پنکه پرسید، چند درصد از تولید این کارخانه در داخل کشور ساخته می‌شود؟ مسوول غرفه پاسخ داد بیش از 95 درصد لوازم در داخل کشور تهیه می‌شود. مسوول غرفه همچنین در مقابل ستایش نخست‌وزیر از ایشان دعوت کرد تا از این کارخانه دیدن کند، نخست وزیر با خنده گفت: حاضرم به شرطی که لااقل 5 درصد قیمت‌های تولیدی خود را کاهش دهید.

نخست‌وزیر هنگام بازدید از غرفه کارخانجات آزمایش گفت: تلویزیون 900 تومانی کجا است؟ مدیر آزمایش پاسخ داد تلویزیون کوچک این کارخانه 900 تومان است ولی عوارض آن موجب شده که قیمت این نوع تلویزیون بیش از این رقم شود.

نخست‌وزیر با خنده پیشنهاد کرد که هم صاحب کارخانه در قیمت خود و دولت هم در عوارض دریافتی تخفیفی بدهند تا تلویزیون 900 تومانی در دسترس مردم قرار گیرد.

طرح عمرانی عباس‌آباد از فروردین اجرایی می‌شود

از نیمه دوم فروردین آینده، اجرای طرح عمران عباس‌آباد در قطعه زمینی به مساحت یک میلیون مترمربع شروع می‌شود و شهرداری تهران نقشه‌های اجرایی طرح مذکور را آماده کرده است.

یک مقام آگاه در شهرداری پایتخت اعلام کرد: طرح عمران و نوسازی عباس‌آباد از محل اعتبارات شهرداری تهران به مرحله اجرا درمی‌آید. در اجرای این منظور شهرداری از نیمه دوم فروردین ماه عملیات خیابان‌بندی و نهرسازی و آسفالت آن را در یک میلیون مترمربع از اراضی عباس‌آباد شروع می‌کند و بلافاصله شرایط واگذاری اراضی مذکور را منتشر می‌کند.

هنوز قیمت قطعی فروش اراضی عباس آباد تعیین نشده است. هم‌اکنون حدود 10 هزار قطعه زمین واقع در عباس‌آباد به مالکیت شهرداری تهران درآمده است و شهرداری بهای قطعات مذکور را به صورت نقد و اوراق قرضه پرداخت کرده است.

30 دی 1361؛ بدهی هژبر یزدانی 4.5 میلیارد تومان است

سرپرست جدید بنیاد مستضعفان گفت: به‌‌منظور بررسی بیش از 2 هزار حکم توقیفی بلاتکلیف در بنیاد، محکمه ویژه‌ای به ریاست صالحی از فضای حوزه علمیه قم از سوی ستاد پیگیری اجرای فرمان 8 ماده‌ای امام از امروز در بنیاد مستضعفان آغاز به کار می‌کند.

سیدمهدی طباطبایی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان عظیم‌ترین بنیاد اقتصادی کشور است، گفت: متاسفانه تا امروز مشکلات عظیم بنیاد مستضعفان مانع از ارائه خدمات مطلوب و مناسب به مستضعفین می‌شد، ولی از این پس بنیاد مستضعفان باید سهم عظیمی در رسیدگی به مشکلات آنان برعهده گیرد.

وی با اشاره به بدهی‌های کلان اموال به ارث رسیده طاغوتیان فراری از کشور به بانک گفت: هژبر یزدانی،‌ سرمایه‌دار فراری از کشور در مقابل پنج مورد اموالی که از خود به جای گذاشته بود، 45 میلیارد ریال بدهی به بانک‌ها دارد که امروز مسوول پرداخت آن بنیاد مستضعفان است.

سرپرست بنیاد مستضعفان تاکید کرد: از این پس بنیاد به‌عنوان بازوی اقتصادی قوی ولایت فقیه، فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد.

وی افزود: این فعالیت‌ها بر 3 پایه اصلی کشاورزی، صنایع، عمران و محور فرهنگی که از ویژگی خاصی برخوردار است، متمرکز می‌شود که بالا بردن سطح زندگی مستضعفین جامعه از طریق افزایش تولید، نتیجه آن خواهد بود.

30 دی 1371؛ شرکت جهاد خانه‌سازی ایران تشکیل می‌شود

به‌منظور تولید انبوه مسکن در سراسر کشور با مشارکت سپاه پاسداران و وزارت جهاد سازندگی در استان‌های کشور شرکت «جهاد خانه‌سازی ایران» تشکیل می‌شود. اعضای هیات امنای این شرکت را وزیران مسکن و شهرسازی و جهاد سازندگی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاون اجرائی رئیس جمهوری تشکیل می‌دهند.

کازرونی، وزیر مسکن و شهرسازی افزود: در هر استان، شرکت زیر نظر مدیران ذی‌ربط فرماندهان سپاه‌، نمایندگان جهاد سازندگی و با نظارت استاندار فعالیت خواهد کرد.

وی گفت: واحدهای مسکونی که توسط این شرکت‌ها ایجاد خواهد شد، برای بهره‌وری نیروهای سپاه و جهاد است که سهمی نیز برای مردم پیش‌بینی شده است.

به گفته کازرونی، یکی از اهداف ایجاد این شرکت، استفاده از بخشی از پادگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در محدوده شهرها قرار دارد، برای توسعه مسکن و همچنین بهره‌گیری از نیروی انسانی و ماشین‌آلات سپاه و جهاد است.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه کلنگ شروع عملیات اجرایی اولین شرکت یادشده در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به اصفهان به زمین زده شد، گفت: رئیس‌جمهوری قول مساعد داده است که برای سال اول فعالیت این شرکت، حدود 200 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری اختصاص یابد.

30 دی 1381؛ حضور سهامداران خارجی در 10 شرکت بورس تهران

سرمایه‌گذاران خارجی سهام 10 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران را در اختیار دارند.

حجم کل سهام واگذارشده به خارجی‌ها فقط 1/0 درصد از کل سهام پذیرفته شده در بورس تهران را شامل می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، در حال حاضر 51.34 درصد سهام فرش پارس و 35 درصد سهام شیرین دارو متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی است.

همچنین سرمایه‌گذاران خارجی 5.77 درصد سهام شیشه قزوین، 12.3 درصد سهام پارس سرام، 49 درصد سهام نورد آلومینیوم، 30.87 درصد سهام جنرال را خریداری کرده‌اند.

شرکت شل نیز 24.94 درصد سهام نفت پارس را در اختیار دارد شرکت هنکل نیز سال گذشته 59.99 درصد سهام پاک‌وش را خرید، NEC هم مالک 10 درصد سهام صنایع مخابراتی راه دور ایران است، هوندا موتور هم با در دست داشتن 21 درصد سهام تیزرو در هیات‌مدیره این شرکت موتورسیکلت‌سازی حضور دارد.

براساس این گزارش سهامداران خارجی در برخی شرکت‌ها نظیر لبنیات پاک حجم اندکی از سهام را در اختیار دارند.

همچنین تازه‌ترین آمار رسمی منتشرشده نشان می‌دهد بنیادها و موسسات خیریه 6.2 درصد از سهام 318 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران را در اختیار دارند.

هاشمی رفسنجانی: مسوولان ایران از انتقال گاز و آب به کویت حمایت می‌کنند

اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس کمیسیو امور خارجی مجلس کویت با وی با اشاره به بحران خاورمیانه و تشدید این بحران توسط بیگانگان تاکید کرد: ضرورت تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با بحران‌های تحمیلی، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و باید برای حفظ آرامش و امنیت در منطقه، اهتمام جمعی بیشتری صورت گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از توسعه سطح مناسبات دوجانبه و چندجانبه با کویت و همکاری‌های مشترک امنیتی با کشورهای منطقه حمایت کرد و افزود: ایران دوست صمیمی کویت است و تعمیق روابط و همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه پارلمانی به نفع منطقه و دو کشور است و مسوولان ایران از طرح انتقال گاز و آب به کویت کاملا حمایت می‌کنند.

مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی کاهش می‌یابد

معاون عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: با اجرای قانون تجمیع عوارض از ابتدای سال آینده میزان مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی به شرایط گذشته بازمی‌گردد.

پاریزی افزود: با تجدیدنظر به عمل آمده در مالیات‌های غیرمستقیم در قالب طرح تجمیع عوارض، نرخ مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی از 5 درصد به یک درصد کاهش می‌یابد و به این ترتیب نرخ مالیات‌ها در این بخش از ابتدای سال آینده کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به علت افزایش یکباره نرخ مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی در هفته‌های اخیر گفت: همه ساله جداول مربوط به نرخ مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی، ابتدای سال میلادی براساس ارزش سیف این خودروها تدوین و محاسبه می‌شود.

آقای پاریزی افزود: نرخ مورد محاسبه برای طراحی این جداول تا قبل از اجرای سیاست تک‌نرخی شدن ارز براساس هر دلار 1750 ریال بود و پس از تک نرخی شدن ارز این نرخ به 7700 ریال افزایش یافت و به این ترتیب مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی عملا 4.4 برابر افزایش یافت و این افزایش از ابتدای سال میلادی مصادف با دی ماه ابلاغ و محاسبه شد.

معاون سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: به‌منظور اعمال عدالت مالیاتی در مورد خریداران خودروهای خارجی قدیمی و خریداران خودروهای خارجی که هم‌اکنون در داخل کشور تولید می‌شود از ابتدای سال آینده نرخ محاسبه مالیات نقل و انتقال برای خودروهای داخلی و خارجی یک درصد خواهد بود و مبنای محاسبه این نرخ نیز برای خودروهای ساخت خارج قیمت فروش آنها در خارج از کشور و برای خودروهای ساخت داخل قیمت فروش آنها در داخل کشور است.

30 دی 1391؛ ارزش پول ملی در 10 ماه 113 درصد کاهش یافت

نماینده تهران و رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست انجمن اقتصاددانان ایران به بررسی نوسانات ارزی کشور در یک ساله گذشته پرداخت.

احمد توکلی گفت که در دوره دو ماهه آذر و دی سال گذشته ارزش پول ملی 55 درصد و طی دوره 10 ماهه از ابتدای آذر سال گذشته تا 8 مهر سال جاری ارزش پولی ملی 113 درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: در یک دوره یک ماهه از 8 شهریور تا 8 مهرماه سال جاری صعودی بودن نرخ ارز کاملا آشکار بود به‌طوری‌که 8 مهرماه به 2850 تومان و در نهایت به 3500 تومان هم رسید.

توکلی همچنین اثر رانتی نوسانات نرخ ارز را مورد توجه قرار داد و گفت: در دوره مورد بررسی 27 میلیارد دلار ارز به نرخ مرجع فروخته شد که این میزان ارز، رانتی در حدود 16 هزار میلیارد تومان فراهم کرده است.

وی نقدینگی نامتناسب با تولید ملی را دلیل دیگری برای التهاب بازار دانست و گفت: حجم نقدینگی در پایان شهریور 84 حدود 78 هزار میلیارد تومان بود که در شهریور 91 با افزایش 5 برابری به 402 هزار میلیارد تومان رسید.

تغییرات تازه در سیاست ارزی کشور

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی از تغییر سیاست‌های ارزی و تجاری کشور خبر داد.

به گفته وی، سیاست بانک مرکزی کشور تشویق تجار به گسترش مبادله با کشورهای خریدار نفت از کشور است.

وی آخرین برنامه‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص سیاست‌های ارزی کشور را تشریح کرد. براساس سیاست اعلام شده کشورهای هدف تجاری با کشورهای خریدار نفت ایران منطبق می‌شوند.

محمود بهمنی درخصوص دلیل اتخاذ چنین سیاستی گفت: ایران منابع کافی در کشورهای خریدار نفت دارد و باید این منابع در خدمت تجارت خارجی کشور قرار گیرد. وی افزود: ما بارها از تجار کشور خواستیم که خریدهای خود را از کشورهایی انجام دهند که در آنجا موجودی‌های قابل توجهی داریم. بهمنی دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را روان کردن مبادله و نقل و انتقال ارزی عنوان کرد. به گفته بهمنی، تحقق این موضوع باعث می‌شود تا مجبور نباشیم از کشورهای مختلف انتقال وجوه را با توجه به مشکلاتی که ایجاد کرده‌اند، انجام دهیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: در صورتی که تجار خریدهای تجاری خود را به کشورهای خریدار نفت ایران انتقال دهند این منابع روان‌تر در خدمت تجارت خارجی قرار می‌گیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید