نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 3 بهمن

رفع توقیف هواپیمای حامل طلای ایران در ترکیه

کدخبر: ۴۷۰۹۲۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات3 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
رفع توقیف هواپیمای حامل طلای ایران در ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

سوم بهمن 1361؛ مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن تکمیل می‌شود

مقامات صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران امیدوارند بین ماه‌های مارس و آوریل عملیات ساختمان پروژه همکاری پتروشیمی ایران و ژاپن از سر گرفته شود.

احمد احمدی، مدیرکل پروژه پتروشیمی ایران و ژاپن که از طرف دو شریک جهت مذاکره با پیمانکاران پروژه در توکیو به سر می‌برد، گفت: مذاکرات با کمپانی‌های اصلی ساخت مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی موفقیت‌آمیز بوده است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های آینده شروع عملی کار این مجتمع با شرکت بیش از پیش متخصصین و مهندسین ایرانی و با همکاری پیمانکاران عمده ژاپنی آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: از 23 دی ماه تاکنون جلسات متعددی برای تهیه شرایط و جدول مربوط به شروع کار و نحوه همکاری طرفین برای حل مشکلات موجود ازجمله پرداخت حساب‌های معوق بین شرکت‌های پتروشیمی ایران و ژاپن و پیمانکاران برگزار شد و اکنون 4 کمپانی اصلی مقاطعه‌کار آماده همکاری برای شروع مجدد ساخت پروژه هستند.

جمهوری اسلامی ایران قبلا به طور رسمی از کمپانی‌های مقاطعه‌کار ژاپنی خواسته بود که تا 23 دی‌ماه تصمیم نهایی خود را برای ادامه و یا رها کردن پروژه اعلام کنند.

احمدی در مورد درخواست حساب‌های معوقه گفت: مطابق شرایط اعلام‌شده قبلی بدهی‌هایی که در مورد پرداخت آنها توافق شده (حدود 5 میلیارد ین) در 4 قسط به طرف‌های ژاپنی پرداخت می‌شود ضمن آنکه به بقیه ادعاهای آنها نیز در همین مدت رسیدگی می‌شود.

در همین حال وی اعلام کرد که همزمان با ازسرگیری ساخت مجتمع بیش از 1.5 میلیون ین (حدود 6.4 میلیون دلار) ماشین‌آلات و قطعات یدکی مربوط به پروژه که در ساختمان آن نقش اساسی دارند به‌تدریج راهی بندر امام خمینی می‌شوند.

سوم بهمن 1371؛ تولید داخلی با تک نرخی شدن ارز اقتصادی می‌شود

در سیستم تک نرخی شدن ارز، تولیدکنندگان داخل کشور قدرت رقابت با واردات را به نحو مطلوب پیدا خواهند کرد و تولیدکننده چیزی را تولید می‌کند که مردم بخواهند نه آنچه آنها می‌توانند تولید کنند.

محمدهادی نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین گفت: در طول دو سال گذشته بیشتر از همه در رابطه با لزوم تک‌نرخی شدن ارز صحبت شد تا اینکه اخیرا مسوولان نظام مصمم شدند این کار را انجام دهند که تا حدی عملی هم شده است و آنچه دولت باید در مورد آن تصمیم بگیرد و آن را عملی کند بیشتر در رابطه با بخش دولت است نه در رابطه با بخش صنعت و مردم. وی افزود: تا به حال بیشتر دستگاه‌های دولتی بوده‌اند که از ارز هفت یا 60 تومانی استفاده می‌کرده‌اند زیرا بخش صنعت و مردم مدت‌هاست که به‌تدریج به نظام تک‌نرخی ارز عادت کرده‌اند.

وی ادامه داد: تا وقتی که دلار هفت تومان تخصیص می‌دهیم، هیچ تولیدکننده و صنعتگر داخلی نمی‌تواند در مقابل واردات مقاومت و با آنها رقابت کند. اگر این سیستم چند نرخی جمع شود و یک ارز واحد در کشور باشد، به‌طور قطع با توجه به خصوصیاتی که کشور ما دارد تولیدات داخل کشور، قدرت رقابت با واردات را به نحو مطلوب پیدا خواهند کرد.

وزیر صنایع سنگین اضافه کرد: در سیستم پولی گذشته، هرچه را تولیدکننده تولید می‌کرد، مردم می‌خریدند ولو اینکه آن را نمی‌خواستند و به نحو دیگری از آن استفاده می‌کردند.

سوم بهمن 1381؛ قانون کار تعدیل شد

سخنگوی دولت گفت: در جلسه گذشته هیات دولت آیین‌نامه اجرایی ماده 191 قانون کار که براساس آن کارگاه‌های کوچک کمتر از 10 نفر از مواردی از قانون کار مستثنی شده بودند به‌ تصویب هیات وزیران رسید.

عبدالله رمضان‌زاده افزود: این طرح پیشنهاد شورای عالی کار بود که با هماهنگی نمایندگان کارگران و تشکل‌های کارگری و تشکل‌های کارفرمایی و دولت مواد آن مشخص شده بود.

ایران شبکه اینترنت «دوشنبه» تاجیکستان را راه‌اندازی می‌کند

 کار راه‌اندازی شبکه اینترنت شهر «دوشنبه» به ایران واگذار شد. ماهنامه «پیام ارتباطات» در شماره آذرماه خود نوشت، شرکت داده‌پردازی ایران همچنین قرارداد همکاری با شرکت مخابرات تاجیکستان در زمینه ارائه خدمات اینترنتی و ارسال و دریافت اطلاعات ماهواره‌ای را به امضا رساند. این نخستین سند همکاری میان یک شرکت ایرانی و شرکت «تاجیک تله‌کام» است.

سوم بهمن 1391؛ حکم انفصال از خدمت آقای رئیس‌کل

عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات کشور صدور حکم انفصال از خدمت رئیس‌کل بانک مرکزی را تایید و تاکید کرد که صدور چنین احکامی در دایره اختیارات بازوی نظارتی مجلس وجود دارد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات صدور حکم دیوان محاسبات درباره تخلفات بهمنی را قطعی اعلام کرد، اما گفت که این حکم قابل تجدیدنظر است.

رحمت‌الله شریفی ادامه داد: قطعی بودن حکم به این معناست که موضوع تخلفات محرز است و بر این اساس هیات مستشاری حکم اولیه را صادر کرده است.

وی ادامه داد: اما همانند سایر احکام صادرشده 20 روز فرصت برای اعتراض به این حکم وجود دارد. مدیر روابط عمومی دیوان محاسبات ضمن اعلام اینکه این حکم به دولت ابلاغ شده است، اما تاکنون اعتراضی به حکم صورت نگرفته است، اظهار کرد: در صورت اعتراض دولت، حکم اولیه در دادگاه تجدیدنظر بررسی می‌شود و در آن صورت مشخص می‌شود حکم اولیه قطعی خواهد شد یا تغییر می‌کند.

شریفی در توضیح دلایل صدور این حکم هم تصریح کرد: مسائل مربوط به ارز، مهم‌ترین دلیل صدور چنین حکمی برای آقای بهمنی بوده است.

رفع توقیف هواپیمای حامل طلای ایران در ترکیه

ترکیه اعلام کرد هواپیمای حامل طلا به مقصد ایران را از توقیف خارج کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ترکیه اعلام کرد که هواپیمای حامل محموله طلا از غنا به مقصد ایران را پس از 17 روز از توقیف خارج کرده است.

براساس این گزارش، این هواپیما حامل 1.5 تن طلای غنا بود که به منظور پرداخت تعهدات مالی این کشور به ایران در حال پرواز بود. این هواپیما ازسوی مقامات ترکیه به بهانه نقص در اسناد لازم در فرودگاه آتاتورک استانبول به زمین نشانده شد.

سپاه از مالیات فرار نمی‌کند

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با بیان اینکه «یکی از مراکز موفق در حفظ بیت‌المال» مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است، گفت: افتخار می‌کنیم که نگذاشتیم بیت‌المال به یغما برود.

سردار یزدی در سی و هشتمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی و دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: اخیرا عنوان می‌شود که مجموعه سپاه فرار مالیاتی دارد، در صورتی که به جرات می‌توان گفت: این طور نیست و ما مالیات تکلیفی، ارزش افزوده و غیره را در مجموعه قرارگاه سازندگی پرداخت می‌کنیم.

یزدی با اشاره به اینکه حدود 45 هزار نفر مستقیم در قرارگاه سازندگی فعالیت می‌کنند که دو هزار نفر پاسدار هستند و بالغ‌بر 5 هزار پیمانکار و 150 هزار نفر به طور غیرمستقیم با ما همکاری می‌کنند، گفت: مالیات‌ها به‌صورت دسته دوم از طرف پیمانکاران و ازسوی خود سپاه پرداخت می‌شود و مدعی هستیم که اوضاع پیمانکاری در کشور را اصلاح کرده‌ایم.

ضرب‌الاجل دادستان کل به بدهکاران بزرگ بانکی

 سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به دو جلسه با برخی از مدیران عامل بانک‌ها و بدهکاران کلان بانکی به این دسته از بدهکاران هشدار داد که در صورتی که بدهی خود را پرداخت نکنند تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای تاکید کرد که به‌عنوان مدعی‌العموم به بانک مرکزی نامه نوشته‌ایم و زمانی را تعیین کرده‌ایم که پس از سپری شدن این زمان کسانی که اقدام به بازپرداخت بدهی‌های بانکی خود نکنند، مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرند و توصیه می‌کنم که قبل از اینکه این موضوع شکل محاکمه قضایی به خود بگیرد، اقدام به تسویه بدهی خود کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی در چهل و سومین نشست خبری خود با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری درباره 300 نفری که 60 درصد پول ملت را در جیبشان دارند، گفت: ما از ابتدا بنای کمک داشتیم، بارها نامه نوشته‌ایم ولی هنوز جواب 300 نفر بدهکار بانکی نیامده است. محسنی اژه‌ای افزود: قبل از اینکه نامه تقاضای ارائه لیست 300 نفر را به رئیس‌جمهور ارسال کنیم، دو نامه دیگر به بانک مرکزی فرستادیم که متعاقب آن یک سی‌دی از بانک مرکزی به دستگاه قضا رسید و در بررسی‌های صورت‌گرفته 45 نفر که بیشترین بدهی بانکی را داشتند، شناسایی شدند.

همچنین در اکوایران ببینید : هدف ایران از همکاری ۲۵ ساله با چین

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید