نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 5 بهمن

مذاکرات ایران با 7 کمپانی خودروسازی جهان

کدخبر: ۴۷۱۴۳۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات5 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
مذاکرات ایران با 7 کمپانی خودروسازی جهان

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

پنجم بهمن 1351؛ مذاکرات نفتی هفته آینده تجدید می‌شود

هیاتی از کارشناسان کنسرسیوم هفته آینده برای ادامه مذاکرات نفتی به تهران می‌آیند و لندن به حصول تفاهم با تهران امیدوار است.

گزارش خبرنگار اطلاعات از لندن حاکی است که محافل سیاسی و نفتی لندن همچنان به سکوتی که از هنگام ایراد بیانات شاهنشاه اختیار کرده‌اند ادامه می‌دهند. منابع کنسرسیوم به بهانه اینکه در انتظار دریافت متن رسمی بیانات شاهنشاه هستند از ابراز نظر خودداری کرده‌اند. اما از مجموعه اظهارنظرهای منابع نزدیک به کنسرسیوم و همچنین ناظران سیاسی لندن چنین برمی‌آید که لندن به حصول تفاهم با ایران امیدوار است و سرانجام پیشنهاد دوم شاهنشاه را مبنی‌بر آنکه میان ایران و کنسرسیوم قرارداد طویل‌المدتی از اطمینان به تامین و خرید نفت امضا گردد، خواهد پذیرفت.

پنجمن بهمن 1371؛ نظر رئیس‌کل بانک مرکزی درباره نرخ واحد ارز

انتخاب سیستم ارزی شناور هدایت‌شده پاسخ بهتری به شرایط اقتصادی امروز کشور می‌دهد. در نرخ شناور هدایت‌شده ابتدا نرخ اولیه‌ای انتخاب می‌شود و این نرخ با برآوردی که از میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار واحد ارزی انجام می‌گیرد، محاسبه و سعی می‌شود که نوسانات نرخ ارز در همین دامنه برای مدتی معقول حفظ شود.

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی کشور ضمن تاکید بر این مساله افزوده است که متناسب با تحولات اقتصادی که پیش می‌آید، نرخ ارز نیز به سمت بالا و یا پایین هدایت می‌شود.

شیوه هدایت نرخ باید طوری باشد که از ایجاد هرگونه شوک و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و کندی در رشد اقتصادی جلوگیری کند.

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی که نظرات خود را طی چند مقاله در کتابی به نام نرخ ارز و اصلاحات اقتصادی ارائه کرده است، افزوده است: نکته‌ای که مهم به‌نظر می‌آید، این است که انتخاب نرخ اولیه از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در همین مقاله اضافه کرده است، زمانی که سیستم نرخ ثابت ارزی انتخاب می‌شود باید توجه داشت چنانچه نرخ ارز به‌درستی تخمین زده نشده باشد، نگهداری این نرخ هزینه سنگینی را از نظر تحلیل ذخایر ارزی به کشور تحمیل می‌کند و در صورت عدم توانایی به مداخله‌های سنگین در بازار ارز نیز بازارهای جدید و نرخ‌های جدید ارزی به‌وجود می‌آید که کلا باعث اختلال در سیستم ارزی می‌شود.

از طرف دیگر با توجه به آسیب‌پذیر بودن سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در برابر نوسانات شدید نرخ ارز انتخاب سیستم شناوری کامل نرخ ارز نیز ممکن است ریسک را به شدت افزایش داده و موجب کندی رشد اقتصادی بشود.

پنجم بهمن 1381؛ اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز از واحدهای صنعتی متوقف می‌شود

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن اظهار کرد: از ابتدای سال 82 مابه‌التفاوت نرخ ارز از واحدهای صنعتی گرفته نخواهد شد.

وی افزود: تاکنون واحدهای صنعتی که با دلار 600 ریالی گشایش اعتبار کرده بودند، ملزم بودند هنگام سررسید مابه‌التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند.

وی گفت: طبق مصوبه دولت و بودجه 82 از ابتدای سال 82 مابه‌التفاوت نرخ ارز از واحدهای صنعتی اخذ نخواهد شد.

جهانگیری با زیان‌بار توصیف کردن طرح دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز افزود: این طرح باعث می‌شود تا واحدهای صنعتی با مشکل جدی مواجه شوند.

وزیر صنایع اظهار کرد: واحدهایی که با نرخ ارز مشخصی در زمان شروع طرح اقدام به فعالیت می‌کنند، توجیه اقتصادی خود را بر مبنای نرخ ارز همان زمان می‌سنجند، لذا دریافت مابه‌التفاوت از این واحدها در دوره‌های بعد آنها را با مشکل نقدینگی مواجه خواهد کرد.

تولید «سی‌یلو» و «ماتیز» قطع نشده است

خرید بخشی از سهام دوو توسط جنرال موتورز هیچ تاثیری بر واردات CKD و تولید خودروهای ساخت این شرکت در ایران نخواهد داشت.

یکی از مسوولان شرکت کرمان‌خودرو گفت: شرکت جنرال موتورز کمتر از 50 درصد از سهام شرکت دوو را خریداری کرده که این مقدار در روند کاری شرکت دوو هیچ نقصی وارد نمی‌کند و شایعه قطع ارسال CKD به ایران نیز تکذیب می‌شود.

وی اظهار کرد: تا این لحظه نیز هیچ‌گونه عدم همکاری بین دو شرکت خودروساز دوو و جنرال موتورز وجود نداشته، در مورد ممنوعیت فروش CKD به ایران توسط شرکت جنرال موتورز هیچ دستور رسمی به کرمان خودرو ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به تولید 14 هزار دستگاه دوو سی‌یلو و ماتیز در 9 ماه سال‌جاری گفت: شرکت کرمان‌خودرو میزان تولید را تا پایان سال جاری به 20 هزار دستگاه خواهد رساند.

مذاکرات ایران با 7 کمپانی خودروسازی جهان

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از مذاکره با شرکت‌های خودروسازی معتبر جهانی خبر داد و گفت: استفاده از سرمایه، مهارت و فناوری سخت‌افزاری خودروسازان جهانی برای ایجاد تحول در صنعت خودروی ایران اجتناب‌ناپذیر است.

رضا ویسه افزود: شرایط اقتصادی صنعت خودرو در ایران موجب شده است خودروسازهای معتبر جهان به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند شوند و پس از دعوت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت‌های بزرگ در حال مذاکره هستیم.

مهندس ویسه گفت: سازمان گسترش با مدیران کارخانه‌های خودروسازی بنز، پژو، رنو و سیتروئن، نیسان، فیات و هیوندا و کیا مذاکره می‌کند.

هدف از این مذاکرات که در حال انجام است، سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید خودروهایی است که بتوان در بازارهای جهانی عرضه کرد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، توسعه صنعت قطعه‌سازی را از دیگر هدف‌های موردنظر برای برطرف کردن ضعف‌های صنعت قطعه‌سازی در این مذاکرات دانست و گفت: سازمان گسترش قصد دارد با عقد قرارداد با یکی از شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان، صنعت قطعه‌سازی را به مرحله‌ای برساند که توان صادرات داشته باشد.

معاون وزیر صنایع و معادن درباره عقد قرارداد با شرکت‌هایی که در حال مذاکره با ایران هستند، توضیح داد: هنوز در حال مذاکره و بررسی پیشنهادها و شرایط مطرح‌شده هستیم تا زمانی که این بررسی‌ها به مرحله نهایی نرسد نمی‌توان درباره زمان دقیق عقد قرارداد صحبت کرد.

وی گفت: تا چند ماه آینده نتیجه مذاکرات نهایی می‌شود و جزئیات آن به اطلاع همگان می‌رسد.

مهندس ویسه درباره ادامه تولید پیکان گفت: تا زمانی که خودروی جانشین پیکان از لحاظ قیمت تولید نشود، خط تولید این خودرو متوقف نخواهد شد.

ویسه گفت: شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به‌طور مشترک به دنبال تولید خودروی ارزان‌قیمت و مطابق با استانداردهای لازم هستند.

وی درباره واگذاری سهام مدیریتی شرکت‌های خودروساز به شرکت‌های خارجی توضیح داد: مذاکرات صورت پذیرفته تنها بر سر سرمایه‌گذاری مشترک است و هیچ صحبتی درباره واگذاری سهام مدیریتی نشده است.

پنجم بهمن 1391؛  17 میلیون نفرمشمول دریافت کارت معیشت خانوار 

به گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد بسیج اقتصادی با توجه به زیرساخت‌های موجود در اختیار، مسوولان توزیع کارت معیشت به دهک‌های پایین درآمدی شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد 17 میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت کارت معیشت خانوار قرار گیرند.

یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیم جدید دولت و مجلس برای ارتقای قدرت خرید مردم در ایام پایانی سال گفت: ستاد بسیج اقتصادی کشور با توجه به زیرساخت‌های در اختیار خود از زمان توزیع کالاهای کالابرگی، مسوولیت توزیع کارت معیشت خانوار را بر عهده خواهد گرفت. وی افزود: قرار بر این است که در گام اول برنج، روغن، و قند و شکر در اختیار دو دهک پایین درآمدی قرار گیرد؛ اما هنوز در مورد توزیع مرغ و گوشت جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.

ازسوی دیگر خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام مسوول از توزیع کالاهای اساسی با کوپن الکترونیک توسط 200 هزار عامل فروش و اولویت 5 قلم کالا در این رابطه خبر داده است. به گفته این مسوول، طرحی که دولت به‌دنبال آن است همان سیستم کالابرگی است.

همچنین در اکوایران ببینید : حرکات رونالدینیویی دولت در بورس؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید