نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۱۲ بهمن

فروش ۱۲ میلیارد دلار ارز در بازار دوبی!

کدخبر: ۴۷۳۱۲۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۱۲ بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
فروش ۱۲ میلیارد دلار ارز در بازار دوبی!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

۳ دلیل مهم برای اینکه بیت کوین‌ هایتان را بفروشید!

۱۲ بهمن ۱۳۵۱؛ موافقتنامه جدید هوایی ایران و آمریکا امضا شد

موافقتنامه حمل و نقل هوایی ایران و ممالک متحده آمریکا در پایان یکسال مذاکرات پی‌درپی و پیچیده به امضا رسید. این موافقتنامه را عباس خلعتبری وزیر خارجه و ژوزف مارلند سفیر آمریکا در کاخ وزارت خارجه امضا کردند.

بر اساس این قرارداد اجازه پرواز به دو نقطه در شرق و غرب آمریکا «نیویورک و لوس‌آنجلس» برای هواپیمایی ملی ایران تامین شده و «هما» هر آن دائر ساختن پرواز به آمریکا تصمیم بگیرد سدی در راه نخواهد داشت. موافقتنامه هوایی ایران و آمریکا از جمله موافقت‌نامه‌هایی است که تهران تجدیدنظر در آنها را با نزدیک به ۱۰ کشور عربی با هدف تامین حقوق مساوی برای هواپیمایی ملی ایران دنبال می‌کند.

تاکنون موافقتنامه‌های جدید و مشابهی با چند کشور به امضا رسیده و مذاکرات برای عقد موافقتنامه های جدید با ژاپن، هند، لبنان، ایتالیا و انگلیس همچنان دنبال می‌شود.

اداره اکتشاف و تولید نفت به یک ایرانی محول شد

پس از ۶۵ سال عمر صنعت نفت، امروز یک ایرانی در راس شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت حوزه کنسرسیوم قرار گرفت و بدین ترتیب در راس کلیه عملیات صنعتی نفت ایران کارشناسان ایرانی قرار دارند.

«جورج لینگ» رئیس خارجی این شرکت جای خود را به محمدعلی نابغ، کارشناس نفتی ایرانی داد و وی از صبح امروز عهده‌دار بزرگ‌ترین بخش نفت در حوزه کنسرسیوم شد.

فعالیت کنسرسیوم در حوزه قرارداد در رقابت دو شرکت، یک شرکت سهامی تصفیه و دیگری شرکت سهامی اکتشاف و تولید عمل می‌شود.

ریاست شرکت سهامی تصفیه چند سال قبل تحویل کارشناس نفتی ایران «لطیف رمضان‌نیا» شد که وی امروز عضو علی‌البدل هیات مدیره می‌باشد و بعد از وی مهندس مجید طباطبایی دیبا عهده‌دار این سمت شد.

ولی ریاست شرکت سهامی اکتشاف و تولید تاکنون در دست یک کارشناس خارجی عضو کنسرسیوم بود. جورج لینگ که کار خود را امروز تحویل داد ظاهرا باید تا سال ۱۹۷۴ در این پست باقی می‌ماند.

دکتر محمدعلی نابغ از 4 سال قبل عضویت هیات مدیره شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت ایران را عهده‌دار شد. وی مهندس مکانیک و آئرودینامیک است و در سال ۱۹۵۰ دکترای خود را از دانشگاه هاروارد آمریکا دریافت داشته است.

۱۲ بهمن ۱۳۶۱؛ شورای عالی توزیع تشکیل می‌شود

شورای اقتصاد به ریاست میرحسین موسوی تشکیل جلسه داد.

براساس مصوبه این شورا و به منظور هماهنگی در توزیع کالاهای وارداتی و تولیدات داخلی پیشنهاد تشکیل شورای عالی توزیع با عضویت دائمی ۷ نفر و به ریاست وزیر بازرگانی و عضویت وزرای صنایع، امور اقتصادی و دارایی، کشاورزی و عمران روستایی، راه و ترابری، مشاور در امور اجرایی و سرپرست ستاد بسیج اقتصادی کشور و رئیس کل بانک مرکزی ایران مورد تصویب قرار گرفت و مسوولیت امر توزیع در سراسر کشور به عهده وزارت بازرگانی محول شد.

۱۲ بهمن ۱۳۷۱؛ تفاهم‌نامه همکاری‌های مخابراتی ایران و کره شمالی

براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان وزیران پست و تلگراف و تلفن ایران و ارتباطات کره شمالی به امضا رسید، طرف کره‌ای برای خرید تجهیزات تولیدی مخابرات ایران، اعلام آمادگی کرد.

در این تفاهم‌نامه همچنین مقرر شد که ارتباط تلفنی مستقیم از طریق ماهواره میان دو کشور تا فوریه (بهمن ماه) سال آینده برقرار شود و کارشناسان و تکنسین‌های کره‌ای نیز از امکانات آموزشی در ایران برخوردار شوند.

تجهیزات و تولیدات مخابراتی موردنظر هیات کره‌ای در تفاهم‌نامه شامل سیستم سوئیچ پی.سی.ام، تجهیزات انتقالی، فیبر نوری، کابل و تلفن‌های همگانی کارتی است.

۱۲ بهمن ۱۳۸۱؛ در نامه احمد توکلی به رئیس‌جمهور اعلام شد؛ فروش ۱۲ میلیارد دلار ارز در بازار دوبی

بانک مرکزی تاکنون 12 تا 14 میلیارد دلار در بازارهای خارج از کشور به فروش رسانده است.

احمد توکلی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ضمن اعلام این مطلب افزوده است، بانک مرکزی صرفاً برای جبران کسری بودجه ریالی دولت، بر سیاست نادرست تعیین قیمت گزاف برای دلار پافشاری کرده و ارز را به دلاری تقریباً ۸۰۰ تومان قیمت گذاشته است. کاندیدای هشتمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرده است، از آنجا که اقتصاد کشور برای جذب دلارهای گران، ظرفیت نداشت این نهاد مالی به جنایت فروش در دوبی و بازارهای دیگر خارجی ادامه داد اما وقتی در رسانه‌ها به این اقدام منفعت‌سوز و ضدملی اعتراض کردم، وزیر امور اقتصادی و دارایی در کمال تاسف ابتدا آن را تکذیب کرد و با افزایش اعتراض‌ها سکوت و مخفی کاری ادامه یافت.

در بخش دیگری از این نامه آمده است، به این ترتیب منابعی که باید برای تولید و سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات و مبارزه با رشد خطرناک بیکاری به کار می‌رفت، در بازارهای خارجی به فروش رسید تا اینکه در واپسین روزهای دی‌ماه سال جاری این اقدام با دستور اکید مقام معظم رهبری متوقف شد.

این در حالی است که مجموع تجهیزات سرمایه‌ای صنعتی وارد شده طی برنامه اول توسعه (که قسمت اعظم تحولات تولیدی و زیربنایی دوران سازندگی از سال ۶۸ تا ۷۲ را در پی داشت) مبلغ ۱۳.۶ میلیارد دلار بود یعنی تقریباً به اندازه دلارهایی که با اراده بانک مرکزی به بیرون برده شد.

توکلی در نامه خود آورده است: دولت تناقض بین سیاست جلب سرمایه خارجی و فروش پنهانی ارز در خارج از کشور را چگونه پاسخ می‌دهد در حالیکه کل سرمایه خارجی جلب‌شده طی سه سال منتهی به ۱۳۷۹ مبلغ ۱.۹ میلیون دلار بوده است. در این حال طی چند سال اخیر بانک مرکزی تقریباً ۱۰۰ برابر آن را به خانه منتقل کرده است.

وی پیشنهاد کرده است، قیمت ارز تا حدی که اقتصاد ملی توان خرید و به‌کارگیری آن را داشته باشد پایین آورده شود، چرا که در وضع فعلی فشار به کارگران، کارمندان، بیکاران و تولید کشور منتقل شده است.

توکلی همچنین از رئیس‌جمهوری خواسته دست از بازرسی کل کشور بخواهد موضوع فروش و خروج سرمایه را پیگیری کند و بانک مرکزی باید گزارش دهد که ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار را به چه کسانی فروخته است. لااقل خریداران عمده معلوم شوند و فروش این سرمایه ملی درآمدی نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان داشته است، لااقل مالیات این معاملات به خزانه‌داری واریز خواهد شد.

12 بهمن ۱۳۹۱؛ بانک ملت از لیست تحریم اتحادیه اروپا خارج شد

علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت با اعلام خروج این بانک از لیست تحریم‌ها گفت: پس از دو سال و نیم کار حقوقی فشرده در راستای رفع تحریم بانک، رای دادگاه مبنی بر حقانیت بانک ملت اعلام شد.

وی با بیان اینکه به عنوان مدیرعامل بانک طی سال‌های گذشته بر رعایت مقررات بین المللی تاکید کرده و در این زمینه سخت‌گیرانه عمل کرده‌ام، اظهار کرد: رعایت مقررات بین‌المللی در واحدهای خارج از کشور بانک اعم از شعب خارج از کشور و بانک‌هایی که بانک ملت در آنها سهامدار است به همین صورت بوده است.

مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه به رغم عمل به قوانین، با نهایت تعجب در جولای سال ۲۰۱۰ میلادی یعنی ۲.۵ سال پیش اتحادیه اروپا با طرح دلایلی سهم این بانک را مورد تحریم قرار داد، اضافه کرد: پس از انجام این تحریم تعدادی از سهامداران عمده و بخش حقوقی بانک تصمیم گرفتند ضمن تشکیل یک تیم حقوقی در داخل کشور و بهره‌گیری از وکلای خارجی با انجام کار حقوقی به‌صورت فشرده طی دو سال و نیم گذشته از حقوق بانک با طرح شکایت در دادگاه لوکزامبورگ دفاع کنند و خوشبختانه روز سه‌شنبه مصادف با عید بزرگ میلاد رسول اکرم رای دادگاه مبنی بر حقانیت بانک ملت اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید