نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23 بهمن

انتظار برای اعلام رسمی قیمت خودروهای لوکس‌

کدخبر: ۴۷۵۷۱۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات23 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
انتظار برای اعلام رسمی قیمت خودروهای لوکس‌

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

23 بهمن 1351؛ بحران پولی جهان با افزایش نرخ «ین» خاتمه می‌یابد

وحدت نظر و اتحاد کشورهای اروپایی در مقابله با بحران پولی جهان و حمایت آنها از دولت آلمان دائر به خودداری از افزایش نرخ مارک، این امکان را برای آلمان غربی فراهم ساخت تا این کشور با تمام توان بکوشد از افزایش قیمت مارک جلوگیری به عمل آورد.

امروز گفته شد با وحدت نظر و اتحادی که کشورهای اروپایی در مقابله با بحران پولی از خود نشان می‌دهند، امکان دارد که ین در موقعیت بدتری قرار گیرد و  دولت ژاپن ناگزیر شود نرخ ین را افزایش دهد.

محافل پولی و بانکی ایران امروز وحدت نظر کشورهای اروپایی را دائر به جانبداری از دولت آلمان و جلوگیری از افزایش نرخ ارزهای  این کشورها را به وسیله کارشناسان خود مورد بررسی قرار دهند.

ولی چون بورس‌های جهانی امروز هم به تعطیلات خود ادامه دادند و تعطیل بودند، نتوانستند نتیجه کلی از تحولات پولی و تصمیم دولت آلمان بگیرند.

بانک مرکزی ایران امروز فقط نرخ رسمی دلار را اعلام داشته که در آن تغییری نسبت به گذشته دیده نمی شد.

یک کارشناس پولی گفت: بحران پولی جهان بیشتر متوجه «ین» ژاپن است، ولی از آنجایی که ژاپن از سال‌ها قبل با نهایت دقت اوضاع پولی و ارزی خود را زیر کنترل قرار دارد، لذا سفته‌بازان برای استفاده‌جویی با استفاده از موقعیت مناسبی که برای فعالیت‌شان در آلمان وجود دارد و هیچ‌گونه کنترلی بر روی مارک دیده نمی شود، لذا فشار شدیدی روی مارک می‌آورند.

23 بهمن 1391؛ 10 نفر مامور «انتقال پایتخت»

طرحی با 52 امضا از طرف نمایندگان در هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده که اگر به تصویب برسد، پرونده «انتقال پایتخت» از دست و اختیار دولت خارج شده و به شورای جدیدی تحت عنوان «شورای عالی انتقال پایتخت» محول می‌شود. در دست‌کم 7 سال اخیر تلاش زیادی از طرف دولت برای ابطال نشان پایتخت از پیشانی تهران، صورت گرفت؛ اما به‌طور قطع آنچه باعث انحراف تلاش‌ها از مسیر حصول نتیجه شد، اتکا به اظهارنظر به جای کار کارشناسی بود تا جایی که حدود دو سال پیش به خاطر تزلزل فکری مسوولان نسبت به تفکیک پایتخت از تهران، به یک باره مصوبه انتقال کارمندان، علم شد و یک سال بعد – پارسال – دوباره حرف از انتقال پایتخت به شکل جدید یعنی تشکیل یک پایتخت اداری – سیاسی در اطراف تهران سر زبان مسوولان افتاد.

ابوالفضل ابوترابی، طراح طرح «انتقال پایتخت اداری – سیاسی از تهران» و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره جزئیات طرح گفت: این طرح به‌دنبال الزام و اجباری شدن انتقال پایتخت اداری – سیاسی از تهران است و بنا دارد ماموریت یکساله به ترکیب 10 نفره از افرادی که به نمایندگی از سران نظام در شورای عالی انتقال پایتخت حضور پیدا می‌کنند، برای تعریف و تبیین مقدمات انتقال، محول کند.

ابوترابی تاکید کرد: در طرح مجلس هیچ اشاره یا سفارشی بابت مکان پایتخت جدید مطرح نشده و همه مسوولیت مربوط به «شناسایی محل»، «برآورد هزینه انتقال» و «زمان لازم برای انتقال» برعهده شورای عالی انتقال پایتخت گذاشته شده است.

گزارش‌دهی ماهانه تسهیلات کلان به بانک مرکزی

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌های کشور اعلام کرد، پرداخت تسهیلات و تعهدات کلان بانکی باید هر ماه به این بانک گزارش شود. در این بخشنامه بانک مرکزی از بانک‌های کشور خواسته تا پرداخت هرگونه تسهیلات و تعهدات کلان را در قالب جدولی در پایان هر ماه به بانک مرکزی ارائه کنند.

براساس این بخشنامه چنانچه شخص حقیقی بیش از یک نفر تسهیلات و تعهدات دریافت کرده باشد، باید هر فقره از آن به تفکیک و در ردیف‌های متوالی به صورت ذی‌نفع واحد ذکر شود.

همچنین خالص تسهیلات و تعهدات باید مطابق با ماده سه آیین‌نامه و تبصره آن منظور شود. توضیح اینکه تسهیلات شامل سود دریافتی و وجه التزام تاخیر تادیه دین نیز می‌شود؛ ضمناً برای محاسبه خالص تسهیلات و تعهدات به هر ذی نفع واحد باید مبلغ تسهیلات و تعهدات با ضریب یک اعلام شود.

انتظار برای اعلام قیمت خودروهای لوکس‌

شنبه گذشته خودروسازن قیمت‌های جدید خود را بر روی سامانه 124 قرار دادند، اما جای چند خودرو هنوز در این سامانه خالی است. سوزوکی گرند ویتارا، نیسان تیانا، ماکسیما و مگان خودروهای لوکسی هستند که خودروسازان هنوز تکلیف قیمت‌شان را روشن نکرده‌اند. هرچند انتظار می‌رفت با ابلاغ مصوبه آزادسازی قیمت خودرو با مشخص شدن قیمت‌های جدید التهاب بازار از بین برود، اما حال شاهد آن هستیم که قیمت خودروهای لوکس پایین نیامده و بالاتر نیز رفته است. در حال حاضر قیمت تیانا در بازار 150 میلیون تومان، ماکسیما به 115 میلیون تومان و مگان به 85 میلیون تومان رسیده و تیارا خودرویی 123 میلیونی به شمار می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید