نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 11 اسفند

قیمت پژو کاهش یافت

کدخبر: ۴۷۹۹۳۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات11 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
قیمت پژو کاهش یافت

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

یارانه نقدی و معیشتی این افراد حذف می‌شود

 زمان واریز عیدی بازنشستگان کشوری اعلام شد

11 اسفند 1371؛ قیمت پیکان و پژو کاهش یافت

قیمت انواع خودرو سواری ساخت شرکت ایران خودرو کاهش یافت. از این پس اتومبیل پیکان 1600 با قیمت 974 هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

این قیمت شامل مالیات، عوارض و... نیز می‌باشد در حقیقت خرید از مبلغ دیگری علاوه‌بر مبلغ فوق نخواهد پرداخت.

بنابراین گزارش از مبلغ مذکور 7 میلیون ریال به عنوان پیش‌پرداخت و مابقی زمان تحویل خودرو دریافت خواهد شد.

همچنین اتومبیل  سواری «پژو 405 جی‌ال» با قیمت یک میلیون و 780 هزار تومان توسط شرکت ایران‌خودرو به فروش می‌رسد که از این مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان پیش‌پرداخت و بقیه زمان تحویل واریز خواهد شد.

قیمت پژو 405 مدل «جی‌ال‌ایکس» نیز دو میلیون و 80 هزار تومان خواهد بود که از این میزان یک میلیون و پانصد هزار تومان پیش‌پرداخت و مابقی هنگام تحویل خودرو دریافت می‌شود.

خبرنگار اطلاعات همچنین می‌نویسد، در حال حاضر ایران خودرو بین 9 تا 10 ماه بعد از دریافت پیش‌پرداخت اتومبیل را تحویل متقاضی می‌دهد.

11 اسفند 1381؛ بدهی دولت به بانک‌ها به 750 میلیارد تومان رسید

نقدینگی ایران سال 1380 با رشد 28.8 درصد به 320 تریلیون و 957 میلیارد و 300 میلیون ریال بالغ شد.

براساس آمارهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حجم پول در گردش در این دوره با 24.9 درصد رشد به 142 تریلیون و 956 میلیارد و 700 میلیون ریال رسید. رشد نقدینگی در ابتدای سال موردبحث براساس پیش‌بینی قانون برنامه و تصویب شورای پول و اعتبار حدود 18 درصد تعیین شده بود، اما عملکرد رشد نقدینگی در سطح فراتر از اهداف موردنظر محقق شد.

به اعتقاد کارشناسان بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی و موسسه‌های اعتباری غیربانکی مهم‌ترین عامل رشد نقدینگی در سال 1380 بود.

بدهی دولت به شبکه بانکی در این سال با 21.9 درصد افزایش به هفت تریلیون و 553 میلیارد و 500 میلیون ریال (750 میلیارد تومان) رسید و مانده بدهی دولت به شبکه بانکی در پایان سال 1380 را با 7.7 درصد افزایش مواجه کرد. مانده تسهیلات تبصره‌ای شبکه بانکی (شامل سود و درآمد سال‌های آتی) به بخش‌های دولتی و غیردولتی با 10 تریلیون و 926 میلیارد و 200 میلیون ریال افزایش به 54 تریلیون و 177 میلیارد و 200 میلیون ریال رسید که 57 درصد آن مربوط به بخش دولتی بود.

مانده تسهیلات تبصره‌ای بانک‌های تجاری در پایان سال مورد بحث به 41 تریلیون و 607 میلیارد و 300 میلیون ریال بالغ شد که 43.3 درصد آن مربوط به بخش غیردولتی بود.

اعلام آمادگی ترکیه برای احداث بزرگراه تبریز-بازرگان

یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری ترکیه آمادگی خود را برای مشارکت در احداث بزرگراه تبریز-بازرگان اعلام کرد.

مسوولان شرکت جی‌بی‌بی ترکیه در دیدار با مسوولان آذربایجان شرقی درخصوص سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های بزرگراه، شهرسازی، توسعه شبکه‌های آب و فاضلاب و قطار شهری گفت‌و‌گو کردند.

در این دیدار مقرر شد اداره کل راه و ترابری آذربایجان شرقی مطالعات اولیه طرح احداث بزرگراه تبریز-بازرگانی که بزرگ‌ترین شهر شمال غرب ایران را به اروپا متصل خواهد کرد، در اختیار شرکت ترکیه‌ای قرار دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید