نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 13 اسفند

اختصاص 28 درصد بودجه ایران به بخش دفاع ملی

کدخبر: ۴۸۰۳۳۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات13 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
اختصاص 28 درصد بودجه ایران به بخش دفاع ملی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

3 اسفند 1351؛ اختصاص 28 درصد بودجه به بخش دفاع ملی

صبح امروز نخست‌وزیر هنگام تقدیم بودجه کل 1352 بیانات مهمی ایراد کرد و گفت: با استظهار به عنایات خداوند بزرگ رهبری خردمندانه شاهنشاه آریامهر و پشتیبانی قاطبه ملت ایران لایحه بودجه سال 1352 کل کشور و ضمائم آن را به ساحت مجلس شورای ملی تقدیم می‌کنیم. اهمیت این بودجه که نه فقط از جهت کمی بلکه از لحاظ معنی و محتوی بزرگ‌ترین بودجه تاریخ ایران می‌باشد، در این است که برای نخستین بار بودجه‌ای جامع که هزینه‌های عادی با اعتبار عمرانی در آن به‌طور کامل تلفیق شده به قوه مقننه عرضه می‌شود.

در گذشته آنچه در این مقام به تصویب می‌رسید تنها بودجه جاری دولت بود و ارقام مربوط به اعتبارات طرح‌های عمرانی فقط به‌صورت پیش‌بینی و به‌منظور اطلاع نمایندگان محترم ارائه می‌شد و تصویب آن به موجب قانون بر عهده ارکان سازمان برنامه بود، اما اینک دولت بودجه را با تلفیق کامل هزینه‌های عمرانی و جاری و همچنین ارائه کلیه درآمدها و دریافتی‌ها تنظیم و برای تصویب تقدیم می‌کند.

مرحله اول نظام جدید بودجه‌ریزی کشور که در سال 1343 آغاز شد طی سال‌های گذشته کامل گردید و اینک ما در مرحله دوم که تلفیق کامل بودجه در قالبی نوین است، قرار گرفته‌ایم. در بودجه تازه به منظور یکپارچگی کامل عملیات جاری و سرمایه‌گذاری دولت، طبقه‌بندی عملیات مورد تجدیدنظر قرار گرفته و طبقه‌بندی واحدی که ارتباط دقیق میان برنامه‌های عمرانی و بودجه کل کشور را مشخص می‌کند، صورت گرفته است. ضمنا همراه با وحدت بودجه، از این پس منابع مالی لازم برای انجام هزینه‌های دولت اعم از جاری و سرمایه‌گذاری از یک خزانه تامین می‌گردد و این خود سبب می‌شود که اعمال نظارت بر سازمان‌های اداری و دستگاه‌های اجرایی مملکت به‌صورت موثر و قاطع‌تری عملی گردد.

تقدیم بودجه کل کشور که از لحاظ درآمد و سایر منابع تامین اعتبار بالغ‌بر 693 میلیارد ریال می‌شود، از جهت زمان مقارن با یکی از بزرگ‌ترین وقایع تاریخی کشور یعنی الحاق به ممالک برخوردار از 500 دلار تولید ناخالص سرانه است. به این ترتیب با ورود به اولین سال برنامه پنجم عمرانی که در همین روزهای اخیر به تصویب نمایندگان محترم مجلسین رسید، ایران به مرحله جدیدی که هدف آن رشد و توسعه مستمر و کامل است، گام می‌گذارد.

تولید ناخالص ملی سرانه که در پایان سال‌جاری به حدود 568 دلار بالغ می‌شود، در آخر سال آینده به حدود 642 دلار خواهد رسید و به موازات آن درآمد سرانه مرز میان عقب‌ماندگی و پیشرفت را پشت سر خواهد گذاشت.

بودجه عمومی دولت از محل درآمدهای عمومی که اینک تقدیم می‌گردد از جهت درآمدها معادل 470.6 میلیارد ریال و از جهت هزینه‌ها بالغ‌بر 478.8 میلیارد ریال می‌باشد.

امروز دفاع ملی، شامل حدود 28 درصد بودجه عمومی است. به عقیده ما تا هنگامی که خلع سلاح عمومی در جهان عملی نگردد و اغتشاشات و تشنجات بین‌المللی و منطقه‌ای جای خود را به صلح و آرامش نسپرد، ضرورت تقویت نیروی دفاعی کشور و درنتیجه پاسداری از ثمرات توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشور عمیقاً مطرح است.

برقراری صلح و آرامش در جنوب شرقی آسیا موجب نهایت خوشوقتی و مورد تایید کامل دولت است. اینک خاورمیانه به صورت نقطه التهابی درآمده که هر لحظه خطر شعله‌ور شدن آتش‌ جنگ در آن دمیده می‌شود، هرچند امید ما آن است که با تبعیت از قطعنامه‌های ملل متحد هرچه زودتر صلح و آرامش به این منطقه بازگردد، ولی ما که از جهت موقعیت جغرافیایی در مجاورت یک منطقه حساس جهان قرار گرفته‌ایم، لازم است که از استقلال و تمامیت ارضی و حیثیت ملی خود در برابر هر متجاوز احتمالی دفاع کنیم.

واقعیت عینی دنیای امروز حاکی از آن است که ضعف قوای دفاعی مملکت درواقع جوازی است برای تهاجم دیگران و بنابراین با توجه به این اصل، تقویت بنیه دفاعی کشور را سرلوحه اقدامات اساسی خود قرار می‌دهیم.

با اتکا به اصول صلح‌جویانه ایران و اعتقاد به منشور ملل متحد، تقویت نیروی دفاعی کشور را ضامن حفظ آرامش و ثبات در این منطقه حساس جهان می‌دانیم و آنی از این وظیفه غفلت نخواهیم ورزید.

متاسفانه دیده شده است که در این منطقه از عالم دولت‌هایی هم هستند که به هیچ وجه آگاهی و علاقه‌ای به ضرورت حفظ ثبات و تامین پیشرفت منطقه ندارند و از ایجاد تحریکات و دامن زدن به اختلافات ابا نمی‌کند و عجیب آنکه بعضی از این دولت‌ها بدون رعایت علائق دوستی و سوابق مودت در ممالک دوست، دست به تحریکاتی می‌زنند که از جهت سیاسی و اخلاقی و انسانی غیرقابل توجیه است لذا وظیفه تاریخی ما در این موقع ایجاب می‌کند که با تمام قوا سعی در افزایش نیروی دفاعی خود کنیم و اگر ملاحظاتی چند که عمده آن کمبود نیروی انسانی ورزیده باشد در کار نبود، مسلما بودجه دفاعی خود را خیلی بیش از آنچه در بودجه سال 1352 ملاحظه می‌شود، ازدیاد می‌بخشیدیم.

13 اسفند 1371؛ ایتالیا واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد

ایتالیا واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد.براساس گزارش اتحادیه نفتی ایتالیا، این کشور در 11 ماه اول سال 92 به میزان 9.88 میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است که 7.4 درصد بیش از میزان مشابه در سال 91 است.

میزان نفت وارداتی ایتالیا از ایران معادل 15.4 درصد نیاز وارداتی این کشور اعلام شده است.

ایران پس از لیبی و عربستان، سومین تامین‌کننده نفت خام ایتالیا است. لیبی در مدت مذکور 17.68 میلوین تن و عربستان 11.82 میلیون تن نفت صادر کرده است.

کل واردات نفت ایتالیا در 11 ماه اول سال 92 حدود 70.54 میلیون تن اعلام شده است که 10.5 درصد بیش از میزان مشابه است.

13 اسفند 1381؛ ایران بالاترین رشد اقتصادی را در خاورمیانه دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در همایش چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه ایران گفت: ایران بالاترین رشد اقتصادی را در منطقه خاورمیانه دارد. رشد اقتصادی بالا و تعهدات اندک موجب شده ایران از ثبات اقتصادی لازم برخوردار باشد.

محمد ستاری‌فر افزود: برخلاف فضاسازی که انجام می‌شود و مطابق با مصالح، تعهدات و بدهی‌های خارجی ایران در حد معقولی است.

وی با اشاره به غیرواقعی بودن ارقامی که در رسانه‌ها از تعهدات ایران اعلام می‌شود، گفت: در عرف دنیا تعهدات یا مخفی نگه داشته می‌شود و یا به‌صورت معقول منتشر می‌شوند ولی ادبیات عجیبی در ایران رایج شده که می‌خواهد تعهدات را بیش از میزان واقعی نشان دهد که این امر موجب سلب اطمینان سازمان‌های جهانی برای پرداخت وام می شود.

او میزان تعهدات ایران را 23.4 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: 8.7 میلیارد دلار از این تعهدات محقق شده و 14.7 میلیارد دلار از این تعهدات محقق نشده و 14.7 میلیارد دلار از این تعهدات هنوز محقق نشده و مربوط به کالا و خدماتی است که خریداری گردیده، ولی پرداخت‌های آنها انجام نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، میزان مجوزهای بیع متقابل را 43.7 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: نظام و دولت تعهدی برای بازپرداخت تعهدات ناشی از مجوزهای بیع متقابل ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی بعد از بهره‌برداری طرح، از محل محصولات پروژه سهم خود را برداشت می‌کنند.

بزرگ‌ترین طرح عمرانی در شرق ایران با مشارکت ایتالیا اجرا می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرارداد آغاز عملیات اجرایی برای بهره‌برداری از بزرگ‌ترین طرح عمرانی شرق کشور بین ایران و ایتالیا با حضور وزیر صنایع و معادن منعقد می‌شود.

غلامحیدر ابراهیم بای سلامی توضیح داد: این قرارداد به ارزش 155 میلیون دلار به شیوه بیع متقابل و فاینانس، با کنسرسیوم ایتالیایی به نمایندگی شرکت «دانیلی» و شرکت ایرانی «توسعه نیرو» منعقد خواهد شد.

وی تصریح کرد: پروژه سنگ معدن سنگان، زمینه سرمایه‌گذاری در شرق کشور و همچنین معادن مشترک در کشور افغانستان را ممکن می‌سازد.

13 اسفند 1391؛ پیشنهاد احمدی‌نژاد برای راه‌اندازی تلویزیون خصوصی

محمود احمدی‌نژاد در بازدید از صدا و سیما با بیان اینکه محدودیت‌ها پیش‌روی شما زیاد است، گفت: محدودیت بزرگی که شما دارید این است که شما فکر می‌کنید یک تنه ایستاده‌اید و می‌خواهید تمام نیازهای جامعه را پاسخ دهید و این نیازها تنها در یکی، دو بخش نیست، بلکه متنوع است. کانال‌های مختلفی را راه انداختید ازجمله تماشا، آی‌فیلم، بازار و آیا اینها تمام‌شدنی هستند؟ خیر. هر روز نیاز جدید مطرح است.

احمدی‌نژاد افزود: هر کسی قالبی را برای خود درست کرده که اگر کار شما کم و زیاد شود، فشار می‌آورد و فکر می‌کند که شما کافر شده‌اید. وی با اشاره به 33 شبکه مرکزی مستقل، 20 شبکه سراسری و 58 شبکه سیما تصریح کرد: مدیریت اینها به لحاظ کمی و کیفی کار سختی است. علاوه‌بر آن، دچار تناقض می‌شوید که یک شبکه باید شاد باشد و یک شبکه عزا، تا الان خوب اداره کرده‌اید، اما به نظر من باید فکری بکنید.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: من معتقدم همان‌طوری که اقتصاد را باید مردمی کرد، بخشی از فرهنگ را هم مردم باید اداره کنند و اجازه بدهید گروه‌های دیگری که می‌توانند در خدمت فرهنگ باشند در این عرصه فعالیت کنند و شبکه‌های کابلی را به‌وجود آورند؛ چراکه شبکه‌های کابلی می‌توانند کمی بار صداوسیما را سبک کنند.

فروش ارز صادراتی به نرخ مبادله‌ای

لایحه بودجه سال آینده، صادرکنندگان غیرنفتی را ملزم به فروش ارز خود در مرکز مبادله ارزی کرده است.

براساس لایحه بودجه سال 92 که روز چهارشنبه ازسوی دولت به مجلس ارائه شد، صادرکنندگان موظف می‌شوند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ مبادلاتی وارد نظام بانکی کنند. مطابق لایحه بودجه، صادرکنندگان در صورت انجام ندادن این کار، با محرومیت‌هایی مانند عدم دریافت «مشوق‌های صادراتی»، «معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی» و «امتیازات ترجیحی» مواجه خواهند شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید