نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28اسفند

صادرات نفت عراق متوقف شد

کدخبر: ۴۸۳۷۷۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات28 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
صادرات نفت عراق متوقف شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

همچنین در اکوایران ببینید : سال سیاه لوازم خانگی

28 اسفند 1381؛ صادرات نفت عراق متوقف شد

به گفته منابع سازمان ملل متحد و بازرگانان، صادرات نفت عراق که در چارچوب برنامه نفت در برابر غذا تحت نظارت سازمان ملل صورت می‌گرفت روز دوشنبه متوقف شد و به احتمال زیاد تا اتمام عملیات نظامی نیروهای آمریکایی در عراق به همین صورت باقی خواهد ماند.

به گزارش اوپک، کوفی انان، دستور خروج بازرسان نفتی سازمان ملل از عراق را صادر کرد و برنامه نفت در برابر غذا را به حال تعلیق درآورد.

براساس این برنامه عراق تحت نظارت سازمان ملل اجازه داشت که روزانه 1.7 میلیون بشکه نفت صادر کند.

مناسبات تجاری ایران و روسیه گسترش می‌یابد

در دیدار وزیر اموال و دارایی‌های روسیه با وزیر بازرگانی ایران بر گسترش همکاری‌های تجاری-اقتصادی میان تهران و مسکو تاکید شد.

محمد شریعتمداری با اشاره به روابط دیرینه و برخی مشترکات دو کشور گفت: تردیدی نیست که ایران به روابط خود با روسیه به عنوان یک روابط استراتژیک توجه می‌کند.

وی با تاکید بر ایجاد توازن در مراکز تجاری دو کشور افزود: ایران برای برقراری توازن در روابط تجاری، برای روسیه اهمیت ویژه‌ای قائل است و علاقه‌مند است که شرکت‌های دولتی این کشور، کالاهای موردنیازشان را از ایران خریداری کنند.

«فاریت گازیزولین»، وزیر امور اموال و دارایی‌های روسیه نیز در این دیدار با اشاره به مناسبات گسترده دو کشور گفت: روسیه نیز به تحکیم روابط همه‌جانبه تجاری و اقتصادی با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی با توجه به تخفیف 25 درصدی گمرکی روسیه به کالاهای وارداتی از ایران اظهار کرد: مسکو تمامی تلاش خود را برای برقراری توازن تجاری در روابط میان تهران و مسکو و افزایش واردات کالاهای ساخت ایران انجام می‌دهد.

28 اسفند 1391؛ صادرات 500 هزار دلار کالا از ایران به آمریکا

ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی نیم میلیون دلار کالا به آمریکا صادر کرد.

دفتر آمار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود در مورد تجارت دوجانبه ایران و آمریکا به 11 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است.

بر این اساس از این میزان 11 میلیون و 300 هزار دلار صادرات آمریکا به ایران و 500 هزار دلار صادرت ایران به آمریکا بوده است.

براساس گزارش دفتر آمار آمریکا، در ماه میلادی قبل صادرات ایران به آمریکا تنها 100 هزار دلار و واردات ایران از آمریکا 10 میلیون و 400 هزار دلار بوده است.

در سال گذشته میلادی، حجم تجارت ایران و آمریکا برابر با 252 میلیون و 300 هزار دلار بود که از این میزان 250 میلیون و 200 هزار دلار صادرات آمریکا به ایران و مابقی صادرات ایران به آمریکا بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید