نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 فروردین

نرخ واحد ارز با اطلاعیه رسمی بانک مرکزی تعیین می‌شود

کدخبر: ۴۸۵۴۷۰
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
نرخ واحد ارز با اطلاعیه رسمی بانک مرکزی تعیین می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم فروردین 1372؛ نرخ واحد ارز با اطلاعیه رسمی بانک مرکزی تعیین می‌شود

در پی پاره‌ای گزارش‌های ضدونقیض درباره نرخ جدید برابری ریال در برابر ارزهای خارجی امروز یک مقام بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با اطلاعات گفت: هنوز بانک مرکزی هیچ قیمتی اعلام نکرده است.

وی که از تایید یا تکذیب موضوع تعیین قیمت فعلی ارز شناور به عنوان ارز واحد کشور خودداری می‌کرد، گفت: هنوز هیچ اطلاعیه رسمی درباره نرخ واحد ارزهای معتبر ازسوی بانک مرکزی صادر نشده است.

این گزارش حاکی است که دیروز یکی از روزنامه‌های عصر تهران نوشته بود که نرخ جدید ارز در ایران 1542 ریال اعلام شده است که به نظر می‌رسید منظور نویسنده از ارز، همان «دلار» بوده است.

گزارش خبرنگار اقتصادی اطلاعات حاکی است که در پی اعلام اجرای سیاست تک‌نرخی شدن ارز در کشور از سال 72 به‌نظر می‌رسید که بانک مرکزی با صدور اعلامیه‌ای نحوه تعیین و شرایط جدید نرخ برابری ریال را در برابر ارزهای خارجی مشخص می‌کند، ولی تنها به حذف نرخ‌های رسمی و رقابتی بسنده شد و بانک مرکزی هر روز تنها قیمت نرخ شناور را اعلام کرد.

به این ترتیب بیشترین گمان بر این رفت که نرخ شناور ارز همان نرخ واحدی  است که قرار است در کشور ما اعلام شود.

با این حال گفته می‌شود در صورتی که نرخ شناور ارز به‌عنوان نرخ جدید اعلام شود، این امر باید با اطلاعیه رسمی بانک مرکزی همراه باشد؛ چراکه از آن پس نرخ شناور نرخ رسمی ارز کشور خواهد شد.

دولت با افزایش خودسرانه قیمت کالاها به شدت مقابله می‌کند

قیمت آرد تحویلی به نانوایی‌ها ازسوی دولت افزایش نیافته است و این واحدها موظفند نان را به قیمت اعلام‌شده به فروش برسانند.

قیمت هر نان سنگک با 500 گرم خمیر 50 ریال، نان بربری با 380 گرم خمیر 20 ریال، نان تافتون با 200 گرم خمیر 15 ریال و نان لواش با 170 گرم خمیر 15 ریال است.

مجتبی آذرنوش، رئیس شورای آرد و نان وابسته به وزارت بازرگانی در مورد گرانی قیمت نان ازسوی تعداد قابل‌توجهی از نانوایان گفت: اخیرا تعدادی از نانوایان با توجه به افزایش دستمزد کارگران و بالا رفتن قیمت جوش شیرین، خمیر مایه و هزینه‌های بهداشتی کردن واحدها، قیمت نان را بدون هماهنگی خودسرانه افزایش داده‌اند که مورد تایید این شورا نیست.

وی افزود: واحدهای نانوایی چنانچه اعتراض به قیمت تمام‌شده نان دارند، باید مدارک خود را ارائه دهند تا ازسوی مسوولان ذیربط بررسی شود.

آذرنوش افزود: چنانچه نانوایان برخلاف ضوابط شورای آرد و نان اقدام به گرانفروشی و یا کم‌فروشی کنند، ازسوی کمیسیون ویژه تعزیرات گندم، آرد و نان مورد تعقیب قرار می‌گیرند و جریمه خواهند شد.

وی تاکید کرد: کمیسیون تعزیرات سال گذشته 440 میلیون ریال از نانوایان متخلف بابت جریمه دریافت کرده است.

خبر دیگر اینکه، در جلسه دیروز هیات دولت، خبر گران کردن خودسرانه نان به وسیله برخی از نانوایی‌های تهران مطرح شد و با توجه به اینکه قیمت عوامل موثر در هزینه‌های تولید نان تغییر نیافته است، وزارت بازرگانی موظف شد از این سوء‌استفاده به شدت جلوگیری کند.

نهم فروردین 1382؛ ایران و فرانسه موافقتنامه حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک امضا می‌کنند

«فرانسوا لوس» وزیر مشاور در امور تجارت خارجی فرانسه به دعوت وزیر بازرگانی کشورمان اواخر اردیبهشت ماه سال جاری در راس یک هیات اقتصادی به تهران سفر می‌کند.

وزیر مشاور در امور تجارت خارجی فرانسه در دیدار با صادق خرازی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس گفت: امیدواریم که در این سفر زمینه‌های عملی سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران بیشتر فراهم شود.

وی در ادامه همچنین بر وجود زمینه‌های همکاری و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه تاکید کرد.

«فرانسوا لوس» گفت: در این سفر با امضای نهایی موافقتنامه حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور شرایط بهتری برای افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران ایجاد خواهد شد.

پروتکل پذیرش هفت عضو جدید «ناتو» امضا شد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پروتکلی را امضا کرد که پذیرش هفت عضو از کشورهای اروپای شرقی سابق را در این سازمان دفاعی میسر می‌سازد.

وزیر امور خارجه کشورهای بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و اسلوونی چهارشنبه شب گذشته در جلسه ویژه شورای آتلانتیک شمالی که ارگان بلندپایه تصمیم‌گیری ناتو محسوب می‌شود، در مقر این سازمان در بروکسل حضور یافتند.

«لرد رابرتسن»، دبیرکل ناتو در این جلسه گفت: چنانچه ما موضعی قاطع در دفاع از ارزش‌هایمان اتخاذ کنیم، می‌توانیم تاریخ را برای کشورهایمان و نیز برای جامعه اروپا-آتلانتیک که در حال بنای آن با یکدیگر هستیم، تغییر دهیم.»

گفته می‌شود؛ هنگامی که روند تصویب عضویت در ناتو توسط 19 کشور عضو فعلی آن به پایان برسد، دبیرکل این سازمان از هفت کشور عضو جدید دعوت به عمل می‌آورد تا به آن بپیوندند.

همچنین انتظار می‌رود که این روند به موقع تکمیل شود و هفت کشور یادشده در اجلاس آتی سران ناتو در ماه مه 2004 به آن ملحق شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید