نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24فروردین

ایران به جمع تولیدکنندگان سیگار خارجی پیوست

کدخبر: ۴۸۸۰۶۰
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران به جمع تولیدکنندگان سیگار خارجی پیوست

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 فروردین 1362؛ کارشناسان ایرانی و ژاپنی مسائل مربوط به احداث مترو را بررسی کردند

اولین جلسه گردهمایی مسوولان ایرانی و ژاپنی درباره چگونگی طرح «مترو» و تداخل آن با پروژه جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی شهر تهران در شهرداری تهران تشکیل شد.

در این جلسه که مهندس سیفیان شهردار، مهندس نوروزی معاون خدمات و رفاه شهری شهرداری، مدیرعامل سازمان ترافیک، دبیر اول سفارت ژاپن به اتفاق مسوولان شرکت ژاپنی «کوماگی» به بررسی مسائل پیرامون چگونگی احداث مترو پرداختند.

مهندس سیفیان، شهردار تهران به مشکلات موجود و احداث مترو اشاره کرد و گفت: این جلسه در رابطه با احداث مترو و ایجاد هماهنگی‌های لازم درباره آب‌های سطحی و فاضلاب‌ها و لوله‌کشی‌ها تشکیل شده و باید تمام مسائل را مورد توجه قرار دهیم.

هم‌اکنون در کل سطح شهر تهران یک ناهماهنگی می‌بینید در شهری که پایتخت بوده و کسانی که سردمدار بوده‌اند و ادعا می‌کردند داریم به دروازه تمدن بزرگ می‌رسیم، اما فراموش کرده بودند که این پایتخت هنوز فاقد یک سیستم جمع‌آوری زباله است.

حالا که قرار است مجددا مساله مترو مورد بررسی قرار بگیرد، امیدواریم بتوانیم یک مقدار این مشکلات را با توجه به گذشته آن حل کنیم و گام‌های موثری در این مورد برداشته شود.

مهندس محمدعلی مدد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز اظهار کرد: مشکلات و خطرات جنوب شهر بیش از سایر نقاط است. ما در تهران 500 کیلومتر در زیرزمین فقط قنات داریم درحالی‌که سطح کلی شهر تهران و 520 کیلو مترمربع است.

مهندس نوروزی، معاون شهردار تهران از کارشناسان ایرانی و ژاپنی خواست طرح زیرزمینی و هوایی مسیر «مترو» یا «مونوریل» را بررسی نمایند و اضافه کرد یک خط روی زمین در مسیر خیابان انقلاب از کارخانه آزمایش در جاده دماوند تا کارخانجات تولیدی در جاده کرج بسیار مناسب خواهد بود.

24 فروردین 1372؛ اظهارات وزیر دارایی روسیه درباره دریافت کمک از کشورهای صنعتی

وزیر دارایی روسیه گفت: مسکو انتظار دارد که گروه هفت کشور صنعتی، دست‌کم در سال جاری 24 میلیارد دلار به روسیه کمک کند.

به گزارش رویترز، «بوریس فیودوروف» که قبل از گفت‌و‌گو با وزیران هفت کشور صنعتی در توکیو در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم آن چیزی که پیشنهاد خواهد شد کمتر از سال گذشته نباشد.

24 فروردین 1382؛ ایران به جمع تولیدکنندگان سیگار خارجی می‌پیوندد

با امضای قرارداد چندجانبه با کمپانی‌های معتبر، تولید انبوه سیگارهای خارجی در ایران به زودی شروع می‌شود.

عبدالحمید رحمانی خلیلی، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اعلام این مطلب افزود: قرارداد این شرکت در سال گذشته با چهار کمپانی عمده سیگار منعقد شده و به طور آزمایشی یک نوع سیگار خارجی (مگنا) در ایران تولید و به بازار عرضه شد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: سال گذشته حدود دو میلیارد نخ سیگار خارجی در ایران تولید شد و میزان آن در سال‌جاری به حدود 10 میلیارد نخ خواهد رسید.

وی به طرح ساماندهی شرکت دخانیات اشاره و اظهار کرد: 75 درصد از سهم 50 میلیارد نخی مصرف سالانه سیگار در ایران در اختیار شرکت‌های خارجی است. از این رو این شرکت در نظر دارد در سال‌جاری طرح ساماندهی دخانیات را در بخش‌های بازرگانی، صنعت و کشاورزی به اجرا درآورد.

وی گفت: براساس این طرح کمپانی‌های خارجی طرف قرارداد متعهد شدند در گام نخست نیاز بازار ایران را با واردات رسمی محصولات خود تامین کنند و در مرحله بعدی سیگارهای خارجی را با استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های ایران با نام خودشان و با همان کیفیت تحت لیسانس در ایران تولید کنند.

به گفته رحمانی خلیلی، در سال 82 علاوه‌بر تولید حدود 10 میلیارد نخ سیگار خارجی در ایران، واردات رسمی 16 میلیارد نخ سیگار نیز هدف قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت دخانیات، گام سوم قرارداد چندجانبه با کمپانی‌های خارجی سیگار را مشارکت در بخش کشت، داشت، برداشت و عمل‌آوری توتون ذکر کرد و گفت: این مشارکت باید منجر به تولید توتون‌هایی با قابلیت مصرف در سیگار نشان‌های خارجی این قرارداد باشد. زیرا کمپانی‌های خارجی طرف قرارداد متعهد هستند بخشی از توتون موردنیاز خود را از ایران تامین کنند.

تولید فولکس در اوکراین

شرکت فولکس واگن و شرکت اوکراینی یوروکار برای مونتاژ خودروهای آلمانی پاسات، گلف و بورا در اوکراین یادداشت تفاهم امضا کردند.

این تفاهم‌نامه در حضور نخست‌وزیر اوکراین و رئیس شرکت آلمانی فولکس واگن امضا شد. اولین سری از خودروهای مونتاژشده در اوکراین تا پایان سال وارد بازار خواهد شد و قیمت این خودروها در مقایسه با مدل‌های مشابه در اروپا کمتر خواهد بود.

فولکس واگن سال گذشته در اوکراین حدود 10 هزار خودرو به فروش رساند.

درآمد حاصل از صادرات انرژی اتمی روسیه

یک مقام روسی پیش‌بینی کرد که درآمد حاصل از صادرات انرژی اتمی روسیه در سال 2003 میلادی به 3 میلیارد دلار برسد.

«الکساندر رومیانتسف» وزیر انرژی اتمی روسیه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کرملین با گزارش این مطلب یادآور شد که «درآمد حاصل از صادرات انرژی اتمی این کشور در سال 2002 حدود 2.6 میلیارد دلار بوده است.

وی تصریح کرد: درآمد حاصل از صادرات این فناوری، صرف گسترش امنیت نیروگاه اتمی روسیه و همچنین ایجاد تکنولوژی جدید در زمینه حفاظت از محیط زیست می‌شود.

24 فروردین 1392؛ دلار کالاهای اساسی؛ فعلا 1226 تومان

اگرچه دولت از تصمیم خود برای حذف ارز مرجع و تخصیص یارانه به جای ارز ارزان به کالاهای اساسی خبر داده، رئیس مجمع واردات می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ثبت سفارش کالاهای اساسی و دارو با نرخ ارز مرجع صورت گرفته است؛ یعنی فعلا دلار 1226 تومانی به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته و تا زمانی که مجلس تصمیم جدیدی نگیرد، این روند ادامه خواهد داشت.

براساس طرح جدید دولت برای ارز مرجع که در قالب لایحه بودجه سال 1392 آمده است، به جای دلار مرجع 1226 تومانی برای اقشار آسیب‌پذیر، «یارانه» پیش‌بینی شده است؛ البته تخصیص این یارانه به معنای «ارائه مستقیم یارانه به اقشار آسیب‌پذیر» نیست؛ بلکه به این معناست که «مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و نرخ ارز مرکز مبادلات ارزی» در قالب یارانه به کالاهای اساسی و دارو تعلق می‌گیرد.

وی تاکید کرد: هر تصمیمی که مجلس در قانون بودجه سال 92 بگیرد، هم دولت و هم واردکنندگان تبعیت خواهند کرد اما باید مکانیزم‌های جایگزین نیز پیش‌بینی شود تا به اقشار آسیب‌پذیر لطمه وارد نشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید