نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 3 آذر

ساماندهی دریافت 100 نوع عوارض از تولید!

کدخبر: ۴۵۶۷۱۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات3 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ساماندهی دریافت 100 نوع عوارض از تولید!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سوم آذر 1361؛ انعقاد قرارداد فروش نقدی نفت به هند

هیات نفتی – اقتصادی هند با هنردوست معاون وزارت نفت کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در پایان این مذاکرات دکتر اوراج کمار گفت: هند از مشتریان قدیمی نفت ایران به‌شمار می‌آید و در این سفر در مورد روابط نفتی سال آتی مذاکراتی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرارداد شرکت «ایمینکو» ازسوی دولت ایران لغو شد و این عمل مورد پشتیبانی دولت هند قرار گرفت.

وی گفت: در زمینه همکاری‌های نفت و پتروشیمی بین دو کشور، فرصت‌های بسیار مناسبی وجود دارد و یکی از دلایل این امر، قرار گرفتن هر دو کشور در گروه کشورهای جنوب است، دو کشور قابلیت آن را دارند که همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.دکتر کمار ادامه داد: در زمینه پتروشیمی ما می‌توانیم تمامی احتیاجات ایران را برطرف کنیم.

دکتر هنردوست نیز در این دیدار گفت: یکی از موارد گفتگو بین دو هیات، سهام دولت هند در شرکت «ایمینکو» سابق است که با پیروزی انقلاب اسلامی منحل شد و یکی از قراردادهای کان‌لم‌یکن شده است. در این قرارداد ایران، ایتالیا، فیلیپین، آمریکا و دولت هند سهام داشتند.

وی افزود: در این زمینه با ایتالیا به توافق رسیدیم و اکنون در زمینه بازپرداخت سهام دولت هند در شرکت ایمینکو با معاون وزیر نفت این کشور مذاکراتی به عمل خواهد آمد. پس از توافق هیات‌های مذاکره‌کننده هندی و ایرانی متن توافقنامه باید به تایید مقامات ذیصلاح دو کشور برسد.

دکتر هنردوست افزود: دولت ایران در پالایشگاه و کود شیمیایی «مدرس» هند سهیم است و جمهوری اسلامی ایران از این مشارکت راضی می‌باشد.

مسائل جزئی در نحوه سرمایه‌گذاری مجدد، در زمینه کود شیمیایی مطرح است که در همین دور مذاکرات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: قراردادهای جدید در ادامه قراردادهای گذشته است و به‌صورت مستقیم و نقدی با هند بسته می‌شود.

مساله‌ای که اکنون مورد گفتگو است، حجم قرارداد نفت سال 82 می‌باشد. وی گفت: در سال 81 ایران روزانه 70 هزار بشکه نفت به هند صادر می‌کرد.

سوم آذر 1371؛ محدودیت ورود کالا از کیش به سایر نقاط کشور لغو می‌شود

محدودیت ورود کالا از جزیره کشور به سایر نقاط کشور به‌زودی لغو می‌شود.

این مطلب را مهندس محمدخان، رئیس‌کل گمرک ایران که به‌منظور دیدار از گمرک شهرهای آبادان و خرمشهر به خوزستان سفر کرده بود در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اعلام کرد.

وی گفت: با استقرار گمرک در جزیره کیش امکان ارائه خدمات گمرکی برای تمام نقاط کشور فراهم می‌شود و با انجام تشریفات گمرکی در این جزیره، همه استان‌هایی که دارای امکانات فرودگاهی هستند می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند و نیازی به تشریفات گمرکی در مقصد نیست.

وی افزود: با تشکیل و راه‌اندازی گمرک کیش ترانزیت اداری و دریایی به راحتی اجرا خواهد شد و خروج کالا از این جزیره به سایر نقاط کشور طبق مقررات صادرات و واردات امکان‌پذیر می‌شود که تاثیر مثبتی در کاهش قیمت کالاها خواهد داشت.

کره جنوبی در صنایع کشتی‌سازی با ایران همکاری می‌کند

«لی» وزیر کار کره‌جنوبی با روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه دیدار و گفتگو کرد.

روغنی زنجانی در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش روابط دوجانبه گفت: با تمهیدات انجام‌شده در سال آینده مالی و با یکسان کردن نرخ ارز، شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم خواهد شد و مشکلات بسیاری که برای نیروی کار و سرمایه وجود داشته است، برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: در آینده بسیار نزدیک، کمیسیون مشترک دو کشور تشکیل و با توجه به دیدگاه‌های برنامه دوم توسعه در زمینه صنایع کشتی‌سازی، آموزش فنی-حرفه‌ای نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری در جزیره قشم با کره جنوبی همکاری‌های مشترک انجام خواهد شد.

وزیر کار کره جنوبی نیز با اظهار خرسندی از سفر به ایران و شناخت امکانات و توانایی‌های کشور گفت: «در بازگشت به کشورم، به‌عنوان یک ایرانی که به زبان کره‌ای صحبت می‌کند در جلب همکاری شرکت‌ها و صنایع کره برای سرمایه‌گذاری در ایران تلاش خواهیم کرد.»

امضای توافقنامه برای جلوگیری از رشد قیمت فولاد

وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن درخصوص حمایت از بخش فولاد صنایع و مصرف‌کنندگان داخلی توافقنامه همکاری امضا کردند.

این توافقنامه با هدف حل مسائل و مشکلات کنونی صنعت فولاد کشور و به‌منظور تقویت توان تولید، تعادل عرضه و تقاضا، متوازن و موزون کردن سیستم توزیع و جلوگیری از ایجاد قیمت‌های کاذب بازار آزاد به امضای شریعتمداری وزیر بازرگانی و جهانگیری وزیر صنایع و معادن رسید.

براساس این توافقنامه شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی به‌منظور مقابله با رانت حاصل از تفاوت قیمت برخی محصولات فولادی از در کارخانه تا حاشیه بازار از حالت تثبیتی فعلی خارج و با مکانیزم قیمت‌گذاری حاشیه بازار از حالت تثبیتی فعلی خارج و با مکانیزم قیمت‌گذاری حاشیه بازار انجام خواهد شد و قیمت‌های حاشیه بازار هر سه ماه یک بار به وسیله کمیته مشترک معاونان بازرگانی داخلی و امور تولیدی وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و با توجه به نرخ‌های بازار داخلی و قیمت‌های جهانی تعیین و اعلام می‌شود.

این کمیته با مسوولیت معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی و معاون امور تولیدی وزارت صنایع و معادن و با شرکت روسای سازمان بازرسی و نظارت، توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، مدیران عامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت ملی فولاد ایران تشکیل می‌شود.

بزرگراه ترانزیتی میان ایران، افغانستان و تاجیکستان احداث می‌شود

براساس توافق انجام‌شده جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان و افغانستان یک بزرگراه عظیم ترانزیتی احداث می‌کنند.

توسعه و تجهیز راه‌ها در افغانستان جنگ‌زده از اهمیت خاصی برخوردار است و کشورهای همسایه افغانستان ازجمله ایران و تاجیکستان علاقه‌مند به ایجاد بزرگراه‌های ترانزیتی میان کشورهای منطقه از طریق خاک افغانستان هستند.

موضوع مذاکرات اخیر احمد خرم و سلیم‌اف، وزرای راه و ترابری ایران و تاجیکستان و عبدالله علی وزیر فوائد عامه افغانستان که در کابل انجام گرفت، بر احداث شاهراه عظیمی که «شیرخان بندر» در مرز تاجیکستان را به «دوغارون» در مرز ایران وصل می‌کند، متمرکز بود.

وزیر فوائد عامه افغانستان گفت: سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان در ایجاد این بزرگراه که از ولایات شمالی افغانستان می‌گذرد، اتفاق‌نظر دارند.

وی افزود: این راه عظیم مواصلاتی علاوه‌بر تامین منافع سه کشور در توسعه اقتصاد منطقه نیز نقش موثری دارد و ما در جست‌و‌جوی مابع دیگری برای تامین هزینه‌های این طرح 800 کیلومتری هستیم.

دریافت 100 نوع عوارض از تولید ساماندهی می‌شود

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با تصویب لایحه تجمیع عوارض دریافت بیش از 100 نوع عوارض از تولیدکنندگان و واردکنندگان توسط دستگاه‌های مختلف دولتی ساماندهی می‌شود و درآمد شهرداری‌ها بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

سعید شیرکوند، تدوین و تهیه لایحه تجمیع عوارض را از وظایف قانونی وزارت امور اقتصادی و دارایی و در چارچوب ساماندهی بخش عوارض کشور بیان کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده‌ای که در فرآیند دریافت عوارض از بخش‌های تولیدی و خدماتی وجود دارد، پراکندگی، چندگانگی و ابهام در دریافت عوارض است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر آمار دقیق و شفافی از تعداد عوارضی که از تولیدکنندگان و واردکنندگان کشور دریافت می‌شود، وجود ندارد.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تولیدکنندگان کشور به طور متوسط 100 نوع عوارض به دستگاه‌های مختلف دولتی پرداخت می‌کنند، گفت: این مساله موجب سردرگمی و بروز مشکلاتی برای صاحبان فعالیت‌های اقتصادی شده است، به‌ویژه اینکه برخی دستگاه‌ها به‌صورت سلیقه‌ای و تحت ضوابط و قدرت خاص از مردم عوارض دریافت می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید