نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28فروردین

رئیس‌جمهوری به بحرین می‌رود

کدخبر: ۴۸۹۱۶۸
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
رئیس‌جمهوری به بحرین می‌رود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

جنجال انتصاب مدیرعامل سابق ایران‌خودرو در وزارت صمت/ مقیمی عامل گرانی خودرو بوده چرا دوباره سمت گرفته است؟

اعلام تعرفه‌ ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۱/ دیگر حتی نمی توان به پزشک عمومی مراجعه کرد!

28 فروردین 1352؛ سیستم اقتصاد شوروی تغییر می‌یابد

در سال 1972 درآمد سرانه ملی شوروی چهار درصد کاهش یافته است.

مجله معروف اشپیگل چاپ آلمان که از اعتبار و اهمیت فراوانی برخوردار است، گزارش می‌دهد این هفته طرح یک برنامه جدید صنعتی و اقتصادی در مسکو اعلام شد که در محافل اقتصادی غرب با اهمیت و شگفتی روبه‌رو شد.

اهمیت برنامه جدید به علت تغییراتی است که در سطح واحدهای تولیدی به‌وجود خواهد آمد. اگرچه هنوز جزئیات این طرح دقیقا فاش نشده، ولی ناظران آگاه مسائل سیاسی و اقتصادی معتقدند انتخاب روش تازه گروه رهبری شوروی ناشی از آن است که در چند سال اخیر شوروی در زمینه‌های کشاورزی و تولیدی موفقیت موردانتظار را به‌دست نیاورده است.

در حقیقت یک بار دیگر رهبران شوروی بعد از خروشچف در این نقطه اتفاق نظر پیدا کرده‌اند که با سیستم گذشته و روش‌هایی که از آغاز انقلاب روسیه تاکنون در اتحاد جماهیر شوروی اجرا می‌شده کامیابی‌های چشمگیری نصیب این کشور نشده است.

16 سال پیش خروشچف به صراحت گفت، ادامه شیوه‌های اقتصادی قدیم با مصالح ملی مردم شوروی هماهنگ نیست و تجدیدنظری را در سیستم تولیدی خواستار شد.

اظهارنظر خروشچف با مخالفت گروه استالینی روبه‌رو شد و او را به بی‌اعتقادی به اصول کمونیسم متهم ساختند.

جانشینان خروشچف اصلاحات وی را در قلمرو اقتصاد و صنعت نادیده گرفتند و 105 سازمان تولیدی را که او براساس مدیریت غیرمتمرکز به‌وجود آورده بود، منحل کردند. بار دیگر کارگاه‌ها را با نظارت کارمندان وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد و وزیران مسوول اداره نمودند و به این ترتیب تعداد وزیران صنایع که در دوران استالین و خروشچف 28 نفر بودند به 40 تن افزایش یافت.

بنا به گزارش مستندی که مجله اشپیگل چاپ آلمان منتشر کرده است، در طرح جدید کمیته مرکزی حزب کمونیست و هیات مشاورین کشور اتحاد جماهیر شوروی، وزیران مسوول جای خود را به وزیران مستقل صنعتی واگذار خواهند کرد و کلیه کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی به شیوه آزاد که در غرب و کشورهای غیرکمونیست معمول است، اداره خواهد شد. لازم به یادآوری است که تا پیش از ارائه این طرح کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی شوروی در دوران استالین و رهبری کاسیگین – برژنف با سیستم رهبری متمرکز اداره می‌شد و وزیران و گروه خاصی عهده‌دار  انجام امور بودند و همه تصمیمات از طرف قدرت مرکزی و دولتی ابلاغ و اجرا می‌شد و همه مسوولان موظف بودند برای کسب اجازه با مسکو تماس بگیرند.

28 اسفند 1382؛ رئیس‌جمهوری به بحران می‌رود

وزیر بازرگانی ایران که به منظور شرکت در سومین  اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و بحرین به این کشور سفر کرده است با «ملک حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین دیدار و گفتگو کرد.

محمد شریعتمداری در این دیدار، سفر تابستان سال گذشته پادشاه بحرین به تهران را نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور خواند و گفت: پس از این دیدار، با حمایت پادشاه بحرین، گام‌های بلندی در راستای گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور برداشته شد.

وی با اشاره به موضوع گفت‌و‌گوی تمدن‌ها و سخنان آقای محمد خاتمی، رئیس جمهور اسلامی ایران در مورد ائتلاف برای صلح، از اینکه برخی کشورها از تفکر ائتلاف برای جنگ در یکی از کشورهای همسایه استفاده کرده‌اند، ابراز تاسف کرد.

ملک حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین نیز در این ملاقات با تاکید بر گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، امضای موافقتنامه بین دو طرف را گامی مهم ارزیابی کرد و سفر آقای خاتمی به بحرین در آینده را در روابط دو کشور بسیار مهم قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: باید مقدمات این سفر هرچه سریع‌تر آماده شود و موافقتنامه‌ها بین دو طرف را گامی مهم ارزیابی کرد و سفر آقای خاتمی به بحرین در آینده را در روابط دو کشور بسیار مهم قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: باید مقدمات این سفر هرچه سریع‌تر آماده شود و موافقتنامه‌ها و اسناد همکاری دو کشور تا قبل از سفر آقای خاتمی نهایی شود.

واگذاری واحدهای دولتی به روش «مذاکره» بلامانع اعلام شد

واحدهای دولتی که از طریق مزایده یا عرضه در بورس به فروش نروند، به روش مذاکره فروخته خواهند شد.

مجلس شورای اسلامی قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را که به موجب آن به هر یک از مواد 14، 15 و 19 یک تبصره الحاق شده و ماده 16 نیز به‌طور کامل مورد تجدیدنظر قرار گرفته، پس از تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ کرد.

این مواد از قانون ناظر بر چگونگی فروش واحدهای دولتی است که در عرصه اجرا مشکلاتی را پدید آورده بود و انتظار می‌رود با تصویب این قانون کار واگذاری واحدهای دولتی با سهولت بیشتر انجام شود.

در تبصره‌ای که به ماده 14 اضافه شده، آمده است «در موارد خاص که به دلیل مشکلات ساختار مالی و نیروی انسانی با جذب فناوری و سرمایه امکان فروش از طریق بورس یا مزایده نباشد، فروش از طریق مذاکره مطابق آیین‌نامه‌ای که با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، انجام می‌گردد.»

نرخ جدید مرغ طی دو هفته آینده اعلام می‌شود

   مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرد: نرخ جدید مرغ در کمیته ویژه‌ای در دست بررسی است و ظرف دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

محمد موحدخواه افزود: نظر وزارت جهاد کشاورزی در مورد نرخ مرغ هر کیلوگرم بیش از 12 هزار ریال است که این امر هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است.

نرخ مرغ در حال حاضر هر کیلوگرم 11 هزار و 600 ریال است.

وی سپس خرید مرغ با نرخ تضمینی را از سیاست‌های این شرکت در سال‌جاری ذکر کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام امسال 20 هزار تن مرغ از مرغداران کشور خریداری می‌کند.

سهام شرکت ملی مس در بورس تهران فروخته می‌شود

دولت برای کاهش تصدی‌گری‌های خود در بخش معدن، سال آینده سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت معدنی کشور در بورس عرضه خواهد کرد.

دکتر سرقینی، معاون امور معادن وزارت صنایع و معادن با اعلام این مطلب اعلام کرد: این شرکت تنها معدن بزرگ تحت‌نظر دولت است و تاکنون نیز بخش زیادی از سهام معادن کشور در بورس عرضه شده است.

وی ادامه داد: معادن بزرگ ایران نظیر معادن مس و سنگ‌آهن کشور با آخرین تکنولوژی‌های فرآوری کار می‌کند. امسال نیز یک کارخانه معدن مس با کارخانه فرآوری 150 هزار تنی راه‌اندازی خواهد شد.

همچنین معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی نیز در مرحله نصب تجهیزات فرآوری است که سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید