نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 11 اردیبهشت

«نه» قطعی به افزایش درآمد هدفمندی یارانه‌ها

کدخبر: ۴۹۲۱۸۶
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
«نه» قطعی به افزایش درآمد هدفمندی یارانه‌ها

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 اردیبهشت 1352؛ کارخانه‌های کشتی‌سازی و خودروسازی با همکاری ژاپن در ایران ساخته می‌شود

در پایان بازدید سه روزه آقای یاسوهیرو ناکاسونه، وزیر بازرگانی بین‌المللی و صنایع ژاپن از ایران یک اطلاعیه مطبوعاتی منتشر شد.

وزیر بازرگانی بین‌المللی و صنایع ژاپن آمادگی خود را برای همکاری کامل جهت تشویق اجرای طرح‌های مذکور به نحو موردنظر دولت ایران اعلام داشت.

طرفین موافقت کردند با رعایت قوانین و مقررات دو کشور سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشترک از طرف موسسات ژاپنی در ایران و همچنین موسسات ایرانی در ژاپن را مخصوصا در رشته‌هایی که برتری نسبی هر یک به نفع هر دو کشور قابل استفاده باشد، تسهیل و تشویق کنند.

طرفین کوشش‌های خود را برای تحکیم و پیشبرد همکاری‌های اقتصادی و تشویق سرمایه‌گذاری‌های مشترک افزایش خواهند داد. در چارچوب این توافق وزیران دو کشور طرح‌های معین موردعلاقه مشترک به‌خصوص در رشته صنایع پتروشیمی، اتومبیل‌سازی، صنایع الکترونیک، احداث تصفیه‌خانه نفت، ایجاد سرویس حمل و نقل دریایی فرآورده‌های نفتی و تاسیس یک کارخانه کشتی‌سازی را که اکنون بین موسسات ذی‌علاقه ایران و ژاپن در دست مذاکره است، بررسی کردند.

طرح نهایی مترو تهران تسلیم سازمان برنامه شد

مذاکرات مقامات بانک جهانی و شهرداری پایتخت پیرامون تامین قسمتی از هزینه طرح مترو «زیرگذر» تهران از طریق وام بانک جهانی به توافق انجامید و شهرداری با پیشنهاد پرداخت وام بانک جهانی به منظور ایجاد خطوط مترو در تهران موافقت کرد، به موازات مذاکرات مقامات شهرداری پایتخت و بانک جهانی در هفته جاری مطالعات دو ساله مهندسین و کارشناسان فرانسوی برای تهیه طرح جامع ترافیک تهران نیز پایان یافت و طرح تازه‌ای شامل ایجاد سه خط مترو، احداث چند جاده کمربندی، تعریض برخی از خیابان‌های شلوغ و نحوه تردد وسایط نقلیه در تهران تهیه و به سازمان برنامه تسلیم شد.

این طرح درواقع قسمتی از گزارش و طرح نهایی کارشناسان مذکور قرار است ظرف همین ماه تهیه شود.

مهندسین مشاور فرانسوی در طرح‌ تازه‌ای که برای رفع مشکل ترافیک تهران تهیه کرده و تسلیم کمیته عالی ترافیک کرده‌اند، وضع عبور و مرور پایتخت را تا سال 1360 ترسیم کرده و در این طرح پیش‌بینی کرده‌اند تا سال 1360 تهران نیاز به حداقل سه رشته خطوط مترو دارد و احداث این خطوط برای تهران ضروری است.

11 اردیبهشت 1372؛ سکوی نفتی سلمان افتتاح شد

سکوی نفتی بازسازی شده سلمان با حضور آقای ناطق نوری افتتاح شد.

مجتمع بهره‌برداری میدان نفتی سلمان در 140 کیلومتری جنوب جزیره لاوان روی خط مرزی فلات قاره ایران با شیخ نشین ابوظبی در خلیج فارس قرار دارد و نفت به‌دست آمده از سکوی سلمان به وسیله یک خط لوله زیردریایی به جزیره لاوان منتقل می‌شود.

سکوی نفتی سلمان در سال 1365 به دفعات مورد تهاجم هوایی رژیم عراق قرار گرفت که به دلیل وسعت صدمات وارده تولید نفت این میدان متوقف شد. در سال 1367 نیز ناوهای آمریکایی با حمله به تاسیسات این میدان، تمامی تجهیزات و تاسیسات آن را منهدم کردند.

عملیات بازسازی، نوسازی و راه‌اندازی تاسیسات نفتی سلمان از سال 1368 آغاز و فعالیت تولیدی این سکو به طور کامل از سال 1371 شروع شد. تاسیسات جدید دریایی سلمان شامل 10 سکو، 12 پل ارتباطی و دو رشته خط لوله است.

این تاسیسات به نحوی طراحی شده است که می‌تواند تا میزان 230 هزار بشکه در روز نفت خام تولید و آب همراه را تا میزان 80 هزار بشکه در روز جدا کند.

11 اردیبهشت 1392؛ تحلیل بخش خصوصی از افزایش تورم

اتاق بازرگانی تهران به نمایندگی از تشکل‌های بخش خصوصی، گزارشی از وضعیت تورم در کشور تهیه کرده که این گزارش در نشست ماهانه اعضای هیات نمایندگان این اتاق قرائت شد. در این گزارش، افزایش حجم پول و نقدینگی به عنوان عامل اصلی ایجاد تورم، معرفی و برابر آنچه اعلام شد 10 درصد افزایش در حجم پول، نرخ تورم را به اندازه 5.2 درصد افزایش می‌دهد.

«استفاده از درآمد نفت در بودجه»، «کسری بودجه دولت و استقراض از سیستم بانکی»، «رشد هزینه‌های دولت»، «رشد حجم نقدینگی»، «مصرفی شدن بیشتر»، «اتخاذ سیاست کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی»، «پرداخت یارانه نقدی»، «تبلیغ منفی در مورد موجودی کالا و تشویق واردات»، «کاهش ریسک قاچاق» و «کاهش سرمایه‌گذاری به علت عدم توجیه اقتصادی»، «افزایش نرخ ارز»، «فضای کسب‌و‌کار نامناسب»، «افزایش قیمت انرژی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها» و «وضع تعرفه‌های نامناسب» عواملی بود که در این گزارش به عنوان عوامل اصلی افزایش نرخ تورم در کشور اعلام شد.

«نه» قطعی تلفیق به افزایش درآمد هدفمندی

چانه‌زنی‌های دولت برای «تجدیدنظر» در مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 جواب نداد و اعضای این کمیسیون کار بخش درآمدی لایحه را بدون تغییر در سقف درآمد 50 هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تمام کردند. پیش از این دولتمردان در واکنش به کاهش 70 درصدی درآمد هدفمندی یارانه‌ها نسبت به لایحه از اعضای کمیسیون تلفیق خواسته بودند تا در این مصوبه تجدیدنظر کنند.

دولت در لایحه پیشنهادی خود مجموع اعتبارات اجرای این قانون در سال 92 را 120 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و خود را برای افزایش یارانه نقدی آماده کرده بود، اما اعضای کمیسیون تلفیق با تصمیم قاطع سقف درآمد 50 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی را تصویب کردند.

قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

 در فایل واحدهای مسکونی 70 تا 80 متری فروشی با عمر بنا و امکانات متفاوت در مناطق مختلف تهران ارزش هر مترمربع این واحدها بین 2 میلیون تا 6.3 میلیون تومان در نوسان بود. مالکانی که این روزها واحدهای فروشی خود را در بنگاه یا آگهی اعلام می‌کنند، مدام علاوه‌بر اینکه به خوش نقشه بودن واحدشان اشاره می‌کند، اغلب خود را به عنوان فروشنده واقعی معرفی می‌کنند.

 

نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در شهر تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

30 متری نیروی هوایی

75

-

3.500.000

کاشانی

71

12

4.500.000

شهرک غرب

73

-

5.500.000

انقلاب

72

9

3.790.000

ستارخان

72

4

4.800.000

ولیعصر – دمشق

73

-

3.970.000

گلاب

75

-

4.500.000

تهرانپارس

75

-

4.400.000

شهرک غرب – کوهستان

72

-

4.860.000

بلوار فردوس

75

12

4.000.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید