نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17 اردیبهشت

افزایش سرمایه بانک صادرات لندن به 171 میلیون پوند

کدخبر: ۴۹۳۲۶۱
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
افزایش سرمایه بانک صادرات لندن به 171 میلیون پوند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 اردیبهشت 1382؛ لغو ممنوعیت واردات فرش‌های ایرانی به افغانستان

ممنوعیت واردات فرش‌های ماشینی تولید ایران به افغانستان که از دو هفته پیش در این کشور به اجرا گذاشته شده بود، از روز دوشنبه لغو و واردات فرش‌های ایرانی به افغانستان بار دیگر آزاد شد.

خداداد فقیهی، معاون اداره بازرگانی خارجی وزارت تجارت افغانستان گفت: این تصمیم در پی تقاضای مصرف‌کنندگان داخلی افغانستان اتخاذ شده است.

وی افزود: به دنبال نیاز و درخواست‌های قابل‌توجه مردم و نیز نبود امکانات داخلی، سیدمصطفی کاظمی، وزیر تجارت افغانستان دستور لغو ممنوعیت واردات فرش‌های ماشینی تولید ایران به افغانستان را صادر کرد.

معاون اداره بازرگانی خارجی وزارت تجارت افغانستان اظهار کرد: براساس دستورالعمل جدید وزیر تجارت افغانستان، از این پس اتاق‌های تجارت و صنایع این کشور حق جلوگیری از واردات فرش‌های ایرانی به افغانستان را نخواهند داشت.

وی افزود: واردات انواع فرش ماشینی، دستی و موکت به افغانستان که در زمان حکومت مجاهدین براساس قانون تجاری ممنوع بود، در دوران حاکمیت طالبان آزاد شد و اخیرا نیز به خاطر حمایت از صاحبان صنایع دستی داخلی و تولیدکنندگان فرش و انواع گلیم واردات آن ممنوع اعلام شد که با دستورالعمل جدید وزیر تجارت، واردات این نوع فرش‌ها به‌زودی از سر گرفته خواهد شد.

سرمایه شعبه لندن بانک صادرات به 171 میلیون پوند افزایش یافت

بانک صادرات ایران به منظور حضور بیشتر در بازارهای مالی لندن و اروپا سرمایه خود را در شعبه لندن به میزان 91 میلیون پوند افزایش داد.

با ادغام بانک سرمایه‌گذاری ماورای بحار ایران در شعبه لندن این بانک، سرمایه 80 میلیون پوندی آن به 171 میلیون پوند افزایش یافت که در نتیجه آن بانک صادرات لندن سهم بیشتری از بازارهای مالی اروپا را به خود اختصاص خواهد داد.

بنابر این گزارش، بخش‌های اصلی توسعه بانک صادرات لندن که موجب افزایش درآمد آن خواهد شد، به منظور اعطای وام در لندن و بازارهای مالی اروپایی است که تسهیلات پرداختی آن عمدتا به پروژه‌های صنعتی مربوط به ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس اختصاص دارد.

بازرگانان آلمانی خواستار کاهش بوروکراسی در ایران شدند

وزیر بازرگانی در دیدار رئیس و اعضای اتاق بازرگانی و صنایع رسمی ایران و آلمان بر اصلاح ساختار اقتصادی به‌ویژه جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد.

محمد شریعتمداری در این دیدار اصلاح قانون مقررات صادرات و واردات، برداشتن نظام مجوزها و اصلاح تعرفه‌ها را ازجمله مهم‌ترین اقدامات اساسی وزارت بازرگانی برشمرد و افزود: برای ساماندهی بهتر واردات و صادرات طبقه‌بندی تعرفه کالاها از 120 طبقه به 20 طبقه کاسته است.

وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: با تصویب قانون جدید تضمین و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی اصل و سود حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور 100 درصد تضمین شده و اجازه 100 درصد سرمایه‌گذاری خارجی به آنان داده شده است و با مذاکرات صندوق توسعه ضمانت صادرات و موسسات بزرگ بیمه در اروپا ازجمله بیمه هرمس در آلمان در صدد هستیم به صورت اتکایی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران را تضمین کنیم تا سرمایه‌گذاران اروپایی درنهایت امنیت اقتصادی و یا حتی در صورت بروز هرگونه معضلی سرمایه‌شان از سوی موسسات بزرگ بیمه در اروپا تضمین گردد.

رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران و آلمان به 38 سال سابقه و 1500 شرکت عضو یک پل ارتباطی کارآمد بین تجار و صنعتگران در کشور است، بر ثبات قوانین، تسریع در ارائه تسهیلات و تصمیم‌گیری‌ها، کاهش بوروکراسی و ایجاد رقابت در صنایع کشور تاکید کرد.

سازمان بازرسی، واگذاری سهام دولت در بیمه ایران و بانک صادرات را غیرقانونی دانست

سازمان بازرسی کل کشور، واگذاری سهام دولت در شرکت سهامی بیمه ایران و بانک صادرات به بخش خصوصی را غیرقانونی تشخیص داد و خواستار ابطال این مصوبه از دیوان عدالت اداری شد.

ولی‌الله خبره، معاون سازمان بازرسی کل کشور گفت: چندی پیش معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی راجع به خصوصی شدن بیمه ایران عنوان کرده بود ازجمله اینکه 55 درصد سهام، حقوق و امتیازات شرکت سهامی بیمه ایران که در مالکیت دولت است، در ازای بدهی‌های دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی افزود: این مصوبه دولت در کمیسیون تطبیق مصوبات با قوانین در سازمان بازرسی کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و از آنجا که مصوبه مذکور با قوانین جاری تطبیق نداشت، از دیوان عدالت اداری ابطال آن درخواست شد.

وی همچنین  افزود: در ماده «11» قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی صراحتا شرکت‌های بیمه را از شمول شرکت‌های دولتی قابل واگذاری اعم از سهام و مدیریت مستثنی کرده است.

معاون سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: واگذاری 60 درصد سهام بانک صادرات در ازای بدهی‌های دولت به واحدهای دیگر نیز بر مبنای بررسی‌های انجام‌شده غیرقانونی تشخیص داده شد و از دیوان عدالت اداری درخواست ابطال این مصوبه نیز شده است.

17 اردیبهشت 1392؛ ارز پس از ابلاغ بودجه 92 تک‌نرخی می‌شود

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز از زمان ابلاغ قانون بودجه 92 گفت: تا آن زمان مطابق با سال 91 به کالاهای اساسی ارز با نرخ مرجع اختصاص داده می‌شود و پس از آن و به میزان مابه‌التفاوت آن با ارز 2450 تومانی یارانه داده می‌شود.

رحیم ممبینی درباره تک‌نرخی شدن ارز گفت: در محاسبات بودجه‌ای، برای ارز یک نرخ داریم که همان 2450 تومان است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای کالاهای گروه یک و دو نهاده‌های کشاورزی و دامی که در سال 91 از ارز با نرخ مرجع استفاده می‌کردند در سال 92 یارانه مناسبی پیش‌بینی کردیم.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به اینکه این امر به شفاف‌سازی کمک می‌کند، گفت: درواقع با این اقدام قیمت کالا برای مصرف‌کننده تغییری نمی‌کند و فقط برای اینکه بانک مرکزی در محاسبات یک نرخ داشته باشد، این تصمیم گرفته شده است.

ممبینی خاطرنشان کرد: با این اقدام قیمت دارو، نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی تغییری نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید