نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۵ خرداد

ایران ناسیونال، ایران خودرو شد

کدخبر: ۴۹۷۷۰۶
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران ناسیونال، ایران خودرو شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

پنجم خرداد 1352؛افزایش قیمت قانونی نیست

اجازه توزیع کالاهایی که قیمت آنها افزوده شود داده نخواهد شد.

اتاق اصناف اعلام کرد تا هنگامی که برای فرآورده‌ها و کالاهای تولیدی از طرف وزارت اقتصاد نرخ جدیدی داده نشود، اتاق به هیچ وجه اجازه توزیع کالاهایی را که به قیمت آنها افزوده شود، نخواهد داد.

این دستور امروز به کلیه واحدهای صنفی ابلاغ شد و به آنها خاطرنشان شد که قیمت کلیه اجناس و فرآورده‌ها را همواره به قیمت سابق به تولیدکنندگان پرداخت کنند.

اتاق به پیشه‌وران یادآور شد که در صورت لزوم از توزیع و تحویل و فروش کالاهایی که به قیمت آنها  افزوده شده، می‌توانند خودداری کنند.

خبرنگار اطلاعات می‌نویسد که طبق اظهارنظر یک مقام رسمی اتاق اصناف قیمت کالباس، ساندویچ، آبجو و دیگر کالاها همان قیمت سابق است و از کسانی که از نرخ سابق تجاوز کنند، جلوگیری خواهد شد.

5 خرداد 1362؛ایران، سهام شرکای ژاپنی بریجستون را خرید

در مراسمی استقلال کارخانجات بریجستون ایران و قطع وابستگی آن به بیگانه اعلام شد. در این مراسم که با شرکت کارگران مسلمان و انقلابی و مسوولان کارخانه بریجستون، استاندار فارس و جمعی از مقامات محلی برپا شد، مدیرعامل کارخانه برجستون ایران اعلام کرد که به یاری خداوند متعال و با تلاش‌های پیگیر مسوولان این کارخانجات که به صورت 50 درصد سهام ژاپنی‌ها و 50 درصد سهام سرمایه‌داران ایرانی تاسیس شده و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی زیرنظر سازمان صنایع ملی اداره می‌شد، سهام ژاپنی‌ها خریداری شد و هم‌اکنون متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و زیر نظر سازمان صنایع ملی اداره می‌شود. وی تولیدات فعلی این کارخانه را بسیار چشمگیر و در حد 3600 حلقه در روز عنوان کرد و ضمن تقدیر از تلاش کارکنان و متخصصان متعهد در افزایش تولید گفت: این کارخانه در اردیبهشت‌ماه گذشته بالاترین رقم تولید را دارا بوده است.

شورای عالی کشاورزی تشکیل می‌شود

نخست‌وزیر درباره تشکیل شورای عالی کشاورزی گفت: یکی از کالاهایی که شورای عالی کشاورزی انجام خواهد داد، همین مساله است که هماهنگی بین ارگان‌های مختلفی که به نحوی با مسائل روستاها و همچنین با مسائل کشاورزی سروکار دارند، ما انجام بدهیم. آن چیزی که گفتنی است و ما به این شورا اشاره می‌کنیم وظایفش فقط و فقط به طور خاص در رابطه با کشاورزی نخواهد بود؛ بلکه طبیعتا مساله ارتباط پیدا خواهد کرد با مساله کلیه روستاها و حل کردن مساله مهاجرت‌های روستاییان به شهر در درازمدت و مشکلاتی که در این زمینه‌ها وجود دارد. ما یک شورای عالی صنایع داریم. شورای اقتصاد به‌طور کلی به مسائل اقتصادی کشور می‌رسد و به‌طور خاص می‌تواند به روی کشاورزی تمرکز داشته باشد.

شورای انرژی داریم که نتایج خوبی دارد و با اینکه چند جلسه بیشتر تشکیل نشده، ما شاهد حرکت‌های خوبی از این شورا هستیم. مخصوصا در زمینه شناخت انرژی‌های نو که برادران بعضی از آنها را به مرحله اجرایی می‌رسانند مثل «بیوگاز» که الان پروژه‌هایی برای راه‌اندازی در دست تهیه است.

فکر می‌کنیم که شورای کشاورزی با توجه به اولویتی که در برنامه 5 ساله برای توسعه کشاورزی قائل شدیم، اهمیت زیادی خواهد داشت و انشاء‌الله که بتواند از عهده وظایف سنگین بربیاید.

ایران ناسیونال، ایران خودرو شد

روابط عمومی وزارت صنایع سنگین با انتشار اطلاعیه‌ای تغییرنام کارخانجات ایران ناسیونال به ایران‌خودرو را اعلام کرد.

در این اطلاعیه وزارت صنایع آمده است، ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت نیمه شعبان، خجسته میلاد باسعادت دوازدهمین اختر فروزان آسمان ولایت و امامت، حضرت بقیه الله ارواحنا فدا با نهایت تشکر و قدردانی از امت حزب‌الله، پیرو اطلاعیه قبلی مبنی‌بر تغییر نام این کارخانجات به منظور حرکت در جهت قطع وابستگی فرهنگی به اطلاع امت ایثارگر و شهیدپرورمان می‌رساند که شرکت سهامی عام کارخانجات صنعت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییرنام داده است و از امت حزب الله تقاضا دارد از این پس کلیه مکاتبات خود را با این شرکت با نام جدید ارسال کنند.

هژبر یزدانی 7.5 میلیارد تومان بدهکار است

سرپرست بنیاد مستضعفان درباره بدهکاری‌ها و مشکلات حقوقی که بنیاد با آن روبه‌رو است، گفت: تا قبل از 6 ماه پیش هیچ‌گونه آمار و ارقام صحیحی که وضع بنیاد را در رابطه با بدهکاری‌ها مشخص نماید، وجود نداشت. امروز با کمک کمیته مخصوص بانکی که در بنیاد مستضعفان مشغول به کار است تا حدود زیادی وضع بدهی‌های بنیاد به بانک‌ها و سهام بنیاد در بانک‌ها روشن شده است.

وی اضافه کرد: براساس آخرین رقمی که کمیته امور بانک‌ها در اختیار ما گذشته است 97 میلیارد و 320 میلیون و 57 هزار ریال اصل بدهی‌های بنیاد و 27 میلیارد و 651 میلیون و 61 هزار ریال متفرعات و بهره‌های بنیاد به بانک‌ها می‌باشد که این رقم هنوز هم رقم نهایی بدهکاری‌های بنیاد نیست و در آینده باز هم با حسابرسی‌های بیشتر افزایش خواهد یافت.

ضمنا لازم است خاطرنشان شود که بدهکاری‌های هژبر یزدانی به بانک‌ها جزء ارقام یادشده نیست، بلکه بدهی‌های هژبر یزدانی رقمی در حدود 45 میلیارد ریال می‌باشد. همچنین بدهی‌های خارجی بنیاد هم که شامل شرکای خارجی است جزو ارقام فوق نیست. وی یادآور شد: در مورد پرداخت بدهی‌ها البته چند نکته وجود دارد ازجمله اینکه بنیاد معتقد است بهره بدهی‌ها را نباید به بانک‌ها بپردازد.

سرپرست بنیاد مستضعفان درباره اساسنامه بنیاد که اخیرا در اختیار نخست‌وزیر و هیات دولت قرار گرفت تا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود، گفت: کلا دو فکر برای اداره بنیاد در حال حاضر وجود دارد؛ یکی اینکه بنیاد به صورت غیردولتی و زیرنظر ولایت فقیه اداره شود و دیگر اینکه دولتی شود.

در جلساتی که با مسوولان مملکتی داشتیم اکثریت معتقد بودند که زیر نظر ولایت فقیه اداره شود و امام هم فرمودند که عده‌ای بررسی کنند که کدام بیشتر صلاح است.

بنابر این اساسنامه‌ای که ما تهیه کرده‌ایم این است که بنیاد زیر نظر ولایت فقیه باشد.

 

پنجم خرداد 1382؛واردات خودرو دو هفته دیگر آغاز می‌شود

معاون تولید وزارت صنایع و معادن گفت: کمیته ویژه تصمیم‌گیری درخصوص واردات خودرو،‌ نظرات کارشناسی خود را به دولت ارائه داد. با تصمیم‌گیری نهایی در دولت، واردات خودرو از دو هفته دیگر آغاز می‌شود.

احمد دوست‌حسینی افزود: با اعلام نظر کمیته ویژه، ضوابط فنی واردات خودرو مشخص شد، براساس این ضوابط خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را در زمینه‌هایی مانند مسائل زیست‌محیطی (مصرف سوخت) و ایمنی دارا باشند.

دوست‌حسینی با اشاره به تصمیمات کمیته ویژه بررسی واردات خودرو افزود: براساس ضوابط تعیین‌شده توسط کمیته فوق، تعرفه واردات ماشین‌آلات دست دوم همچون ماشین‌آلات راهسازی، اتوبوس و کامیون بیشتر از تعرفه واردات خودروهای صفر کیلومتر است.

معاون تولید وزارت صنایع و معادن میزان تعرفه درنظر گرفته شده برای واردات خودرو را برای خودروهای باارزش 5 هزار دلار 170 درصد عنوان کرد و گفت: هر 22 میلیون ریالی که به ارزش خودروهای وارداتی اضافه شود 10 درصد به تعرفه وارداتی آنها افزوده خواهد شد.

 

واردات روغن نخل از مالزی 3 برابر می‌شود

صادرات روغن پالم (نخل) از مالزی به ایران در سال جاری با 3 برابر افزایش به 300 هزار تن خواهد رسید.

فرنان محمد، سفیر مالزی در ایران گفت: با توجه به افزایش مصرف روغن پالم در ایران و استقبال کارخانه‌های تولیدکننده ایرانی روغن نباتی از این ماده اولیه برنامه وسیعی را برای ورود این ماده به ایران ترتیب داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مالزی بزرگ‌ترین صادرکننده روغن پالم در جهان است، صادرات این محصول را سالانه 11 میلیون به ارزش 5 میلیارد دلار ذکر کرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات گمرکی برای ورود این محصول گفت: در سال‌های گذشته برای ورود این محصول به ایران مشکلات زیادی داشتیم و تعرفه بالایی می‌پرداختیم، اما با توجه به شناخت مسوولان ایران از خصوصیات منحصربه‌فرد این روغن و استقبال شرکت‌های ایرانی این مشکلات تا حدود زیادی تعدیل شده است.

 

زمان و نحوه توزیع سری جدید کوپن کالاهای اساسی در سطح کشور

زمان و نحوه توزیع سری جدید کوپن کالاهای اساسی در شهرها، روستاها و مناطق عشایری اعلام شد. جواد اسماعیلی، مدیرکل امور اجرایی ستاد بسیج اقتصادی کل کشور ضمن تشریح جزئیات روند توزیع کالابرگ‌های سری دوازدهم کالاهای اساسی در سطح کشور گفت: از 10 روز دیگر توزیع کوپن‌های جدید در مناطق روستایی و عشایری سراسر کشور توسط اداره پست آغاز می‌شود که حدود 2 تا 3 ماه به طول می‌انجامد و پس از طی این زمان توزیع کوپن‌های جدید در مناطق شهری استان‌ها شروع خواهد شد.

وی گفت: کوپن‌های سری دوازدهم در مناطق شهری و روستایی و عشایری 78 قطعه خواهد بود و از طریق آن برنج، روغن، قند و شکر توزیع می‌شود. ضمن آنکه احتمالا قطعاتی از سری کوپن‌ها به توزیع سهمیه پنیر اختصاص خواهد یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید