نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12خرداد

ایران خودرو در کابل دفتر تاسیس می کند

کدخبر: ۴۹۹۱۹۶
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران خودرو در کابل دفتر تاسیس می کند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایران‌خودرو در کابل دفتر تاسیس می‌کند

12 خرداد 1352

ساخت پارک وحش تهران از سال آینده آغاز می‌شود

آقای فیروز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به خاطر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده و اصولی به خاطر برنامه‌های وسیع و گسترده‌ای که ایران در زمینه حفاظت محیط زیست انجام می‌دهد بدون مبالغه باید گفت از این لحاظ ایران در ردیف کشورهای پیش‌قدم جهان قرار دارد و از نظر بین‌المللی اهمیت خاصی برای کشور ما قائل شده‌اند.

معاون وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: یک پارک بزرگ که هنوز نام آن مشخص نیست، قرار است ظرف سه برنامه پنج ساله عمرانی در تهران احداث شود این پارک مجموعه‌ای خواهد بود از علوم طبیعی و در آن موزه‌های تاریخ طبیعی، باغ وحش، گیاه‌شناسی و غیره ایجاد خواهد شد.

زمین این پارک تعیین شده و طرح مقدماتی آن نیز فراهم گردیده است و پس از دریافت بودجه مربوطه از دولت امیدواریم که عملیات ساختمانی و احداث پارک از سال آینده آغاز شود.

 

12 خرداد 1372

بهره‌برداری از طرح انتقال آب سد زاینده‌رود به دشت «تیران» و «کرون» اصفهان    

طرح انتقال آب از سد زاینده‌رود به دشت «تیران» و «کرون» در استان اصفهان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

با بهره‌برداری از این پروژه عظیم که 4 میلیون دلار هزینه ارزی و 12 میلیارد ریال هزینه ریالی در بر داشته است، سالانه 15 میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی، تامین آب آشامیدنی شهر تیران و 35 روستای دست کرون و تامین آب صنعتی (شیمی دارویی امین) انتقال داده می‌شود.

دکتر حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مهار 4.5 میلیارد مترمکعب آب در 4 ساله گذشته در سطح کشور و افزودن آن به مصارف کشاورزی و آشامیدنی گفت: این مقدار آب یک دهم که آب کشاورزی و مصرفی کشور است.

 

12 خرداد 1382

طرح ضربتی اشتغال 10 هزار میلیارد ریال از منابع بانک‌ها را از بین برد

تحلیل‌های کارشناسی مسوولان بانک درخصوص ناکارآیی طرح ضربتی اشتغال ارائه شد، اما بیش از این ابزاری در اختیار نداشتیم.

جلال رسول‌اف ضمن بیان این مطلب افزود: باید این منابع صرف ایجاد اشتغال پایداری می‌شد و یا حداقل باید در بخش‌های واقعی اقتصاد مانند کشاورزی، مسکن و صنعت سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت تا منجر به اشتغال پایدار شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: طرح ضربتی اشتغال، 10 هزار میلیارد ریال از منابع بانک‌ها را از بین برد.

رسول‌اف درخصوص میزان اعتبارات اختصاص‌یافته به طرح ضربتی اشتغال توسط بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی طی سال 81 در حدود 1450 میلیارد ریال صرف اعطای تسهیلات به طرح ضربتی اشتغال کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا در سال 82 نیز اعتباراتی برای طرح ضربتی اشتغال در نظر گرفته شده یا خیر؟ گفت: تاکنون درخصوص اعطای تسهیلات به طرح ضربتی اشتغال در سال 82 چیزی ابلاغ نشده است.

وی درخصوص میزان اشتغال ایجادشده توسط اعتبارات اعطایی بانک کشاورزی گفت: در اثر تسهیلات بانک کشاورزی طی سال 81 بیش از 77 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد.

 

لایحه پولشویی در ایران قابلیت اجرایی ندارد

سود ناشی از تجارت مواد مخدر در ایران بیشتر از 5 درصد تولید ناخالص ملی است.

غلامرضا سلامی، رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران با بیان این مطلب گفت: طبق اظهارنظر مقامات رسمی ایران سود ناشی از قاچاق مواد مخدر در ایران 4.5 میلیارد دلار است که 5 درصد بیشتر از ارزش تولید ناخالص ملی ایران به شمار می‌آید.

وی افزود: اگر به این رقم، مبالغ مربوط به ربا، قاچاق کالا، رشوه، قاچاق مشروبات و سیگار هم افزوده شود، این رقم از 10 درصد ارزش افزوده اقتصاد ایران بیشتر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: سیل عظیم این پول‌های آسوده هر روز در اقتصاد ایران شسته می‌شود و هیچ کس نمی‌داند در چرخه اقتصاد کشور چقدر پول آسوده و چقدر پول تمیز وجد دارد.

سلامی افزود: دولت قصد دارد از طریق بررسی لایحه مبارزه با پولشویی، اقتصاد ایران شفاف کند، اما کارشناسان می‌دانند که این اتفاق به دلیل فضای موجود در اقتصاد ایران دور از انتظارات است.

وی گفت: مشکل اصلی این است که دولت بدون بررسی زمینه‌های پولشویی و تحت‌فشار قصد دارد این لایحه را تصویب کند؛ درحالی‌که هم دولت و هم قوه قضائیه می‌دانند این سیاست در اقتصاد ایران قابلی اجرا ندارد.

 

ایران‌خودرو در کابل دفتر تاسیس می‌کند

وزیر مشاور دولت افغانستان از طرح تاسیس دفتر ایران‌خودرو در کابل استقبال کرد.

شیریاز حکیمی، وزیر مشاور دولت افغانستان در حاشیه دیدار با منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: مطالعه طرح تاسیس دفتر نمایندگی ایران خودرو در کابل انجام شده است و پس از بازگشت به افغانستان مقدمات تاسیس نمایندگی ایران خودرو را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بازار افغانستان بازار مناسبی برای صنعتگران و سرمایه‌گذاران ایرانی است، گفت: در حال حاضر تقاضای زیادی برای مشارکت خودروسازان کشورهای مختلف جهان برای تامین نیازهای ناوگان حمل‌و‌نقل افغانستان وجود دارد که دولت ائتلافی به خاطر مشترکات تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در اولویت می‌داند.

 

12 خرداد 1392

اختصاص 10 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

براساس مصوبه جلسه کارگروه هماهنگی اقتصادی دولت، مقرر شد که برای تنظیم بازار، 10 میلیارد دلار به کالاهای اساسی و دارو تخصیص یابد.

همچنین قرار است سازوکارهای لازم برای عرضه کالا و تنظیم بازار ماه رمضان در روزهای آینده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و اجرا شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در جلسه هفتگی کارگروه هماهنگی اقتصادی دولت بر ضرورت ایجاد اطمینان نزد واردکنندگان برای تخصیص ارز لازم جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ مرجع تاکید کرد. در این جلسه همچنین مقرر شد اقدامات و تسهیلات لازم برای واردات و ترخیص سریع‌تر کالاهای اساسی و داروهای وارداتی صورت گیرد. اختصاص حداقل 10 میلیارد دلار ارز برای تامین اقلام مذکور مصوبه دیگر جلسه کارگروه هماهنگی اقتصادی دولت بود.

تخصیص ارز اضافی به واردات کالاهای اساسی و دارو در شرایطی است که پیش از این، دولت از حذف ارز مرجع این کالاها خبر داد و درست دو روز پس از آن معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد که قرار نیست ارز مرجع کالاهای اساسی و دارو حذف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید