نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 6 تیر

طرح نظارتی ویژه بازار آغاز شد

کدخبر: ۵۰۴۳۹۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
طرح نظارتی ویژه بازار آغاز شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم تیر 1352؛ سوار نکردن مسافر 200 ریال جریمه دارد

مقررات مربوط به حرکت تاکسی‌ها طبق آیین‌نامه جدید اداره راهنمایی و رانندگی اعلام شد.

تاکسیران‌هایی که در چارچوب این مقررات به علت امتناع از سوار کردن مسافر، نرساندن مسافر به مقصد،  عدم استفاده از تاکسیمتر با داشتن مسافر، مستی راننده حین رانندگی، خروج تاکسی از حومه شهر بدون اجازه مقامات مسوول و نداشتن برگ معاینه روی شیشه جلوی تاکسی از 200 تا 500 ریال جریمه می‌شوند.

راهنمایی و رانندگی اعلام کرد، تاکسی‌ها علاوه‌بر رعایت کلیه مقررات مربوط به راهنمایی و رانندگی موظف هستند که در چارچوب مقرراتی که اختصاصا برای تاکسی‌ها وضع شده است، مسافربری نمایند.

جریمه تخلفات فوق برای رانندگان تاکسی طبق آیین‌نامه جدید از این قرار است:

1- نرساندن مسافر به مقصد 200 ریال.

2- عدم استفاده از تاکسیمتر با داشتن مسافر 200 ریال.

3- امتناع تاکسی از سوار کردن مسافر 200 ریال.

4- خروج تاکسی از حومه شهر بدون اجازه 500 ریال.

5- نداشتن برگه معاینه فنی 500 ریال.

تصمیمات و مقررات فوق برای تاکسیران‌ها به این علت به مورد اجرا درآمده است که حرکت 15 هزار تاکسی در ترافیک تهران اثر زیادی دارد و اگر این گروه در چارچوب مقررات، رانندگی نکنند ترافیک شهر مختل می‌شود.

ششم تیر 1372؛ میزان مجاز خروج ارز همراه مسافر تعیین شد

میزان مجاز خروج ارز توسط دارنده هر گذرنامه حداکثر معادل 10 هزار دلار اسکناس یا چک مسافرتی و یا ترکیبی از آنها تعیین شد.

روابط عمومی بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌ها اعلام کرد، خروج ارز به میزانی بیش از مبلغ مزبور صرفا باید به صورت حواله و یا چک بانکی صادر شده توسط سیستم بانکی کشور انجام شود.

ششم تیر 1392؛ طرح نظارتی ویژه بازار آغاز شد

هر سال چند روز مانده به ماه رمضان، طرح نظارتی ویژه بازار ازسوی دولت آغاز می‌شود تا کم و کسری‌ها برطرف شود و احیانا کسی به فکر فروش اقلام اساسی و موردنیاز رمضان، خارج از عرف قیمتی دولت نباشد اما گویا امسال، دولت که کمتر از دو ماه به تغییرش باقی مانده، طرح کنترل بازار را زودتر از موعد کلید زده تا شائبه کم‌کاری نظارت بر بازار در روزهای پایانی مسوولیت، برای کسی پیش نیاید و نگرانی تکرار مشکلات تنظیم بازار که در 9 ماه گذشته گریبانگیر مردم بود، تکرار نشود. در این طرح، دولت با تاکید بر اینکه ذخایر تمام اقلام اساسی موردنیاز مردم را حتی تا پایان سال تامین کرده و هیچ کمبودی نه در حال حاضر و نه در روزهای آتی پیش نخواهد آمد از اعزام 10 هزار بازرس به سطح بازار خبر داده و یادآوری کرده که همه مبادی توزیع، اعم از خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، زیر ذره‌بین بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود.

طرح تشدید نظارت بر بازار رمضان و اطمینانی که دولت نسبت به اجرای مطلوب این طرح با پشتوانه ذخایر مطلوب کالایی می‌دهد، در شرایطی است که از تابستان سال گذشته که نرخ ارز با نوسان مواجه شد، کار تنظیم بازار کالاهای اساسی نیز در مقاطعی با دشواری روبرو شد؛ چنانچه در مقاطعی از پارسال، بحث قیمت‌گذاری و افزایش قیمت شیر خام و در زمستان همان سال نیز، نوسانات و افزایش قیمت گوشت مرغ و توزیع مرغ‌‌های منجمد در بازار، حذف ارز مرجع از واردات گوشت قرمز و برنج و نهایت افزایش قیمت این کالاها در بازار را شاهد بودیم و شاید رشد قیمت مرغ در ایام پایانی سال گذشته و نزدیک شدن قیمت هر کیلو مرغ تا مرز 9 هزار تومان را کسی به این زودی‌ها از یاد نبرد.

اما مشکلات تنظیم بازار کالاهای اساسی به اینجا ختم نشد و در اواخر فروردین و اردیبهشت‌ماه ناگهان حذف ارز مرجع از واردات کالاهای اساسی و شوک‌دهی به بازار این کالاها، افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت برخی کالاها و درنهایت کمبود آنها در بازار را رقم زد. ابتدا روغن در بازار کمیاب شد که پس از واردات 100 هزار تن روغن، مشکل رفع شد ولی روند افزایش قیمت آن ادامه داشت.

حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی با بیان اینکه موضوع تحریم موارد بسیاری مثل لجستیک، پشتیبانی و تامین ارز را تحت‌تاثیر قرار داده و این موارد در رساندن کالای نهایی به دست مصرف‌کننده تاثیرگذار بوده است، گفت: به‌نظر من، در یک سال اخیر ما موفق‌ترین سال را در تنظیم بازار کالاهای اساسی داشتیم.

وی افزود: پیش از این کشور مشکلاتی که در یک سال اخیر با آن مواجه بوده را نداشته و بازرگانان ما در تهیه کالاهای وارداتی در خارج از کشور و ترخیص آنها مشکل چندانی نداشتند ولی در حال حاضر تاجر ایرانی مانند گذشته ریال قوی برای سپرده‌گذاری 130 در بانک ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید