نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 تیر

ثبت‌سفارش واردات خودرو ماه آینده انجام می‌شود

کدخبر: ۵۰۵۳۲۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

10 تیر 1352؛  سفارت کره شمالی در تهران تاسیس شد

سفارت جمهوری خلق کره با صدور یک بیانیه مطبوعاتی موجودیت خود را در تهران رسما اعلام کرد. به‌نظر می‌رسد نخستین سفیر کره شمالی ظرف چند هفته آینده و پس از آنکه سفارت این کشور در محلی دائمی مستقر گردید، وارد تهران شود. مناسبات سیاسی میان تهران و پیونگ‌یانگ از فروردین ماه گذشته با قول متقابل به مبادله سفیر برقرار شد و دولت پیونگ‌یانگ زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به تاسیس سفارت در تهران اقدام کرد. ظاهرا موجودیت سفارت جمهوری کره «کره جنوبی» در تصمیم دولت پیونگ یانگ در تاسیس هرچه زودتر سفارت در تهران بی‌تاثیر نبود. با آنکه از تاریخ برقراری مناسبات میان ایران و کره جنوبی پانزده سال می‌گذرد، تهران به تاسیس سفارت مستقلی در سئول پایتخت این کشور اقدام نکرده و سفرای ایران و ژاپن از آن زمان اکرادیته جمهوری کره نیز بوده‌اند.

10 تیر 1382؛  ثبت سفارش واردات خودرو ماه آینده انجام می‌شود

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: واردکنندگان خودرو می‌توانند حداکثر تا یک ماه دیگر برای ثبت سفارش به وزارت بازرگانی مراجعه کنند. دوست حسینی افزود: ضوابط به واردات خودرو در هیات دولت به تصویب رسید که این ضوابط باید به کمیته به واردات خودرو ابلاغ شود. وی خاطرنشان کرد: این کمیته که متشکل از وزارت نفت، وزارت بازرگانی و سازمان حفاظت محیط زیست و با سرپرستی وزارت صنایع تشکیل شده و به محض ابلاغ مصوبه هیات دولت کار بررسی و اصلاح و تکمیل ضوابط مربوط به واردات خودرو در این کمیته شروع می‌شود. وی ادامه داد: این مصوبه هنوز به کمیته مربوط ابلاغ نشده است، اما حتما یک هفته دیگر ابلاغ خواهد شد که کار بررسی آن در کمیته مذکور حدود 2 هفته طول خواهد کشید که بعد از آن واردکنندگان می‌توانند به وزارت بازرگانی برای ثبت سفارش مراجعه کنند. وی بیان کرد: یکی از وظایف این کمیته ابلاغ مدل‌ها و مشخصات خودروهایی است که باید وارد شود که این موارد باید به اطلاع علاقه‌مندان برسد. قیمت‌های جدید 9 کالا و خدمات دولتی اعلام شد ستاد بررسی کنترل قیمت‌ها در جهت تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری‌های رئیس‌جمهور قیمت برخی از کالاها و خدمات دولتی را کاهش داد. سخنگوی دولت گفت: این کاهش قیمت 5 هزار میلیارد ریال بار مالی برای دولت ایجاد کرد. وی افزود: قیمت شکر ازسوی وزارت بازرگانی از هر کیلو 4500 ریال به 3993 ریال کاهش یافت. عبدالله رمضان‌زاده افزود: قیمت آرد خبازی از 100 ریال به 70 ریال، آراد آزادپز و نان حجیم از 400 ریال به 360 ریال و ارد صنفی و صنعتی از 1800 به 1400 ریال کاهش یافت. قیمت سبوس نیز از 600 ریال به 500 ریال کاهش خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قیمت خدمات نانوایی‌ها مانند آب، برق و گاز، انتظار می‌رود قیمت نان در کلیه سطوح در کل کشور کاهش یابد. سخنگوی دولت بار مالی ناشی از تصمیمات دولت در زمینه توزیع شیر و نان را 2 هزار میلیارد ریال عنوان کرد که به سرجمع یارانه‌های کشور افزوده می‌شود.

10 تیر 1392؛  استفاده از منابع غیرمجاز برای یارانه نقدی

به‌رغم نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت دهم به‌نظر می‌رسد گزارش نهادهای نظارتی از تخلفات این دولت همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین رویداد، دیوان محاسبات کشور در گزارش، تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها آن هم در سال 90 را اعلام کرد. بازوی نظارتی مجلس در گزارش تفریغ بودجه 90 تصریح کرد: بیش از 54 هزار میلیارد ریال از منابع هدفمندی سال 1390 از محل غیرمجاز تامین شده است. دیوان محاسبات کشور همچنین با اعلام اینکه مطابق قانون بودجه 90 باید حداقل 20 درصد از منابع قانون هدفمندی به تولید اختصاص می‌یافت، اعلام کرده است که تنها 3.3 درصد سهم تولید در اجرای این قانون در سال 90 پرداخت شده است. براساس گزارش دیوان محاسبات کشور، تفریغ بودجه بند 46 ماده واحده قانونی بودجه سال 1390 کل کشور حاکی از آن است که از مبلغ 391 هزار و 278 میلیارد ریال منابع وصولی بابت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 1390 تنها مبلغ 223 هزار و 278 میلیارد ریال (کمتر از 57 درصد کل منابع) از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین شده است که مابقی منابع تامین شده از محل بودجه عمومی دولت تحت‌عنوان یارانه‌ها، انتقال سهم مالیات بر ارزش افزوده، سهم شرکت ملی نفت ایران و استفاده از منابع خزانه‌داری کل کشور برخلاف حکم قانون بودجه سال 1390 بوده است.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید