نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 14 تیر

کمیته ویژه مبارزه با گرانفروشی تشکیل شد

کدخبر: ۵۰۶۲۰۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کمیته ویژه مبارزه با گرانفروشی تشکیل شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 تیر 1352؛ بنگاه‌های معاملات ملکی تغییر نام می‌دهند

عنوان بنگاه‌های معاملات ملکی تهران به مشاور املاک تغییر یافت و به کار بردن کلماتی مانند آژانس، بازرگانی، بورس و دیگر نوشته‌های جورواجور در تابلو این واحدهای صنفی ممنوع شد.

طبق تصمیم اتحادیه معاملات املاک بنگاه‌داران ملزم گردیدند که تابلو موسسات خود را با عنوان مشاور املاک تغییر عنوان دهند.

محمدتقی شکوهیده، رئیس اتحادیه معاملات املاک اعلام کرد که این تصمیم در جلسه هفته پیش اتحادیه اتخاذ گردیده و جهت اجرا به اعضای اتحادیه ابلاغ شده است.

اتحادیه همچنین اعلام کرد که بنگاه‌های معاملات املاک طبق مقررات صنعتی روزهای جمعه را تعطیل خواهند کرد.

رئیس اتحادیه گفت: برای رسمی شدن قولنامه و چاپ قولنامه‌هایی که صورت رسمی داشته و لازم‌الاجرا هم باشد، اقدامات لازم به‌عمل آمده و به‌زودی ترتیبی داده می‌شود تا نام واسطه و شماره قولنامه در اسناد معاملات رسمی نوشته شود.

خریداران آمریکایی تریکوی ایران به تهران آمدند

یک هیات مرکب از سه تن از مدیران فروشگاه‌های بزرگ آمریکا برای خرید تریکو وارد تهران شد و مذاکرات خود را با مقامات مرکز توسعه صادرات شروع کرد. این هیات مذاکرات خود را با بخش خصوصی هم دنبال می‌کند.

ایران برای توسعه نفوذ تولیدات تریکو به بازارهای اروپا و آمریکا اخیرا سه کمپانی معروف آمریکایی که قسمت مهمی در بازارهای فروش تریکوی آمریکا را با 145 فروشگاه بزرگ در سراسر خاک این کشور در دست دارند، پس از آنکه نمونه‌های تریکوی ایران برای آنها ارسال شد، آمادگی خود را برای مذاکره با مقامات ایرانی اعلام داشتند.

این هیات در برنامه کار خود بازدید از چند کارخانه بزرگ تریکوسازی را نیز قرار داده است.

به‌طوری که گفته می‌شود تریکو موردنیاز سه کمپانی فوق بیشتر از کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله ژاپن، تایوان، کره، یونان، بلژیک، انگلیس، ایتالیا، ایرلند، فرانسه و اسرائیل و میزان خرید این سه کمپانی از کشورهای فوق بالغ‌بر 2 میلیارد دلار است.

14 تیر 1362؛ اعلام نحوه خرید برنج داخلی

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت محصول برنج آیا امسال هم همچون سال 60، دولت اقدام به خرید برنج خواهد کرد یا طرح دیگری در این زمینه دارد؟ اظهار کرد: در این رابطه تصمیمی گرفته شده است که به اجرا درخواهد آمد.

براساس این تصمیمات توزیع برنج شبیه سال گذشته زیر کلید دولت خواهد بود و مرزهای دو استان (گیلان و مازندران) باز نخواهد شد و خروج برنج همچنان کنترل‌شده باقی خواهد ماند. منتها در مورد قیمت‌گذاری از آنجا که هنوز تا فصل برداشت برنج مدتی وقت باقی است، در این فاصله قیمت خرید اعلام خواهد شد و براساس آن قیمت‌ها، نحوه خرید برنج و توزیع آن مطابق سال گذشته انجام خواهد گرفت.

14 تیر 1372؛ توافق ایران و چین برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای

در پایان اولین دوره مذاکره هفتمین اجلاس مشترک جمهوری اسلامی ایران و چین اعلام شد که پکن در ایجاد یک نیروگاه هسته‌ای 300 مگاواتی با ایران همکاری می‌کند.

در این دور از گفت‌و‌گوها که با حضور مهندس حمید میرزاده، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ایران و «لی وان چینگ» معاون اول نخست‌وزیر چین انجام شد، چین با تامین یک اعتبار 100 میلیون دلاری برای واگن‌های متروی تهران موافقت کرد.

روسا و اعضای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور همچنین در زمینه صدور نفت، فولاد و کالاهای غیرنفتی ایران به چین و نیز احداث 10 کارخانه سیمان و کارخانجات روی و فروکروم به توافق رسیدند.

«لی وان چینگ» اظهار کرد: پکن برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بااهمیت‌ترین کشور منطقه خلیج فارس ارزش خاصی قائل است.

وی افزود: رشد 47 درصد و 68 درصد روابط اقتصادی و تجاری پکن و تهران حکایت از اهمیت خاص این روابط دارد.

14 تیر 1382؛ کمیته ویژه مبارزه با گرانفروشی تشکیل شد

سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد، به‌دنبال اجرای فرمان مقام معظم رهبری و تاکید رئیس‌جمهوری مبنی‌بر مقابله با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، کمیته ویژه مبارزه با گرانفروشی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی، بر این اساس طرح ضربتی نظارت و کنترل بر فعالیت‌های اقتصادی، با هدف انتظام در بازار خرده‌فروشی و عمده‌فروشی با محوریت نهادینه کردن صدور صورتحساب، نصب برچسب قیمت و یکسان‌سازی قیمت یک کالا در سطح شهر اجرا خواهد شد.

افزایش اثربخشی اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی در مقابله با تخلفات، تامین امنیت اقتصادی و روانی شهروندان، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ایجاد بستر مناسب برای توازن عرضه و تقاضا، انتظام در بازار خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، ایجاد فضای ناامن برای متخلفان، شناسایی پرونده‌های مهم و کشف عوامل در بروز افزایش بی‌رویه قیمت‌ها ازجمله اهداف موثر این کمیته است.

تمرکز گشت‌های سیار مشترک برای رسیدگی به تخلفات مهم و رسیدگی به گزارش و شکایات مردمی خاص با فوریت نیز از اهداف این کمیته عنوان شده است.

پول جدید عراق به‌زودی به بازار می‌آید

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: با چاپ پول جدید عراق به‌زودی این پول وارد بازارهای این کشور خواهد شد.

جان تیلور تاکید کرد: آمریکا با همکاری عراقی‌ها برای وارد کردن سریع این پول به بازارهای عراق تلاش می‌کند.

تیلور در نشستی با حضور بازرگانان و سرمایه‌داران آمریکایی از آنها خواست مسوولیت سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های بازسازی عراق را برعهده گیرند.

وی درباره 60 تا 130 میلیارد دلار بدهی عراق اعلام کرد: آمریکا با کشورهای مختلف توافق کرده است عراق از بازپرداخت این بدهی‌ها تا سال 2005 معاف باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید