نیم‌قرن با اقتصاد ایران،30 تیر

مجلس طرح جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را تصویب کرد

کدخبر: ۵۰۹۶۲۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مجلس طرح جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را تصویب کرد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 تیر 1362؛ محتکرانی که قصد ایجاد نارضایتی دارند، حکم مفسد فی‌الارض خواهند داشت

حجت‌الاسلام عزیزیان، حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب امور صنفی تهران گفت: در هر صنفی و در هر دایره‌ای عده‌ای هستند که خواسته یا ناخواسته آبرو حیثیت آن دسته و صنف را از بین ببرند، لذا در میان بازاریان، گرانفروشان و محتکران که قصد سودجویی و مکیدن خون مردم را دارند، معدود هستند که اگر آن عده شرشان از سر مردم و بازاریان کم شود، هم بازاری‌ها راحت می‌شوند و هم مردم از گرفتاری‌های آنها نجات پیدا می‌کنند.

برای نمونه سرای بازرگان محلی است برای قاچاق فروشان و این سرا از بعد از انقلاب تبش تندتر شده بود. تصمیم گرفتیم به گرانفروشی‌ فاحش در این محله خاتمه دهیم.

گروهی را مامور کردیم عده‌ای از برادران پلیس بودند و عده‌ای هم از گروه ضربت خودمان. قرار بر این شد که این برادران مغازه‌هایی را که در زیرزمین سرای بازرگان واقع شده‌اند و صاحبان آنها اقدام به فروش پارچه‌های قاچاق و گران‌قیمت می‌کنند، ببندیم و پارچه‌ها را توقیف کنیم، این عمل صورت گرفت. صاحبان این نوع مغازه‌ها به دادگاه هدایت شدند. به من گزارش رسید که در همان موقعی که این برادران پلیس و گروه ضربت مشغول توقیف پارچه‌ها بودند، عده دیگری از بازاریان متعهد و مسلمان به این برادرها کمک می‌کردند.

ما برای مبارزه با اینها که تعدادشان هم اندک است، آنهایی که قصد سودجویی دارند و خون شهدا را نادیده گرفته‌اند، برخورد ما با اینها تعزیر است و همان‌طور که در تحریرالوسیله امام آمده است تعزیر به نظر حاکم شرع است که با اینها چه رقم مبارزه کند. ما اینها را به شلاق محکوم می‌کنیم. در محل کارشان هر کجا که باشد، برای ما فرقی نمی‌کند بازار باشد یا ادارات دولتی یا حتی اگر از اسم اماکن مقدسه هم استفاده کرده باشند، در جلو همان محل کار آنها را تا 74 ضربه شلاق می‌زنیم و جریمه هم می‌کنیم. اگر میزان گران‌فروشی آنها خیلی زیاد باشد، آنها را به زندان طویل‌المدت و یا تبعید محکوم می‌کنیم. تاکنون این کار را کرده‌ایم، اما اگر افرادی باشند که گران‌فروشی آنها به قصد براندازی و مقاصد سیاسی باشد، ما اینها را در زمره افرادی قرار می‌دهیم که مفسد فی‌الارض و محارب با خدا هستند و همان عملی را با آنها انجام می‌دهیم که با محاربین و مفسدین انجام می‌شود.

30 تیر 1372؛ بانک رفاه کارگران در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت

طرح تعیین جایگاه سازمانی و نحوه فعالیت بانک رفاه کارگران در چهل و چهارمین جلسه شورای عالی اداری کشور به تصویب رسید.

در جلسه‌ای که به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری تشکیل شد به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور مقرر شد بانک‌ رفاه کارگران با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری خود در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد و اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل آن نیز به پیشنهاد رئیس سازمان تامین اجتماعی و با تصویب مجمع عمومی منصوب شود.

براساس این گزارش در این جلسه همچنین بانک رفاه کارگران موظف شد در ادامه فعالیت‌های خود خود به جز موارد مذکور، سایر قوانین و مقررات حاکم بر نظام پولی و بانکی کشور را رعایت کند.

30 تیر 1382؛ 2 میلیارد دلار درآمد نفتی مازاد در بهار نصیب کشور شد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در بهار امسال 2 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی از محل فروش نفت نصیب کشور شد.

محمد ستاری‌فر افزود: این 2 میلیارد دلار علاوه‌بر سقف مصوب درآمد نفتی است که در قانون بودجه تصویب شده و تمام آن براساس قانون برنامه سوم توسعه به حساب ذخیره ارزی واریز خواهد شد.

وی با اشاره به تقاضای رو به گسترش بخش خصوصی برای استفاده از حساب ذخیره ارزی، تصریح کرد: این افزایش تقاضا نوید سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور است.

مجلس طرح جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را تصویب کرد

طرح یک فوریتی اصلاح مواد 5 و 60 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و پس از تصویب در شور اول، جزئیات آن به تصویب رسید.

با تصویب این طرح؛ افزایش نرخ خدمات و کالاهای دولتی خارج از ضوابط برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود.

برای اجرای این مقررات کمیته‌ای به ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و عضویت وزیر امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی تشکیل خواهد شد.

بر همین اساس به منظور تامین کالاهای اساسی یارانه‌ای به میزان سال 1381 دولت موظف خواهد بود 10 درصد از اعتبارات هزینه‌ای مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست‌جمهوری و ستاد قوه قضائیه را کسر و به ردیف مربوطه به یارانه کالاهای اساسی اضافه کند.

30 تیر 1392؛ دلار در کانال 3000 تومان

روز گذشته علاوه‌بر عوامل کاهنده قیمت در روزهای اخیر خبری دیگر موجب شد تا نرخ انواع ارز و سکه با افت بیشتری روبه‌رو شود و قیمت هر دلار به زیر 3100 تومان هم کاهش پیدا کند. این خبر را البته در راستای خوش‌بینی به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توان به حسابآورد. قیمت دلار دیروز تقریبا در سطح 3080 هم بر تابلوها دیده شده و دوباره تا 3100 تومان تعدیل شد.

در این سطح بهای دلار نسبت به روز پنج‌شنبه تقریبا 70 تومان دیگر ارزان شد. همچنین بهای هر سکه با حداقل 25 هزار تومان کاهش تا یک میلیون و 45 هزار تومان بر تابلوها افت کرد.

کاهش قیمت سکه در حالی بود که بهای جهانی طلا نسبت به بعد از ظهر پنج‌شنبه و جمعه تقریبا افزایش یافته و در مرز 1300 دلار بسته شد.

کنگره آمریکا در آستانه مراسم تحلیف «حسن روحانی» به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، ارسال لایحه تحریم‌ها علیه ایران به کاخ سفید را به تعویق انداخت و روزنامه واشنگتن پست این اقدام را «یک اقدام دیپلماتیک» خوب برای آمریکا و ایران خوانده و افزوده است: «لایحه تحریم‌های سالانه کنگره حتی اگر برای امسال آماده شود در زودترین هنگام تا ماه اکتبر آماده نمی‌شود.»

حسن روحانی در ماه آگوست (مردادماه) دولت را به‌دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات بین‌المللی هسته‌ای نیز در ماه سپتامبر (یک ماه بعد از مراسم تحلیف روحانی) برگزار می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید