نیم‌قرن با اقتصاد ایران،8 مرداد

قیمت خرید هواپیماهای شخصی دونفره تولید ایران

کدخبر: ۵۱۱۴۲۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
قیمت خرید هواپیماهای شخصی دونفره تولید ایران

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

فروش فوری کوییک بدون قرعه کشی

اعلام قیمت جدید برنج/ ارزانی برنج در راه است!

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

8 مرداد 1352؛ قرارداد جدید نفت به تصویب سنا رسید

در جلسه علنی فوق‌العاده مجلس سنا بررسی لایحه الغا قرارداد نفت با کنسرسیوم مصوب سال 1333 ابتدا کلیات این لایحه مطرح شد.

در کلیات آخر لایحه سناتور علی اشرف احمدی طی سخنانی گفت: یقین دارم همکاران ارجمند خوب به خاطر دارند که برای اولین دفعه پشت همین تریبون مژده موافقت‌نامه تاریخی سن موریتس را که در اثر تلاش‌های مداوم و رهبری‌های مستقیم شاهنشاه دلسوز و علاقه‌مند ما به مرحله نهایی رسیده بود، به استحضارشان رسانیدم و از آن موافقت‌نامه به عنوان یک سند بزرگ را در تاریخ معاصر که فصلی برجسته و درخشان را تشکیل خواهد داد به تفصیل برشمردم که ازجمله آن آثار، لغو قرارداد 1333 و مستقر شدن اصل حاکمیت و مالکیت مطلق ایرن بر منافع نفتی و تاسیسات آن و نتیجتا پایان دادن به تسلط اقتصادی بیگانگان بر صنایع نفت ایران بود.

پس از سخنان ناطقان، لایحه رای گرفته شد و پس از تصویب به اتفاق آرا برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

کلیه کارکنان نفت به شرکت ملی نفت منتقل می‌شوند

فردا در ساعتی که قانون قرارداد فروش و خرید نفت توشیح می‌شود، دو شرکت بزرگ تصفیه در آبادان و اکتشاف و تولید در مسجد سلیمان منحل اعلام می‌شوند.

به دستور هیات نظارت رئیس و مسوولان پالایشگاه کار خود را به همان نحو ادامه خواهند داد منتهی کلیه گزارش‌ها را به جای ارسال به شرکت‌های عامل نفت در تهران و یا مرکز کنسرسیوم در لندن به هیات نظارت شرکت ملی نفت ایران خواهد فرستاد.

آقای دیبا، رئیس پالایشگاه کماکان مسوول امور پالایشگاه و تاسیسات وابسته به آن از قبیل خطوط حمل به ماهشهر و تاسیسات بندری ماهشهر است.

به جای شرکت اکتشاف و تولید «شرکت خدمات فنی» در ناحیه جدید مشغول کار خواهد شد و فورا برنامه و بودجه، چه هزینه‌های جاری و چه هزینه‌های سرمایه‌ای را برای تصویب و ابلاغ به هیات نظارت ارسال خواهند کرد.

اولین بخشنامه این هیات و شرکت ملی نفت مربوط به کارکنان صنعت نفت است که همه آنها از فردا رسما و قانونا عضو شرکت ملی نفت خواهند شد.

کارخانه نساجی ممتاز فروخته شد

کارخانه نساجی ممتاز به وسیله بانک ملی ایران فروخته شد و یک گروه شش نفری از بازرگانان و صاحبان صنایع برنده مزایده شدند.

خریداران کارخانه ممتاز آقایان: حبیب القافیان، حاج عبدا... مقدم، ‌منصور یاسینی، احمد خیامی، ناصر اتفاق و ناصر اولیا شیرازی هستند که 95 میلیون تومان قیمت خرید این واحد صنعتی را نقد و اقساط پرداخت خواهند کرد.

پیش‌پرداخت نقدی کارخانه 35 میلیون تومان می‌باشد و آقایان القانیان و مقدم در برابر دیگر سهامداران، سهام کمتری دارند.

بانک ملی ایران حدود هفت سال قبل در برابر متجاوز از 63 میلیون تومان طلب خود از صاحبان کارخانه ممتاز، این واحد را به تملک درآورد و پس از انجام یک برنامه نوسازی و توسعه توفیق یافت طی این مدت 250 میلیون ریال سود ببرد.

بانک ملی ایران همین مدت 13 میلیون تومان ماشین‌های جدید در این کارخانه نصب کرده است.

 

8 مرداد 1382؛ تولید هواپیمایی شخصی دو نفره در ایران آغاز شد

برای نخستین بار هواپیمای ملخی دو نفره در ایران ساخته شد. مهندس یعقوب انتصاری، مدیرعامل یک شرکت هوافضا و سازنده این هواپیما گفت: ساخت این هواپیما از امسال آغاز شده و طی سال‌جاری پنج فروند از این هواپیما برای مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی سازمان هواپیمایی کشوری تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه مقررات قانونی امکان خرید هواپیما توسط اشخاص در آخرین مراحل تایید است، افزود: هم‌اکنون کلوب‌های آموزشی، خلبانی با این هواپیماها را آموزش می‌دهند.

وی گفت: موتور و سیستم ناوبری این هواپیما محصول اتریش است و قیمت نهایی آن 80 میلیون تومان است.

وی هزینه ارزی تولید هر دستگاه از این هواپیماها را 65 هزار دلار ذکر کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید