نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۱۵ شهریور

انواع ماهیان خاویاری و خاویار حلال اعلام شد

کدخبر: ۵۱۹۸۷۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
انواع ماهیان خاویاری و خاویار حلال اعلام شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 شهریور 1352؛ نیکسون به رهبران عرب اخطار کرد

رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین بار گفت: مساله احتیاجات نفتی آمریکا و جهان با حل مناقشات اعراب و اسرائیل در خاورمیانه ارتباط پیدا کرده است.

نیکسون افزود: آمریکا نه طرفدار اسرائیل است و نه از اعراب طرفداری می‌کند. آمریکا فقط خواستار صلح است و از تمام نفوذ خود استفاده خواهد کرد تا شروع مذاکرات صلح را بین اعراب و اسرائیل تسریع کند.

وی ادامه داد: هم اسرائیل و هم اعراب در اشتباهند آنها باید سرانجام متوجه شوند که از ادامه یافتن وضع موجود خاورمیانه سودی نخواهند برد.

در جواب پرسش یکی از خبرنگاران که نظر وی را در مورد حمایت آمریکا از اسرائیل سوال کرد که نیکسون اظهار کرد که یک رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد که سیاست وی در قبال اسرائیل به سرنوشت تدارکات نفتی آمریکا بستگی داشته باشد. با این حال نیکسون در خلال قسمت دیگری از سخنان خود اعتراف کرد برای برخی از کشورهای عرب مساله نفت با کشمکش‌های خاورمیانه ارتباط مستقیم دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا به رهبران عرب گفت که فراموش نکنند که نفت بدون بازار هیچ فایده‌ای برای یک کشور نخواهد داشت.

نیکسون یادآوری کرد که کشور وی نیز مصمم است اجازه ندهد که آلت دست کشورهای عرب تولیدکننده نفت قرار گیرد و مقررات تدارکات نفتی خود را به هوا و هوس‌های آنان واگذار کند.

در این زمینه دولت آمریکا از کنگره خواهد خواست تا بی‌درنگ اندرزها و پیشنهادهای دولت را برای تسریع بهره‌برداری از منابع انرژی در آمریکا تصویب کند.

15 تیر 1362؛ انواع ماهیان خاویاری و خاویار حلال اعلام شد

مصرف و توزیع ماهیان خاویاری و خاویار در داخل کشور از نظر شرعی بلامانع اعلام شد.

سیدمحمد میرمحمد صادقی، معاون وزارت کشاورزی و عمران روستایی درباره اقدامات انجام‌شده که منجر به اعلام حلیت مصرف ماهیان خاویاری و خاویار شده است، اظهار کرد: از دیرباز درباره حلال بودن حلال یا حرام بودن ماهیان خاویاری که اوزون‌برون، تاس‌ماهی، فیل‌ماهی و شیب نام دارند، بسیار بحث و گفت‌وگو شده است و چون در گذشته شیلات شمال توسط روس‌ها اداره می‌شد، آنها به خاطر ارزش غذایی و ارزش ارزی این ماهی‌ها، مساله حرام بودن آن را مطرح می‌کردند تا این ماهی‌ها از دسترس مسلمان‌ها دور بماند.

وی افزود: در مورد حلیت یا حرام بودن این ماهیان شنیده‌ام که حتی در زمان قاجاریه علمای رشت معتقد به حلیت این ماهی‌ها بودند اما چون روس‌ها حاکمیت داشتند، این مساله روشن نشده است.

میرمحمد صادقی گفت: ما از آغاز سال گذشته به بررسی این مساله پرداختیم و با همت برادر عزیزمان حجت‌الاسلام احسان‌بخش، نماینده حضرت امام در استان گیلان سمیناری در بندر انزلی تشکیل دادیم که در آن سمینار از روحانیون استان‌های گیلان، مازندران، قم و دفتر حضرت امام و کارشناسان و متخصصان ماهی‌شناس و صیادان دعوت به‌عمل آوردیم و صورتجلسه‌ای از مذاکرات این سمینار تهیه کردیم.

روحانیون چون آقایان آذری‌قمی، حاج آقا کریمی و ایروانی معتقد به حلیت این ماهی‌ها بودند و آقای کریمی نیز وقتی از چند قدمی ماهی را نگاه کردند، گفتند حلال است.

به هر حال ما کار را ادامه دادیم و استفتانامه‌ای توسط حضرت آیت‌ا... احسان‌بخش خدمت امام فرستاده شد و نتیجه سمینار نیز خدمت امام عرضه شد و حضرت امام فرمودند: در مورد ماهی مورد سوال نظر متخصصین مورد اعتماد معتبر است و بر طبق آن عمل شود.

میرمحمد صادقی ادامه داد: چون حضرت امام مساله را منوط به نظر متخصصین کردند، صورتجلسه‌ای تهیه کردیم و نظر متخصصین شیلات و اساتید دانشگاه‌ها را گرفتیم که متخصصین معتقدند ماهی‌های خاویاری در هلال بالای دم ارای فلس‌هایی از نوع گانوئیدیالوژی شکل می‌باشند و جزو ماهیان فلس‌دار هستند.

میرمحمد صادقی ادامه داد: حالا که حلیت این ماهی‌ها اعلام می‌شود، نباید این طور شود که هر کس به دریا رفته و این ماهی‌ها را صید نماید. ما در این مورد ضوابط و دستوراتی داریم که صیادان ملزم به رعایت آن هستند.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه شورای انقلاب صید ماهی‌های خاویاری، تهیه خاویار و عرضه و فروش آن در انحصار شیلات است.

وی گفت: درصدی از خاویار تولیدشده را به صادرات اختصاص داده‌ایم و درصد دیگری را به‌صورت بسته‌بندی شده در داخل توزیع خواهیم کرد که قیمت توزیع داخلی یک دوم قیمت صادراتی آن استو

معاون وزارت کشاورزی و عمران روستایی در امور شیلات و آبزیان بیان کرد: هر کسی که مایل به فروش خاویار باشد، باید حتما از شیلات مجوز بگیرد که حمل و نقل آن بدون مجوز قاچاق محسوب می‌شود. همه می‌توانند به شیلات برای فروش خاویار مراجعه کنند و ما 10 درصد سود برای فروش آنها در نظر گرفتیم.

 

نام چند دانشگاه تغییر کرد

روابط عمومی وزارت فرهنگ و آموزش عالی اطلاع داد، با تصویب ستاد انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی نام و دانشگاه کرمان به دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه صنعتی تهران به دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه بلوچستان به دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه دختران به دانشگاه الزهرا تغییر یافت.

 

15 شهریور 1372؛ صندوق تعاون در استان‌های کشور ایجاد خواهد شد

به‌منظور حمایت از تعاونی‌ها، صندوق تعاون در استان‌های کشور ایجاد می‌شود.

غلامرضا شافعی، وزیر تعاون گفت: سرمایه اولیه این صندوق 2.5 میلیارد تومان است و از ابتدای سال جاری تاکنون از این میزان بیش از یک میلیارد تومان به صورت وام به حدود 300 تعاونی پرداخت شده است.

شافعی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر تعاونی‌ها در این صندوق شد. صندوق تعاون در حال حاضر در استان فارس افتتاح شده و قرار است در 5 استان دیگر ایجاد شود.

15 شهریور 1382؛ واردات خودروهای خارجی هیچ محدودیتی ندارد

واردات خودرو از نظر ما در ثبت سفارش خلاصه می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر شهریورماه این کار انجام شود.

سیدحسین فرجی، مدیرکل اصناف وزارت بازرگانی افزود: طولانی شدن واردات خودرو به این علت است که این کار برای اولین بار در کشور صورت می‌پذیرد و گواهی‌های استاندارد فقط برای یک بار صادر می‌شود.

وی گفت: در صدور مجوز برای واردات خودرو هیچ‌گونه محدودیت و سقفی وجود ندارد، ولی باید در نظر داشت که تعرفه بالا برای حمایت از شرکت‌های خودروساز داخلی بوده است و با وجود این تعرفه پیش‌بینی می‌شود که تعداد خودروهای وارداتی زیاد نباشد و اکثر خودروها نیز لوکس خواهند بود و عده خاصی از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: «شرکت تولیدی «بهمن» جایگزین شرکت داخلی واردکننده خودروهای میتسوبیشی شده،‌ اما هنوز قرارداد اصلی را به وزارت بازرگانی ارائه نداده است.»

 

نرخ دلار به 900 تومان نمی‌رسد

شرایط فعلی بازار این امکان را می‌دهد که بانک مرکزی نرخ ارز را در حد متعارف نگه دارد؛ بنابراین ضرورتی برای استفاده از صندوق ذخیره ارزی وجود ندارد.

دکتر سعید شیرکوند، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این تغییرات طبیعی است و تا زمانی که این نوسانات از 8 درصد فراتر نرود، نرخ دلار به 900 تومان نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه در صورت افزایش ناگهانی نرخ دلار، بانک مرکزی موظف است برای حفظ ارزش پول ملی در بازار دخالت کند، گفت: هر زمان که دامنه تغییرات نرخ ارز بیش از 6-5 دصد باشد، بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر مالی و پولی در بازار دخالت می‌کند.

شیرکوند با بیان اینکه تعیین نرخ ارز در بازار صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در نظام جدید ارزی، نرخ ارز را نظام ارزی شناور مدیریت‌شده انتخاب می‌کند.

در این نظام تعیین نرخ ارز توسط عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان صورت می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر تغییر نرخ ارز چندان نگران‌کننده نبود و حتی به 6 درصد هم نرسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید