نیم‌قرن با اقتصاد ایران،25 تیر

امارات برای ساخت جزیره مصنوعی از ایران شن و ماسه وارد می‌کند

کدخبر: ۵۰۸۴۲۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
امارات برای ساخت جزیره مصنوعی از ایران شن و ماسه وارد می‌کند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

 
در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.پ

تصمیم عجیب‌ شهرداری درباره متوفیانی که خودکشی کرده‌اند+ عکس

کتک کاری وحشیانه یک مرد با خواهران منصوریان+ فیلم

25 تیر 1352؛ سازمان جدید غله، قند، شکر و چای شروع به کار کرد

امروز اعلام شد اساسنامه قانونی سازمان غله و قند و شکر و چای کشور که از تصویب کمیسیون‌های مربوط به مجلسین سنا و شورای ملی گذشته و به توشیح شاهنشاه آریامهر رسیده است، به وزارت تعاون و امور روستاها ابلاغ شد و به این ترتیب به دستور دکتر ولیان، وزیر تعاون و امور روستاها از صبح امروز سازمان‌های غله کشور، قند و شکر و همچنین شرکت‌ سهامی چای ایران منحل و سازمان جدید غله، قند و شکر و چای کشور رسما کار خود را آغاز کرد.

براساس قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور که به‌صورت شرکت سهامی طبق مقررات پیش‌بینی شده بود، در اساسنامه قانون آن اداره خواهد شد، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل این سازمان با سمت معاونت وزارت تعاون و امور روستاها وظایف محوله خود را انجام خواهد داد.

به پیشنهاد وزیر تعاون و امور روستاها آقایان: اسماعیل سمیعی، محمدعلی مبشری، علی‌‌اکر گرجی، جمشید خزیمه علم و نصراله سماعی به سمت اعضای هیات‌مدیره سازمان انتخاب و آقای اسماعیل سمیعی با سمت مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره انجام وظیفه خواهد کرد.

1000 تلفن در اتومبیل‌ها نصب می‌شود

برای اتومبیل‌های سواری تهران یک هزار دستگاه تلفن خریداری می‌شود.

این تلفن‌ها که به وسیله شرکت مخابرات خریداری می‌شود، در اختیار متقاضیان تلفن اتومبیل قرار خواهد گرفت.

طرح نصب تلفن اتومبیل‌ها امسال به مناقصه گذارده می‌شود و از اوایل سال آینده نصب تلفن‌های سیار روی اتومبیل‌ها آغاز می‌شود.

به قرار اطلاع شعاع بهره‌برداری این تلفن‌ها محدود است و مشترکان فقط در محدوده معین می‌توانند با دستگاه‌های گیرنده دیگر تماس داشته باشند.

شعاع بهره‌برداری تلفن‌های سیار محدوده شهر تهران خواهد بود و از حومه شهر امکان برقراری مکالمه با تلفن ممکن نخواهد بود.

شرکت مخابرات پس از تهیه مقدمات لازم و تهیه تلفن سیار میزان ودیعه را برای متقاضیان اعلام می‌دارد و پس از اعلام میزان ودیعه از متقاضیان تقاضا پذیرفته می‌شود.

در حال حاضر فقط اتومبیل چند شخصیت سیاسی در تهران دارای تلفن سیار می‌باشد. این تلفن‌ها برای افراد به‌خصوص خریداری نمی‌شود؛ بلکه همه می‌توانند در صورت سپردن ودیعه و اجرای شرایط موردنظر شرکت، تقاضای دریافت تلفن سیار اتومبیل بدهند.

25 تیر 1362؛ مواضع ایران در اجلاس اوپک در هلسینکی اعلام شد

مهندس غرضی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در آستانه سفر به هلسینکی برای شرکت در کنفرانس اوپکی که قرار است فردا برگزار شود، موضع جمهوری اسلامی ایران را در این اجلاس و نیز پیروزی‌هایی که این سازمان جهانی در مقابل آمریکا و سایر کشورهای چپاولگر به‌دست آورده، اعلام کرد.

وی گفت: یکی از مسائلی که جمهوری اسلامی ایران از دو سال قبل آن را مطرح کرد و امروزه نتایج تثبیت سقف و تولید و توازن عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی است کشورهای عضو با قبول سقف تولید 17.5 میلیون بشکه در روز و قیمت پایه 29 دلار برای هر بشکه عملا انسجام لازم را در اوپک تحکیم بخشیدند.

غرضی در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در اجلاس هلسینکی گفت: در این جلسه چند مساله از نظر ما قابل‌بحث و حائز اهمیت خواهد بود که یکی از آنها انتخاب نماینده کشورمان به‌عنوان دبیرکل اوپک می‌باشد.

وی افزود: از 22 سال پیش که اوپک تشکیل شد، طبق اساسنامه این سازمان هر دو سال یکبار نماینده یکی از کشورهای عضو به دبیرکلی اوپک انتخاب شوند که براساس این اساسنامه این دوره به ایران تعلق دارد و گو اینکه در تحقق این امر مخالفت‌هایی نیز احیانا به وجود خواهد آمد، ولی ما به‌طور قاطع از حق مسلم خود با معرفی نماینده‌ای متعهد از کشورمان جهت تصدی پست دبیرکل اوپک دفاع خواهیم کرد.

25 تیر 1382؛ امارات برای احداث جزیره مصنوعی 10 میلیون تن شن و ماسه از ایران وارد می‌کند

امارات متحده عربی برای اجرای یک پروژه در دریا به رایزن بازرگانی ایران در این کشور 10 میلیون تن شن و ماسه و قلوه سنگ سفارش داده است.

فریدون میرشکاری، رئیس سازمان بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: امارات قصد دارد با این مصالح یک جزیره مصنوعی شبیه نخل خرما در دریا با نام «جمیری» احداث کند که شامل بازار، خیابان و مناطق مسکونی است.

وی گفت: تامین و حمل این مقدار مصالح از طریق استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان به دلیل نزدیکی به بنادر جنوب مقدور است.

وی افزود: مسوولان کارخانه‌های شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد آمادگی دارند تا هر مقدار از این مصالح را که در توان داشته باشند به امارات انتقال دهند.

25 تیر 1392؛ طرح دوفوریتی برای جلوگیری از اجرایی شدن مصوبه ارزی بانک مرکزی

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ابزارهای جلوگیری از تصمیمات ]شتاب‌زده دولت دهم[ گفت: ما باید با ایجاد ابزارهای نظارتی زمینه را برای جلوگیری از این اقدامات فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با اصلاح قانون می‌توانیم ابهامات را برطرف کنیم و جلوی این اقدامات غیرقانونی را بگیریم.

قادری با اشاره به تبعات اجرایی شدن مصوبه مجمع بانک مرکزی برای تسویه بدهی‌های دولت گفت: تبعات این مصوبه از زمانی آغاز شده که به پایه پولی کشور اضافه شود و کمترین تبعات این مصوبه هزینه و بار مالی اقتصادی است که برای جامعه دارد و دولت را از بازپرداخت بخشی از دیونش معاف می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس مجلس طرح دوفوریتی را برای اصلاح قانون و شاید جلوگیری از اجرای این مصوبه آماده کرده است که امروز در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، بر اساس این طرح در مواردی که ناشی از افزایش نرخ ارز، ارزش ریالی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا کند، این موضوع در فرآیند معقول و منطقی زمانی صرف افزایش سرمایه بانک‌ها و مسائل این چنینی می‌شود.

قادری تاکید کرد: این به آن معناست که جلوی تهاتر بدهی‌های دولت با بانک مرکزی گرفته شود؛ چراکه اگر این راه وجود داشته باشد، انگیزه برای افزایش نرخ ارز در دولت وجود خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید