نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16 شهریور

60 درصد تالاب انزلی زیر پوشش پرورش ماهی

کدخبر: ۵۲۰۰۷۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
60 درصد تالاب انزلی زیر پوشش پرورش ماهی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 شهریور 1362؛ 60 درصد تالاب انزلی زیر پوشش پرورش ماهی درخواهد آمد

سرپرست مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان گیلان گفت: اگر در سال‌جاری بعضی از مسائل و مشکلات این مرکز در رابطه با بانک استان حل شود، این مرکز موفق خواهد شد. مجتمع پرورش ماهی تالاب انزلی را پس از تصویب شورای عالی به مرحله اجرا درآورد.

به طوری که در این مجتمع 50 شرکت تعاونی پرورش ماهی که از صیادان محدود، تالاب انزلی تشکیل خواهد شد، می‌تواند یک هزار نفر از بیکاران منطقه را جذب بازار کند.

وی افزود: با تشکیل این مجتمع پرورش ماهی 60 درصد کل تالاب انزلی زیر پوشش ماهی درخواهد آمد که در هر هکتار، تولیدی برابر با 5 تن ماهی پرورشی خواهد داشت.

 

16 شهریور 1382؛ رتبه 98 آزادی اقتصادی در بین 123 کشور

براساس گزارش موسسه فریزر، ایران در رتبه‌بندی آزادی اقتصادی بین 123 کشور جهان رتبه 98 را به‌دست آورده است.

موسسه فریزر در سال 2003 برای هفتمین بار اقدام به رتبه‌بندی آزادی اقتصادی 123 کشور جهان کرده است.

بنابراین گزارش، براساس شاخص‌هایی ازجمله حجم دولت، ساختار قانونی، دسترسی به منابع پولی، آزادی تبادل تجاری و قوانین کار و بازرگانی هر یک از 123 کشور به حساب آمده امتیازی بین صفر تا 10 می‌گیرند که امتیاز 10 نشان‌دهنده بهترین امتیاز و صفر نشان‌دهنده بدترین وضعیت آزادی اقتصادی است.

بنابراین گزارش، ایران با اخذ امتیاز 5.7 امتیاز در رده کشورهایی چون نپال قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، آمار مربوط به این رده‌بندی مربوط به سال 2001 می‌باشد.

این گزارش حاکی است، در رده‌بندی قبلی این موسسه ایران با امتیاز 4.4 رتبه 108 را به‌دست آورده بود.

در این گزارش، هنگ‌کنگ با اخذ امتیاز 8.6 رتبه اول و میانمار با امتیاز 3.8 درصد در بدترین وضعیت قرار دارد.

سنگاپور، آمریکا، نیوزلند، انگلستان، کانادا، استرالیا، ایرلند، سوئیس و هلند در رتبه‌های دو تا دهم این رده‌بندی قرار دارند.

صندوق حمایت از خصوصی‌سازی به‌زودی تشکیل می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: خصوصی‌سازی در شرایطی که دولت در تکاپوی تدوین چهارمین برنامه توسعه اقتصادی است، همچنین به‌عنوان کلید اصلی رونق اقتصادی ایران در سال‌های آتی شناخته می‌شود.

طهماسب مظاهری با اشاره به نوسانات روند خصوصی‌سازی در چند سال گذشته تصریح کرد: تفکر خصوصی‌سازی در سال‌های دهه 70 قابل‌اجرا نبود و اجرای آن با توقف‌های گذرا و نوسانات فراوان مواجه شد.

احمد میرمطهری، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی نیز ضمن تشکیل صندوق حمایت از خصوصی‌سازی گفت: حمایت از اشتغال و آموزش کارگران، جزو کارکردهای این صندوق پیش‌بینی شده است وبه زودی برای جلب نظر موافق به وزارت امور اقتصادی و دارایی و دولت تقدیم خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید