نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24شهریور

74 ضربه شلاق برای مدیر فروشگاه/جرم؛ گرانفروشی!

کدخبر: ۵۲۱۸۲۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
74 ضربه شلاق برای مدیر فروشگاه/جرم؛ گرانفروشی!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 شهریور 1352؛ شرایط وام خرید و ساخت خانه تغییر کرد

شرایط و انواع وام‌های خرید خانه، آپارتمان و احداث ساختمان بانک رهنی ایران از امروز تغییر یافت و حداقل نرخ بهره وام‌های مسکن بانک رهنی 6 درصد و حداکثر 9 درصد تعیین شد و 1.5 درصد نیز کارمزد به تمام وام‌های بانک رهنی تعلق می‌گیرد.

براساس طرحی که به تصویب مقامات بانک رهنی رسید، از این پس نرخ بهره تابع مبلغ وام خواهد بود به این ترتیب که هر چقدر میزان وام زیادتر شود، به میزان بهره نیز افزوده می‌شود.

حداقل وام مسکن بانک رهنی که از طریق صندوق پس‌انداز بانک پرداخت خواهد شد، 60 هزار تومان و نرخ بهره آن 6 درصد به اضافه 1.5 درصد کارمزد خواهد بود.

حداکثر وام تامین مسکن بانک رهنی 300 هزار تومان و نرخ بهره آن 9 درصد به اضافه 1.5 درصد کارمزد می‌باشد.

ایران از اقدامات نفتی لیبی حمایت می‌کند

عباس خلعتبری، وزیر خارجه ایران در پایان دیدار از مصر در گفت‌و‌گو با روزنامه الاخبار گفت: تقویت بنیه نظامی ایران علیه هیچ کشوری نیست و وی در شگفت است چرا مطبوعات بین‌المللی این چنین درباره سلاح‌های ایران سروصدا به راه انداخته‌اند؛ درحالی‌که سلاح‌های خریداری‌شده توسط ایران به مراتب کمتر از سلاح‌هایی است که کشورهای کوچک‌تر از ایران از نقطه نظر ثروت، وسعت و جمعیت خریداری کرده‌اند.

خلعتبری تاکید کرد که تقویت بنیه نظامی ایران بر ضد هیچ کس و هیچ کشوری نیست و صرفا تضمینی است در جهت حفظ و حراست ایران چراکه موضع استراتژی ایران در شمال یا جنوب، شرق یا غرب بس حساس است و ایران علاوه‌بر نفت، منابع دیگر طبیعی چون مس و فولاد نیز دارد.

درباره بحران انرژی و سوخت وزیر خارجه گفت: چشم‌انداز ایران در نفت صرفا به موضوع و مساله تجارت محدود است و ایران جنبه‌های نفت را با سیاست مخلوط نکرده و نخواهد کرد.

وی گفت که ایران با روش سازمان کشورهای صادرکننده نفت در زمینه افزایش قیمت‌ها موافق است و افزود: ایران از تصمیم دولت لیبی در زمینه ملی 51 درصد سهام تمام شرکت‌های خارجی پشتیبانی می‌کند.

طلا باز هم گران شد

طلا بار دیگر در تهران ترقی کرد و قیمت آن به مثقالی 125 تومان رسید.

قیمت مسکوکات طلا نیز به موازات افزایش قیمت طلا بالا رفته و هر پهلوی 195 تومان، نی پهلوی 98 تومان و ربع پهلوی 49 تومان معامله می‌شود. بازار خرید و فروش ارز نیز با نضج گرفتن فعالیت‌های صادراتی خوب است.

24 شهریور 1362؛ مدیر فروشگاه مقدم به جرم گرانفروشی به 74 ضربه شلاق محکوم شد

مدیر فروشگاه مقدم شماره یک اصفهان، به جرم گرانفروشی به پرداخت 150 میلیون ریال جریمه نقدی و تحمل 74 ضربه شلاق محکوم شد.

وی که اکبر رصاف حقیقت نام دارد، به جرم سوءاستفاده از موقعیت شغلی، گرانفروشی پارچه‌های سهمیه‌بندی به دفعات متعدد و به‌صورت عمده تا دو برابر قیمت و عدم تحویل جنس به مصرف‌کنندگان در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به این مجازات محکوم شده است.

بنابر همین گزارش، قطع نمایندگی و سهمیه از کارخانجات مقدم و کلیه کارخانجات ریسندگی و بافندگی در سراسر کشور از دیگر مجازات‌هایی است که برای این مجرم تعیین شده است.

24 شهریور 1382؛ دو نوع سواری جدید سیتروئن در سایپا تولید می‌شود

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: این شرکت از سال آینده با همکاری شرکت سیتروئن فرانسه دو نوع خودرو جدید 4C  و 5C تولید خواهد کرد.

به گفته احمد قلعه‌بانی این خودروها کاملا جدید هستند به‌گونه‌ای که تولید خودرو 4C همزمان در سایپا و شرکت سیتروئن فرانسه آغاز خواهد شد و بخشی از خودروهای تولیدشده در ایران توسط شرکت سیتروئن به بازارهای منطقه صادر خواهد شد.

مدیرعامل گروه سایپا اعلا کرد: این شرکت به‌منظور ارتقای کیفیت قطعه‌سازان با چندین کشور برای تولید قطعاتی که نیاز به فناوری‌های جدید دارد وارد مذاکره شده است تا با مشارکت آنان قطعات باکیفیت موردنیاز در داخل کشور تولید شود.

پیش‌بینی تورم 22 درصدی برای سال‌جاری

براساس مطالعات صورت‌گرفته در مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ تورم در سال‌جاری به 21.7 درصد و رشد اقتصادی به 5.9 درصد خواهد رسید.

براساس این مطالعات که در قالب یک مدل شبیه‌سازی‌شده از اقتصاد ایران به‌دست آمده و با فرض اینکه مقادیر بودجه جاری و عمرانی دولت مطابق مقادیر پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه 82 کل کشور باشد، آنگاه نرخ تورم و رشد اقتصادی در حد مقادیر ذکرشده خواهد بود.

بنابر این گزارش، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برای به‌دست آوردن اثرات اجرای بودجه بر متغیرهای کلان اقتصادی نظیر تورم، اشتغال، رشد تولید داخلی این مطالعات را در قالب دو سناریو انجام داده‌اند که در سناریوی اول نتایج حاصل، پیش‌بینی نرخ تورم و رشد اقتصادی است.

در سناریوی دوم با فرض ثبات نرخ تورم در حد 11 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی در حد 7 درصد آمده است. اگر این شرایط بخواهد محقق شود، آنگاه لازم است تا طی سال‌جاری 1380 تا 1382 نرخ رشد حجم پول به ترتیب 26، 19.8 و 18.8 درصد باشد.

سهام باشگاه پرسپولیس به زودی در بورس عرضه می‌شود

قانون درخصوص تبدیل باشگاه پرسپولیس به شرکت سهامی عام سکوت کرده بود که با متقاعد شدن مسوولان امر، موانع قانونی از سر راه این مساله برداشته شد و سازمان ثبت اسناد کشور، این باشگاه را به‌عنوان سهامی عام پذیرفت.

حمیدرضا پورمحمدی، مشاور رئیس سازمان تربیت بدنی و عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولی افزود: با رفع این مشکل مانعی بر سر راه ورود این باشگاه به بورس اوراق بهادار وجود ندارد و پس از بررسی‌های لازم که توسط سازمان تربیت بدنی صورت می‌گیرد، زمینه ورود این باشگاه به بازار سهام فراهم خواهد شد.

پورمحمدی در مورد تعلل در محقق شدن این امر تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد، کارشناسان در حال بررسی و مذاکره با باشگاه‌های فوتبال حاضر در بورس دیگر کشورها مانند هلند و ترکیه هستند تا بتوانند از تجربه آنها در این زمینه استفاده کنند.

نظارت بر بانک‌ها به جامعه حسابداران رسمی سپرده شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از نظارت و حسابرسی جامعه حسابداران رسمی بر عملکرد بانک‌ها خبر داد.

مهندس طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه طبق برنامه اصلاحات راهبردی بانک‌ها به مدیران نظام بانکی آزادی عمل‌هایی اعطا شده است، گفت: با اعمال نظارت‌های دقیق حسابداران رسمی، فعالیت سیستم بانکی کشور در چارچوب یکسری نسبت‌های مالی به نظم درآورده شود.

وی افزود: با ابلاغ آیین‌نامه‌های موردنیاز، شرکت‌های متقاضی تسهیلات بانکی باید از این پس با استناد به صورت‌های مالی روشن و حسابرسی‌شده، توانایی خود را برای بازپرداخت وام‌های دریافتی اعلام نمایند.

مظاهری با اشاره به شرایط خصوصی‌سازی در کشور اظهار کرد: بیمه‌ها و شرکت‌های خصوصی ارائه‌کننده خدمات حسابرسی، پشتوانه اصلی برنامه‌های خصوصی‌سازی دولت به حساب می‌آیند.

«سمند» به هند صادر می‌شود

مذاکره برای صدور سمند به هند یا ساخت این خودرو در این کشور با شرکت‌های هندی در حال انجام است.

مهندس قلم‌بر، مدیر صادراتی ایران‌خودرو افزود: با توجه به سیستم فرمان راست در هند در حال بررسی توجیه اقتصادی صادرات یا تولید خودروی سمند در هند هستیم.

وی ضمن تکذیب خبر بازگشت خودروهای صادراتی پیکان و پژوی ایران‌خودرو از پاکستان گفت: خودروهای تولید ایران فرمان چپ است، درحالی‌که خودروهای پاکستانی فرمان‌راست هستند.

وی در مورد علت ارزان بودن خودروهای ایران در سایر کشورها گفت: معافیت در عوارض و مالیات‌ها برای خودروهای صادراتی علت ارزان بودن این خودروها نسبتبه مشابه داخلی آنها است.

وی افزود: قیمت پژو 206 فرانسه در خود این کشور 13 هزار دلار و در بازارهای هدف خارجی هفت هزار دلار است.

وی افزود: برای همکاری با کشورهایی غیر از فرانسه با فیات به نتایج نهایی قرارداد رسیدیم، برای تولید خودرو با آلمان نیز در حال مذاکره هستیم.

24 شهریور 1392؛ لاریجانی: دولت قبل عامدانه تخلف می‌کرد

علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه عبدالرضا رحمانی‌فضلی و امین‌حسین رحیمی، روسای سابق و فعلی دیوان محاسبات کشور گفت: در دولت قبل مواردی داشتیم که به‌صورت عامدانه تخلفاتی صورت گرفت و این تخلفات از بالاترین مقام بود؛ درحالی‌که پایه اولیه عدالت اجرای قانون است. نمی‌دانیم این چه عدالتی است که در آن قانون رعایت نمی‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: برخی مواد قانونی درست اجرا نشد و این تخلفات عامدانه بود و موضوع نقص در فهم قانون یا عدم رعایت به دلیل دانش کم نبود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید