نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 مهر

مبارزه با گرانفروشی بسیار سخت انجام خواهد شد

کدخبر: ۵۲۴۴۸۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مبارزه با گرانفروشی بسیار سخت انجام خواهد شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم مهر 1352؛ مبارزه با گرانفروشی به‌صورت بسیار سخت انجام خواهد شد

دیشب هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف جلسه داشت. در این جلسه مساله تامین گوشت تهران کمک به موسسات مرغداری در زمینه کاهش هزینه‌های تولید مرغ و تخم‌مرغ، فروش گوشت بسته‌بندی شده فاسد نشدنی در فروشگاه‌ها مبارزه گسترده با گرانفروشی و تقسیم شهر به مناطق بازرسی و کیفر گرانفروشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در دور روز آینده جلسه مهمی پیرامون مبارزه با گرانفروشی در وزارت کشور نیز بر دادوستد پیشه‌وران نظارت خواهند داشت و اوامر شاهانه و دستور دولت را که طی دو روز گذشته در این زمینه صادر گردیده است، به مرحله اجرا درخواهند آورد. یک مقام رسمی دولتی نیز اعلام کرد مبارزه با گرانفروشی به صورت بسیار سخت و انعطاف‌ناپذیر انجام خواهد شد.

در جلسه دیشب همچنین اعلام شد که تا پایان این ماه برای کلیه اقلام خواروبار و ارزاق نرخ رسمی داده خواهد شد.

تصریح این نکته بر آن است که شرط اول مبارزه با گران‌فروشی تعیین نرخ برای کالاهاست و تا روز 25 مهرماه کلیه فروشندگان باید بر روی کالاهای خود برچسب قیمت نصب کنند.

هشتم مهر 1372؛ ایران با سهمیه جدید تولید نفت خود موافقت کرد

غلامرضا آقازاده، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در ژنو اعلام کرد: ایران با سهمیه تولید نفت خود برای سه ماه چهارم سال میلادی جاری به میزان روزانه 3 میلیون و 600 هزار بشکه موافقت کرد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی سهمیه جدید تولید نفت ایران را پذیرفته است.

ازسوی دیگر، آقازاده گفت: من تصور می‌کنم در قالب توافق جدید اوپک، عربستان سعودی آماده است سهمیه تولید نفت خود در سه ماه چهارم سال‌جاری را در سطح روزانه 8 میلیون بشکه در روز تثبیت کند.

براساس برآورد وزیر نفت ایران، چنانچه زمستان امسال سرد باشد، قیمت نفت خام پایه اوپک به 19 تا 20 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

هشتم مهر 1382؛ فعالیت بیمه‌های خارجی در کشور آزاد شد

هیات وزیران با اصلاح مقررات تاسیس و فعالیت موسسه‌های بیمه خارجی فعال در مناطق آزاد به این موسسات اجازه داد که با تاسیس دفاتر ارتباطی در سایر نقاط کشور هم فعالیت کنند.

در این اصلاحیه، بندی به ماده یک مصوبه یادشده اضافه شده است که براساس آن، دفتر موسسه بیمه ثبت‌شده در مناطق آزاد برای تسهیل ارتباط با بیمه مرکزی ایران و دیگر سازمان‌های ذیربط در سایر نقاط کشور می‌توانند در سراسر کشور دفاتر ارتباطی ایجاد کنند.

براساس این اصلاحیه، موسسات بیمه ایرانی مشمول مقررات قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری (اعم از دولتی و غیردولتی) می‌توانند در مناطق آزاد به یکی از دو صورت تاسیس شعبه و ایجاد نمایندگی با رعایت قانون، تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری و با تاسیس موسسه بیمه با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در چارچوب مقررات این آیین‌نامه فعالیت کنند.

کشتی‌های ساخت ایران تا 2 سال دیگر در اقیانوس‌های جهان تردد می‌کنند

وزیر صنایع و معادن اعلام کرد: بیش از یک میلیار دلار تاکنون در صنعت کشتی‌سازی کشور سرمایه‌گذاری شده است.

مهندس اسحاق جهانگیری افزود: توافق‌های خوبی در مورد ساخت کشتی در ایران صورت گرفته و نخستین قراردادی که امضا شده، ساخت شش فروند کشتی اقیانوس‌پیما است.

وی گفت: از مجموع شش فروند کشتی یادشده، نخستین آن در آلمان ساخته شده و ساخت دومین کشتی، مردادماه امسال در بندرعباس آغاز شده است.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد، تا دو سال آینده شاهد حضور کشتی‌های ساخت ایران در اقیانوس‌های جهان باشیم.

وزیر صنایع و معادن ادامه داد: با ساخت کشتی در ایران ابتدا 30 درصد صرفه‌جویی ارزی حاصل می‌شود، اما با تداوم ساخت کشتی در کشور می‌توان میزان صرفه‌جویی ارزی را تا 60 درصد افزایش داد.

هشتم مهر 1392؛ صدور حکم 3 نماینده متهم در فساد 3 هزار میلیاردی

سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران جزئیات رسیدگی به پرونده سه نماینده مجلس را که در پرونده سه هزار میلیاردی متهم بودند، تشریح کرد.

قاضی محسن افتخاری اظهار کرد: در پرونده فساد سه هزار میلیاردی سه نماینده مجلس، متهم بودند که به اتهام آنها در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شد.

وی افزود: براساس حکم دادگاه دو نفر از متهمان محکوم شده و برای آنها حکم مجازات صادر شد. سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران درخصوص زمان ارسال پرونده به دیوان عالی کشور گفت: به دلیل اینکه برخی نمایندگان ساکن شهرستان هستند روند ابلاغ حکم زمان لازم دارد و احتمال می‌رود این پروسه دو ماه طول بکشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید