نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15 آبان

میزان تولید نفت ایران تغییر نمی‌کند

کدخبر: ۵۳۲۴۴۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
میزان تولید نفت ایران تغییر نمی‌کند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 آبان 1352؛ میزان تولید نفت ایران تغییر نمی‌کند

جمشید آموزگار، وزیر دارایی ایران در مصاحبه با روزنامه «السیاسه» اظهار کرد: تولید نفت ایران به دنبال تصمیم کشورهای عرب – مبنی‌بر کاهش تولید خود – افزایش نیافته است.

وی افزود: ایران از برنامه تولیدی که دو سال پیش تهیه شده پیروی خواهد کرد.

آموزگار خاطرنشان کرد که وی از درخواستی که عربستان سعودی برای کشورهای اسلامی غیرعرب فرستاده و از آنها خواسته است تولید نفتشان را افزایش ندهند، اطلاعی ندارد.

وزیر دارایی ایران سپس با پرداختن به موضوعات مربوط به خلیج فارس خاطرنشان کرد که تصمیم ایران مبنی‌بر ایجاد یک حوضچه خشک در بندرعباس کماکان به قوت خود باقی است گو آنکه بحرین و دوبی تصمیم گرفته‌اند هر کدام یک حوضچه خشک بسازند.

آموزگار اظهار کرد: تصمیم توسعه حدود آب‌های سرزمینی ایران تنها به کشتی‌های ماهیگیری مربوط می‌شود و آثار سیاسی یا نفتی در پی نخواهد داشت.

15 آبان 1382؛ سند نهایی چشم‌انداز 20 ساله کشور ابلاغ شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سند نهایی چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران به سران سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افق روشن ایران را در سال 1404 هجری شمسی ترسیم کردند.

براساس این سند راهبردی، ایران کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل خواهد بود.

بخشی از متن سند نهایی چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران به این شرح است:

... در چشم‌انداز 20 ساله: ایران کشوری است توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل.

جامعه ایرانی در افق این چشم‌انداز، چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:

- توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی با تاکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی.

- برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی.

- امن، مستقل و مقتدر با سامان‌ دفاعی مبتنی‌بر بازدارندگی همه‌جانبه و پیوستگی مردم و حکومت.

- دارای تعامل سازنده و موثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.

در تهیه، تدوین و تصویب برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالیانه این نکته مورد توجه قرار گیرد:

شاخص‌های کمی کلان آنها از قبیل نرخ سرمایه‌گذاری، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، نرخ اشتغال و تورم، کاهش فاصله درآمد میان دهک‌های بالا و پایین جامعه، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و توانایی‌های دفاعی و امنیتی باید متناسب با سیاست‌های توسعه و اهداف و الزامات چشم‌انداز، تنظیم و تعیین گردد و این سیاست‌ها و هدف‌ها به‌صورت کامل مراعات شود.

15 آبان 1392؛ وزیر اقتصاد: شرایط بازار نرخ ارز را مشخص می‌کند

وزیر اقتصاد در مورد اظهارات چند روز پیش خود در مجلس مبنی‌بر اینکه دلار با قیمت زیر 2600 تومان در بازار به صلاح نیست، گفت: «آدم زنده استدلال‌های خود را با زبان خود بیان می‌کند، من در مجلس تاکید کردم سیستم تعیین نرخ ارز براساس قانون باید شناور و مدیریت‌شده باشد.»

طیب‌نیا اظهارات یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را که به نقل از وی گفته بود دلار زیر 2600 تومان به صلاح اقتصاد کشور نیست، تکذیب کرد و گفت: «شرایط بازار نرخ ارز را مشخص می‌کند؛ آنچه من عنوان کردم این بود که دولت با تغییرات ناگهانی و سریع و حتی موقتی نرخ ارز مخالف است، زیرا کاهش و افزایش شدید نرخ ارز به ضرر مردم تمام می‌شود.»

طیب‌نیا تاکید کرد: «با تعیین نرخ ارز در بازار موافقم و هیچ‌گاه نمی‌گویم من با نرخ مشخصی موافقت یا مخالفت دارم.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید