نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4 دی

حمله عراق به سیاست‌های نفتی کشورهای عربی!

کدخبر: ۵۴۳۸۱۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
حمله عراق به سیاست‌های نفتی کشورهای عربی!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم دی 1352؛ تحریم نفتی اعراب ادامه می‌یابد

عبدالرحمن العتیقی، وزیر نفت کویت اعلام کرد: کشورهای عرب محدود کردن تولیدات نفتی را تا هنگامی که راه‌حلی برای بحران خاورمیانه پیدا نشده است، ادامه خواهند داد.

عتیقی اضافه کرد: کویت مایل نیست ثروت نفتی خود را در برابر دریافت پول متزلزلی مانند دلار آمریکا که هر سال به طور متوسط 20 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد، به هدر دهد.

وزیر نفت کویت گفت ما در اکتبر گذشته تصمیم گرفتیم که آمریکا و هلند را هدف تحریم نفتی قرار دهیم و مضافا هر ماه تا درصد معینی از تولیدات نفتی خود بکاهیم. پیروی از این روش تا وقتی که راه‌حلی برای بحران خاورمیانه پیدا نشده و خروج اسرائیل از اراضی اشغالی کشورهای عرب تضمین نگردیده است، ادامه خواهد یافت.

عراق سیاست نفتی اعراب را به شدت مورد حمله قرار داد

جلسه‌ای که دیروز به وسیله وزیران نفت کشورهای عرب تولیدکننده نفت در کویت تشکیل شده بود تا اثرات و نتایج استفاده اعراب از حربه نفت را ارزیابی کند، بعد از 4 ساعت موقتا تعطیل شد و این امر از اختلاف‌نظرهای بزرگی که میان عراق و سایر کشورهای عرب تولیدکننده نفت پدید آمده است، پرده برداشت.

دکتر رشید الرفاعی، وزیر ارتباطات عراق که به جای سعدون حمادی وزیر نفت این کشور به کویت فرستاده شده بود، اظهار کرد که وی از دریافت این خبر که یکی از هدف‌های تشکیل جلسه وزیران نفت کشورهای عرب در کویت در فشار گذاشتن عراق برای پشتیبانی از تقلیل تولیدات نفتی به منظور اعمال فشار بر اسرائیل برای تخلیه اراضی اشغالی اعراب می‌باشد، مایوس و دلسرد شده است.

رفاعی اعلام کرد که عراق مایل است منافع تمام کشورهای امپریالیست را که از اسرائیل حمایت می‌کنند، ملی کند و آنها را به طور کامل در معرض تحریم نفتی قرار دهد ولی دولت عراق در عین حال اصرار دارد که نفت موردنیاز کشورهای دوست اعراب تامین شود.

چگونه ارزشیابی خدمات و قیمت کالاها اعلام شد

نحوه نرخ‌گذاری خدمات تبلیغاتی، نشریات خارجی و داخلی، تهویه، ‌آسانسور و شوفاژ مشخص گردید.

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف به‌منظور تعیین ارزش خدمات معیارهای جدیدی را تصویب کرد. این هیات مقرر داشت که هنگام تعیین ارزش خدمات باید سرمایه واحد صنفی بهای ابزار، نیروی انسانی و مهارت، شرایط محیط کار، مواد اولیه مورد توجه قرار گیرد.

افراد صنوف مختلف و عرضه‌کنندگان آن دسته از کالاها که اعلام نرخ آنها ضروری نیست، با توجه به خدمات مشابه ارزش خدمات را تعیین و اعلام خواهند کرد و در صورت اجحاف مسوول اقدام خود خواهند بود.

به موجب این مقررات هزینه خدمات تبلیغاتی به موجب قراردادی تعیین می‌گردد و جراید و مجلات داخلی باید به قیمت مشخص‌شده و جراید خارجی حداکثر با صدی پنجاه سود فروخته شوند.

برای تعیین پراخت کرایه آسانسورها، تهویه‌ها، شوفاژها، مراکز تلفنی و خدمات مشابه، موسسه عرضه‌کننده باید به کمیسیون نظارت مراجعه کند و پس از جلب موافقت کمیسیون در مورد نرخ اقدام کند. اجرت خدماتی که در فهرست خدمات ماده 45 قانون نظام صنفی قرار نمی‌گیرند، براساس ارزش تولیدی یک ساعت کارگر و با در نظر گرفتن مهارت محاسبه خواهد شد.

چهارم دی 1382؛ قیمت دلار 835 تومان / بنزین 80 تومان

مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: قیمت پیش‌بینی‌شده برای هر لیتر بنزین در بودجه سال آینده 800 ریال است.

محمد کردبچه افزود: درآمد مالیاتی حاصل از فروش بنزین از یک هزار میلیارد ریال سال‌جاری به دو هزار میلیارد ریال در بودجه سال آینده افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: رشد 10.5 درصدی کل بودجه تنها به دلیل افزایش هزینه‌های جاری و توجه به وضعیت معیشتی کارکنان دولت صورت گرفته است.

کردبچه پیش‌بینی درآمد 7 هزار میلیارد ریالی ناشی از واردات خود را قابل تحقق دانست و تصریح کرد: با توجه به میزان تعرفه‌های پیش‌بینی‌شده این درآمد حاصل خواهد شد.

وی نرخ ارز در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده را 8350 ریال عنوان کرد و گفت: هرچند در بودجه سال گذشته نرخ ارز 7950 ریال در نظر گرفته شده بود، اما عملا دلار با نرخ 8300 ریال محاسبه شد؛ لذا نرخ ارز تغییر آن چنانی با سال گذشته ندارد.

چهارم دی 1392؛ وابستگی به نفت 60 درصد بیشتر شد

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به نقد و بررسی بودجه کل کشور در سال 93 پرداخت.

این نهاد وابسته به مجلس شورای اسلامی در گزارش خود، سیاست قیمت‌گذاری کالاهای اساسی در سال 93 را مبهم دانسته و آورده است: «هرچند دولت برای جبران کسری اعتبارات مربوط به ردیف مابه‌التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی در سال‌جاری اصلاحیه داد و رقم پیش‌بینی‌شده در قانون را به دو برابر افزایش داد، اما این ردیف را در لایحه سال آینده حذف کرده است. از این حیث سیاست دولت برای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی در سال 93 مبهم است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه افزوده است: «در لایحه بودجه 93 در بین ردیف‌های ذیل «اعتبارات یارانه‌ها» ردیف «مابه‌التفاوت نرخ ارز واردات کالاهای اساسی و نهاده‌‌های کشاورزی» در لایحه بودجه سال آینده حذف شده است. در ماه‌های ابتدایی سال 92 کالاهای اساسی با نرخ ارز 12260 ریال وارد شده است، سپس این نرخ به 25000 ریال افزایش یافت و پس از استقرار دولت جدید قرار شد که واردات کالاهای اساسی با نرخ قبلی 1226 ریال انجام شود. به همین دلیل نیز دولت ضمن اصلاحیه بودجه، اعتبار ردیف مزبور را از 51 هزار میلیارد ریال به 110 هزار میلیارد ریال افزایش داد.

این نهاد وابسته به مجلس افزوده است، منابع حاصل از نفت در لایحه بودجه نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال 1392 حدود 60 درصد رشد داشته است و حتی با تعدیل‌های ناشی از افزایش نرخ ارز و قیمت هر بشکه نفت خام و افزایش داخلی میعانات گازی، حدود 28 درصد نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال 1392، حدود 60 درصد رشد داشته است و حتی با تعدیل‌های ناشی از افزایش نرخ ارز و قیمت هر بشکه نفت خام و افزایش داخلی میعانات گازی حدود 28 درصد نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال 1392 بیش‌برآورد شده است که غیرمحتاطانه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید