نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15 دی

3 نیروگاه اتمی در ایران احداث می‌شود

کدخبر: ۵۴۶۳۱۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
3 نیروگاه اتمی در ایران احداث می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 دی 1352؛ سه نیروگاه اتمی احداث می‌شود

امروز خبرنگار اطلاعات کسب اطلاع کرد تبدیل سیستم مصرف انرژی در ایران و افزایش نیروی برق به نحوی که بتواند به‌تدریج جایگزین مصرف فرآورده‌های نفتی شود، اساس مطالعات و بررسی‌های جدیدی است که در وزارت آب و برق شروع شده است و ایجاد نیروگاه‌های برق اتمی در راس این مطالعات قرار گرفته است.

محدود بودن ذخایر نفتی و افزایش قیمت آن فلسفه جدیدی را که شاهنشاه آریامهر بازگوکننده آن بودند در جهان به وجود آورده است که براساس آن از نفت حتی‌الامکان در صنایع پتروشیمی باید استفاده شود؛ زیرا از این منبع غنی بشر توانسته است تاکنون حدود 10 هزار فرآورده گوناگون موردنیاز تهیه کند.

در مطالعات جدید کارشناسان به ارزش نفت توجه بیشتر خواهد شد و لزوم تولید هرچه بیشتر برق و عرضه آن از طریق بشکه سراسری به کلیه نقاط ایران مورد بحث قرار می‌گیرد.

دکتر ایرج وحیدی، وزیر آب و برق گفت: انتظار می‌رود اولین نیروگاه برق اتمی ایران از اواخر برنامه ششم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

آنچه تاکنون قطعی به‌نظر می‌رسد این است که این واحد نیروگاه اتمی در بندرعباس و بندر بوشهر به کار خواهد افتاد.

سومین نیروگاه نیز در شمال و نزدیک به دریای خزر احداث می‌شود.

15 دی 1372؛ مسکن بیشترین درآمد خانوارهای شهری را به خود اختصاص می‌دهد

متوسط هزینه سالانه خانوار شهری در سال 1370 برابر 3 میلیون و 58 هزار و 691 ریال و هزینه متوسط خانوار روستایی یک میلیون و 931 هزار و 253 ریال بوده است.

در سال 70 هزینه سالانه 5.3 درصد از خانوارهای شهری و 13.6 درصد از خانوارهای روستایی مورد بررسی، کمتر از 480 هزار ریال، 17 درصد از خانوارهای شهری و 30 درصد از خانوارهای روستایی بین 480 هزار تا یک میلیون و 200 هزار ریال بوده و هزینه‌ سالانه 77.7 درصد از خانوارهای شهری و 56.1 درصد خانوارهای روستایی بیش از یک میلیون و 200 هزار ریال بوده است.

در میان هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای شهری هزینه مربوط به مسکن با 50.8 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده که نسبت به سال 1369 برابر 34.5 درصد افزایش داشته است و در میان خانوارهای روستایی هم مسکن با سهمی معادل 29.2 درصد از هزینه‌های غیرخوراکی را دارد که این هزینه نسبت به سال 1369 برابر 39.8 درصد افزایش داشته است.

15 دی 1382؛ تهرانی‌ها زیر چتر آلاینده‌ها تنفس می‌کنند

مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوا (مهار) با توجه به گزارش سازمان هواشناسی، پیش‌بینی کرد شاخص کیفیت هوای تهران امروز در شرایط «ناسالم» قرار گیرد و تهرانی‌ها زیر چتر آلاینده‌ها تنفس خواهند کرد. هواشناسی پیش‌بینی کرده است آسمان تهران امروز کمی ابری تا نیمه ابری همراه با مه رقیق به تدریج با کاهش ابرناکی همراه باشد.

بر این اساس، اعلام شده که شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار خواهد گرفت.

«مهار» همچنین اعلام کرد، شاخص کیفیت هوای تهران به جز مناطق مرکزی و پرتردد شهر در شرایط سالم قرار دارد.

15 دی 1392؛ طرح انتقال آب دریای خزر تغییر کرد

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام تغییر اهداف طرح انتقالی آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و مشخصا استان سمنان به کمتر از یک پنجم پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در دولت گذشته گفت: برنامه بهره‌برداری از آب دریای خزر تغییر یافته است.

ستار محمودی با اعلام تکمیل ظرفیت استفاده از آب در  40 درصد دشت‌های کشور گفت: نسبت میزان تقاضا برای آب زیرزمینی بسیار بیشتر از ظرفیت موجود است و گاه امکان هیچ تخصیص جدیدی وجود ندارد، اما در برخی سرشاخه‌ها که هنوز امکان استفاده از آب رودخانه وجود دارد به متقاضیان با نظر کارشناسی آب تخصیص می‌یابد.

قائم مقام وزیر نیرو اظهار کرد: در سایر مناطق نیز آب کیفیت مناسب ندارد یا متقاضی برای مصرف وجود ندارد.

خرید و فروش خودرو در کوبا آزاد شد

رائول کاسترو، رهبر کوبا اخیرا قانون 1962 را که به موجب آن فروش خودروها را محدود می‌کرد، تغییر داد و طی حکمی جدید از این پس شهروندان کشور آمریکای جنوبی می‌توانند به فروش موتورسیکلت، ون و مینی‌بوس بپردازند. روزنامه دولتی «گزت» نوشت، این اقدام می‌تواند باعث تحول و توسعه حمل و نقل عمومی شود که یک اولویت به نفع مردم است. همچنین عایدات بر درآمدهای اضافی شامل مالیات کسب شده از فروش خودروها نیز برای تامین مالی این مساله صرف خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید