نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 6 شهریور

افتتاح نمایشگاه بزرگ رشد و توسعه در نمایشگاه بین‌المللی با سخنرانی میرسلیم!

کدخبر: ۵۹۴۴۹۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
افتتاح نمایشگاه بزرگ رشد و توسعه در نمایشگاه بین‌المللی با سخنرانی میرسلیم!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

ششم شهریور 1353؛ کاهش تولید نفت عربستان عمدی بوده است

روزنامه واشنگتن پست نوشت که اعلام خبر مربوط به کاهش تولید نفت عربستان سعودی در نتیجه خرابی وضع جوی در ماه جاری ضربه تازه‌ای است که به کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت وارد شده است چون این کشورها و در راس آنها آمریکا در تلاشند تا به کمک عوامل بازاری و فشار قانون عرضه و تقاضا وسایل ارزان شدن قیمت نفت را فراهم کنند.

از طرف دیگر روزنامه وال استریت ژورنال ارگان محافل صنعتی و بازرگانی آمریکا بار دیگر به دولت واشنگتن توصیه کرد که بحران نفت را جدی‌تر بگیرد و کاری کند که از نیاز و وابستگی آمریکا به نفت وارداتی کاسته شود.

واشنگتن پست و وال استریت ژورنال هر دو نوشته‌اند که کاهش تولید نفت در کشور سعودی معلول خرابی وضع جوی نبوده بلکه جنبه و هدف‌های عمدی داشته است. تنها چند روز قبل کشورهای کویت و ونزوئلا که هر دو از اعضای سازمان ممالک صادر کننده نفت (اوپک) هستند اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند تولیدات نفتی خود را کاهش دهند. کویت روزی 600 هزار بشکه و ونزوئلا روزی 10 هزار بشکه از میزان تولید نفت خود کاسته‌اند و یا خواهند کاست. دولت لیبی نیز اخیرا بدون آنکه اعلام کند از میزان تولید نفت خود کاسته است.

واشنگتن پست نوشته است که هدف از اقدامات نفتی اخیر کویت و لیبی و ونزوئلا و حتی عربستان سعودی این است که به طور مصنوعی قیمت نفت‌های صادراتی خود را در سطح بالایی نگه دارند.

یخچال ارزان می‌شود

کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فلزی خانگی در روزهای نخست هفته آینده فهرست یکی دو رقم از مصنوعات خود را که مورد تجدید قرار داده و آنها را ارزان خواهند کرد، منتشر خواهد ساخت. در این فهرست یخچال‌های خانگی در صدر قرار دارد و به قرار اطلاع این یخچال‌ها بین 200 تا 1200ریال ارزان‌تر خواهد شد.

این اولین اقدامی است که عملا واحدهای صنعتی بزرگ نظیر ارج، جنرال الکتریک، آزمایش، جنرال استیل و واحدهای دیگر سازنده در جهت تقلیل قیمت محصولات خود انجام خواهند داد.

در مورد سایر اقلام مصنوعات فلزی خانگی نظیر بخاری، آبگرمکن، آبسردکن، اجاق گاز و کولر نیز تصور می‌رود پس از مطالعات بیشتری که به وسیله مدیران و صاحبان واحدهای صنعتی صورت خواهد گرفت در هر مورد که امکان باشد، کاهشی به نفع مصرف‌کنندگان داده خواهد شد.

ششم شهریور 1363؛ مهندس موسوی: استراتژی توسعه ایران، قطع وابستگی است

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر درباره استراتژی توسعه ایران گفت: ما یک خطی داریم که این خط را مردم ترسیم کرده‌اند و آن این است که به هر نحو شده باید وابستگی‌ها را قطع کنیم ما وابستگی سیاسی‌مان را قطع کردیم، وابستگی فرهنگ‌مان را بالنسبه قطع کردیم و بیشتر باید تلاش کنیم. وابستگی اقتصادی هم یکی از این وابستگی‌هاست که باید قطع بکنیم در طول انقلاب البته یک تحول عمیقی صورت گرفته که همیشه در این بحث‌ها باید به آن توجه داشت و آن این است که رابطه تصمیمات اقتصادی با تصمیمات سیاسی تا اندازه‌ای دگرگون شده به این معنا که در قدیم رابطه سیاسی با رابطه اقتصادی یک معنای همگنی را تشکیل می‌داد و کشور به سمتی کشیده شده بود که با هر کشوری رابطه اقتصادی داشت، آن کشور سلطه سیاسی هم بر کشور ما داشت، یک کشور بیگانه وقتی با ما ارتباط اقتصادی برقرار می‌کرد در عین صدور کالا فرهنگ خودش را هم صادر می‌کرد متشار خود را نیز صادر می‌کرد، قدرت نظامی و سلطه سیاسی خودش را هم صادر می‌کرد، قدرت نظامی و سلطه سیاسی خودش را هم صادر می‌کرد، الان چنین چیزی نیست، این یک مساله.

مساله دیگری که باید در رابطه با جهان خارج به آن توجه کنیم، این است که ما به تدریج مبادلات تجاری خودمان را با جهان غرب دگرگون کردیم، گرچه این مطرح است که ما با ژاپن و کره جنوبی و امثالهم رابطه برقرار کردیم و روابطمان را توسعه دادیم ولی مساله حجم کلی مبادلات است که در مجموع پس از انقلاب با جهان سوم و بلوک شرق متعادل‌تر شده و این مساله به ضرر غرب است ولی هنوز حجم اصلی مبادلات ما با جهان خارج را غرب تشکیل می‌دهد، این یک واقعیت است منتهی این روند کاهشی بوده و فزاینده نبود.

در اینجا ما مشکلی داریم که دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها باید به آن توجه کنند.

اینکه به خاطر آشنایی ما با تکنولوژی غربی و همچنین بالا بودن کیفیت تکنولوژی غرب یک گرایش طبیعی در کشور ما و در میان تکنوکرات‌های ما وجود دارد که ارتباط با اقتصاد غربی و تکنولوژی غربی همیشه به طور قوی حفظ شود.

ما به خار مصالح سیاسی در مقابل این گرایش باید مقاومت کنیم و نه اینکه به ضرر اقتصاد کشور و برنامه‌های خود بیاییم سر ستیز، چشم بسته و کور با این مساله داشته باشیم، نه فقط باید متوجه این نکته باشیم که این گرایش طبیعی، مصالح درازمدت نظام جمهوری اسلامی ما را تحت‌الشعاع قرار ندهد، تکنولوژی آلمان برای ما خیلی راحت به دست می‌آید و راحت می‌توانیم با آن کار بکنیم و تکنسین‌ها و مهندسین ما به سادگی می‌توانند از آن بهره ببرند، کیفیت کالا بسیار بالاست و البته این مساله نباید باعث شود که ما آنچنان وابستگی به این تکنولوژی پیدا کنیم که بعدها همین وابستگی حلقوم ما را بگیرد و فشار بدهد و در مواقع خاصی به ضرر ملت ما تمام شود، آن چیزی که در مجموع مبادلات ما می‌بینیم یک سیر تدریجی از غرب به سمت جهان سوم و بعضی از کشورهای کوچک بلوک شرق است که الان حجم مبادلات ما با آنها نسبت به گذشته بالاتر رفته است.

ششم شهریور 1373؛ نمایشگاه بزرگ رشد و توسعته گشایش یافت

نمایشگه بزرگ رشد و توسعه به منظور معرفی آخرین دستاوردهای انقلاب اسلامی و فعالیت‌های دولت در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و عمرانی کشور عصر دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.

مهندس میرسلیم، وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی در این مراسم طی سخنانی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش نمادین فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولت ذکر کرد.

کورش اسعدی بیگی، مدیرکل تبلیغات دولت نیز با ارائه گزرش از نحوه برپایی نمایشگاه بزرگ رشد و توسعه گفت: این نمایشگاه چهره ایران امروز را به نمایش گذاشته و مردم را با پیشرفت‌های 16 سال گذشته آشنا می‌کند.

وی افزود: در کنار نمایشگاه رشد و توسعه، نمایشگاه دیگری شامل نمایشگاه هشت ساله دفاع مقدس و بازسازی، مطبوعات و پنج سال سازندگی و نقاشی کودکان با عنوان «ایران کشور ما» برپا می‌شود.

مهندس میرسلیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین هنگام دیدن نمایشگاه بزرگ «رشد و توسعه» گفت: مجموعه فعالیت‌های ارائه شده در این نمایشگاه نشان‌دهنده عملکرد دولت در طول برنامه اول توسعه است که در راه تحقق اهداف.

ششم شهریور 1393؛ گام سوم تورم تک رقمی

آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه پس از گروه دخانیات و مواد خوراکی در گروه «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» نیز «تک رقمی» شده است.

براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده نرخ تورم اقلام این گروه در مردادماه به حدود 8/9 درصد رسیده است.

براساس داده‌های بانک مرکزی، در مردادماه سال گذشته این نرخ معادل 2/79 درصد بوده است.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته نیز نرخ تورم سالانه در دو گروه دیگر به ویژه «خوراکی و آشامیدنی‌ها» در اردیبهشت ماه سال جاری تک رقمی شده بود، بنابراین تاکنون از 11 گروه اقلام تشکیل‌دهنده سبد مصرفی خانوار، نرخ تورم در سه گروه تک رقمی شده است. نکته قابل توجه این است که در دوره صعود تورم در سال گذشته نیز این سه گروه سریع‌ترین و شدیدترین واکنش‌ها را به اثرگذاری عوامل تشدیدکننده تورم داشتند و پیش از گروه‌های دیگر، وارد نقطه اوج خود شدند. علاوه بر این، ترتیب صعود نرخ‌های تورم در این سه گروه در دوره تلاطم قیمت‌ها، مشابه توالی کنونی تک رقمی شدن آنان بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که این سه گروه حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات تورم دارند و در حال حاضر نیز زودتر از سایر گروه‌ها با روند نزولی تورم همراه شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید