نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 11 شهریور

بانک مرکزی به هر قیمت نرخ ارز را کنترل می‌کند

کدخبر: ۵۹۵۱۷۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
بانک مرکزی به هر قیمت نرخ ارز را کنترل می‌کند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

پرداخت خسارت به این خریداران خودرو

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 شهریور 1353؛ واردات و صادرات طلا آزاد شد

واردات و صادرات طلا و نقره خام از امروز آزاد اعلام شد. بانک مرکزی رسما اعلام کرد، هیات وزیران در جلسه شنبه 9 شهریور بنا به پیشنهاد بانک مرکزی ایران و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی تصویب کرد که ورود و صدور طلا و نقره خام طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب شورای پول و اعتبار خواهد رسید با موافقت بانک مرکزی ایران مجاز خواهد بود.

به منظور ایجاد تسهیلات برای ورود و صدور و خرید و فروش شمش طلا و نقره به زودی آیین‌نامه‌ای به تصویب شورای پول و اعتبار خواهد رسید و سپس اقدامات لازم از طریق یک یا دو بانک عمده کشور که برای انجام معاملات مربوطه پیشقدم شده‌اند، به عمل خواهد آمد.

این تصمیم به توسعه بازار بین‌الملل پول و سرمایه در ایران نیز کمک خواهد کرد. در عین حال بانک مرکزی ایران در واردات و صادرات این فلز نظارت لازم را به عهده خواهد داشت.

گفتنی است، ورود طلا از 12 آذرماه 1340 به تصویب شورای پول و اعتبار غیرمجاز اعلام شد و از این تاریخ بانک ملی همه ساله طلای موردنیاز را وارد می‌کرد و مقداری از آن به ضرب سکه اختصاص می‌داد و بقیه را برای فروش به اعضای صنف طلا و جواهرساز عرضه می‌کرد.

سدهای جدید در شمال کشور ساخته خواهد شد

در شمال کشور، مطالعات برای احداث چند سد جدید آغاز شده است. این سدها بر روی یکی از شاخه‌های گرگان رود و بر روی رودخانه «تجن» مازندران و بر روی «پل رود» احداث خواهد شد.

وزارت نیرو با استفاده از کلیه امکانات خود، در تمام سطح کشور در جستجوی تهیه آب مهار شده بیشتر برای مردم ایران است تا برای شرب، کشاورزی و برای صنایع کشور که به سرعت در حال رشد و توسعه است، مورد استفاده قرار گیرد در مورد احداث سد بر روی یکی از شاخه‌های «گرگان رود» هم اکنون کارشناسان مطالعات خود را ادامه می‌دهند.

در مورد رود «تجن» مازندران محل مناسب احداث سد در «سلیمان تنگ» خواهد بود.

سد سومی که بر روی «پل رود» احداث می‌شود به احتمال قوی در «رودسر» ساخته خواهد شد.

با احداث سدهای شمالی کشور، به توسعه کشاورزی کمک موثر خواهد شد و به‌خصوص تولید برنج و پنبه افزایش خواهد یافت.

11 شهریور 1363؛ موفقیت کشت آزمایشی برنج در استان کرمان

با تلاش و پشتکار یک کشاورز مازندرانی برای اولین بار بذر 9 رقم برنج شمالی در استان کرمان به بار نشست و محصولی خوب و قابل توجه به دست آمد.

برادر حیدری، شالیکار اهل بابل که سال گذشته به منطقه کهنوج از توابع جیرفت سفر کرده بود، با بررسی موقعیت آب و هوا و حاصلخیزی زمین اقدام به کشت برنج در سطح 34 هکتار از اراضی روستای «رضاآباد» کهنوج کرد و با تجاربی که در این زمینه داشت، موفق شد میزان بازدهی محصول برخی ارقام برنج را نسبت به منطقه شمال کشور بالا ببرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منطقه جیرفت به دلیل عاری بودن از امراض و آفات برنج و پایین بودن میزان تراکم علف‌های هرز کاملا برای کشت برنج مناسب است و در صورت تامین آب کافی می‌توان نسبت به افزایش سطح زیر کشت برخی ارقام برنج در اطراف رودخانه «هلیل رود» اقدام کرد.

وی یادآور شد: با تجربیاتی که به دست آمده اگر هر کشاورز جیرفتی اقدام به کشت برنج حتی در سطح یک هکتار از رقم «آمل 3» بکند می‌تواند 500 کیلو برنج به عنوان مایحتاج افراد خانواده خود ذخیره کرده و حداقل با فروش 6 تن محصول به دست آمده، درآمدی معادل 100 هزار تومان در سال به دست آورد.

11 شهریور 1383؛ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان یزد

مطالعات انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان یزد در دست انجام است و با پایان مرحله مطالعات، مرحله اجرایی انتقال آب آغاز می‌شود. سید حمید کلانتری، استاندار یزد گفت: این طرح که هدف نهایی آن تامین آب صنعتی برای استان یزد و نیز استان‌های کرمان و اصفهان است هم اکنون توسط سازمان آب منطقه‌ای استان یزد در دست مطالعات عملیاتی است.

وی گفت: براساس این طرح آب از حوزه زاگرس و سرشاخه‌های رود کارون به سمت کویر مرکزی ایران هدایت خواهد شد.

استاندار یزد افزود: استحصال آب بر عهده دولت است اما سرمایه‌گذاری آن توسط منابع غیردولتی، بانک‌ها، بخش خصوصی و خارجی انجام خواهد شد.

بانک مرکزی به هر قیمت نرخ ارز را کنترل می‌کند

ابراهیم شیبانی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: ثبات نرخ ارز در بازار آزاد کشور به همراه نرخ تورم موجب وارد شدن دلار به کشور به قصد سفته بازی شده است. دکتر شیبانی گفت: نرخ ارز در کشور شناور و در عین حال مدیریت شده است و بانک مرکزی به هر قیمتی که باشد آن را کنترل می‌کند.

در مورد دلال‌بازی نیز ممکن است در حد پول‌های خرد این کار انجام گیرد اما اگر پول وارد شده به کشور کلان باشد، می‌بایست برای تبدیل به ریال به بانک‌ها مراجعه شود که ما اجازه این کار را به آنها نخواهیم داد.

حتی بسیاری از ایرانیان مقیم خارج حاضر بودند که 5 سال نیز ارز را در کشور نگه دارند اما به علت جلوگیری از سوء‌استفاده این مجوز را صادر نخواهیم کرد . ضمن اینکه رقم‌های کوچک چندان مهم نیست.

شیبانی افزود: از سوی دیگر طی سال‌های گذشته خالص حساب سرمایه کشور مثبت بوده است و در سال 82 این مقدار به 5/2 میلیارد دلار رسیده است که حاکی از امنیت مناسب کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن رد شایعات در مورد تداخل وظایف بانک مرکزی، سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد گفت: آنچه که رئیس‌جمهور در این زمینه مطرح کردند رفع برخی ناهماهنگی‌ها بود. از طرفی با توجه به قانون برنامه چهارم توسعه در آن پیش‌بینی شده رئیس بانک مرکزی، رئیس شورای پول و اعتبار باشد و همچنین رئیس بانک مرکزی مستقیما توسط رئیس‌جمهور تعیین گردد، استقلال نسبی بانک مرکزی تامین خواهد شد ضمن اینکه ما باید با واقعیت‌های جامعه زندگی کنیم و تحولات اقتصادی و سیاسی مسلما تصمیمات بانک مرکزی را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

دکتر شیبانی در مورد انتشار اوراق قرضه ارزی گفت: از آنجایی که طی سال جاری دولت نیازی احساس نمی‌کند بنابراین اوراق قرضه ارزی نیز منتشر نخواهد شد. اما از اوراق قرضه منتشر شده در 2 سال گذشته استقبال بسیار خوبی به عمل آمد از طرفی نرخ این اوراق در حال حاضر از 5/8 به 7 درصد رسیده است که نشان از پایین آمدن ریسک در کشور دارد.

وی ادامه داد: کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا در بانک مرکزی تاسیس شده است و فعالیت‌هایی را جهت اصلاح این قانون انجام داده است.

شیبانی در این مورد گفت: هیاتی داریم که در این مورد با علمای حوزه، این مسائل را بررسی می‌کنند. بنابراین باید مسائل شرعی این بحث‌ها صورت گیرد و سپس علمای شورای نگهبان نیز نظر موافق خود را اعلام کند تا این مسائل در شورای پول و اعتبار بررسی شود.

وزیر اطلاعات: شرکت «تاو» صهیونیستی نیست

علی یونسی، وزیر اطلاعات از شناسایی ده‌ها جاسوس در نهادها و ارگان‌های مهم نظام از جمله جاسوسان انتقال‌دهنده اطلاعات هسته‌ای به خارج از کشور خبر داد و با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات بر کلیه فعالیت‌های مهم کشور نظارتی دقیق دارد، اتهام صهیونیستی بودن شرکت تاو ترکیه‌ای را بی‌اساس خواند.

شرکت تاو پیمانکاری بخش‌هایی از فرودگاه امام را برعهده دارد که از سوی برخی جریانات سیاسی کشور، صهیونیستی خوانده می‌شود و حضور تاو در فرودگاه امام را غیرقانونی می‌دانند.

این اعتراضات سبب شده که فرودگاه امام پس از افتتاح از اردیبهشت ماه گذشته تاکنون متوقف بماند.

یونسی تاکید کرد: وزارت اطلاعات در تشخیص امنیت امور غیرنظامی تنها مرجعی است که حق اعلام نظر دارد. وی ادامه داد: تنها مرجع تشخیص امنیت در حوزه غیرنظامی وزارت اطلاعات است و کسانی که ادعا می‌کنند که این شرکت‌ها، شرکت‌های صهیونیستی هستند، اشتباه می‌کند و دلیلی برای صهیونیست بودن شرکت ترکیه‌ای نیست و این شرکت یک شرکت مسلمان است.

4 مرجع ذی‌صلاح در مجلس ارزیابی قرارداد ال – 90 را آغاز کردند

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع قراردادهایی مثل تاو، ترک‌سل و ال – 90 همان‌طور که قبلا گفته‌ایم مسائل ملی هستند و چون طرف‌های خارجی در این قراردادها نقش دارند، طبعا حساسیت آنها به لحاظ مصالح ملی و منافع کشور بیشتر است و باید با دقت و ملاحظات بیشتری آنها را مورد توجه قرار داد.

بحث اصلی ما این است که فرآیند توسعه صنعتی کشور و در واقع تولیدکننده شدن و صاحب محصول شدن و استقلال اقتصادی ایران متاسفانه در معرض مخاطره قرار گرفته است.

وی افزود: موضوع خودرو لوگان یا پروژه ال – 90 که به نظر من، ما را به سمت مونتاژ کار شدن خارجی‌ها سوق می‌دهد، یک مصداق از اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است. بنده و دیگر دوستان در مجلس بنا به مقتضای وظیفه نمایندگی متعهد به حفظ حقوق ملت و صیانت از منافع کشور و حریم استقلال ایران در همه حوزه‌ها از جمله صنعت می‌باشیم و در همین راستا گوشزد کرده‌ایم که پروژه ال – 90 در حالی مطرح شده است که ما در صنعت خودرو صاحب محصول شده‌ایم و توانمندی طراحی و تولید خودروهای ملی را داریم.

11 شهریور 1393؛ حذف صفر از پول ملی بعد از تورم تک رقمی

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص حذف صفر از پول ملی با توجه به کاهش نرخ تورم گفت: هم برای حذف صفر از پول ملی و هم میزان انتشار اسکناس متناسب با شرایط روز برنامه‌ریزی‌های لازم در بانک مرکزی صورت گرفته است. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، حذف صفر از پول ملی اقدامی است که باید اتفاق بیفتد که برنامه‌ریزی‌های لازم برای این اقدام صورت گرفته هر چند بهتر است ابتدا نرخ تورم را تک‌رقمی کنیم.

اعلام جزئیات طرح تحول بانکی

علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی تاکید کرد که در حال حاضر تحول در ساختار نظام بانکی، یک مطالبه عمومی است و ضرورت این موضوع از سوی تمام مسوولان اقتصادی احساس می‌شود.

علی طیب‌نیا تحول نظام بانکی را حول چهار محور عنوان و تشریح کرد: تحول اول باید در ارکان نظام پولی کشور انجام شود و نقش مقام پولی در اثر بخشی و نظارت در تحول نظام پولی، بانک مرکزی باید متناسب ساختار سیاسی از استقلال کافی در سیاستگذاری برخوردار باشد.

این مقام مسوول اقتصادی، «تحول در حوزه عملیات بانکی» را محور دوم معرفی کرد و افزود: بانک‌ها باید بر فعالیت‌های بانکی متمرکز شوند و فعالیت‌های غیربانکی آنها محدود شود.

طیب‌نیا «تحول ساختاری و نهادی» را محور سوم دانست و گفت: بازار پولی کشور باید تعمیق یافته و رقابتی شود. در این مسیر «ساختار مالکیتی و مدیریتی» و «قوانین و مقررات فعالیت‌های بانکی» نیز اصلاح شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، چهارمین محور را تحول در فرآیند استقرار سیستم یکپاچه بانکی اعلام و تصریح کرد: تحولات فناوری و استقرار سیستم یکپارچه بانکی، نظام بانکی را متحول کرده است.

رشد واردات خودرو در پنج ماه اول سال

واردات خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال به 48 هزار دستگاه رسید. این میزان واردات خودرو به کشور به معنای رشد 185 درصدی واردات خودرو نسبت به 5 ماه ابتدایی سال 92 است.

براساس آمار گمرک، در پنج ماه ابتدایی سال گذشته تعداد کل خودروهای وارد شده به مرزهای کشور 16 هزار و 959 دستگاه بوده است.

رشد چشمگیر خودروهای وارد شده به کشور در مقایسه با سال‌ گذشته در حالی است که به دلیل طولانی بودن روند واردات خودرو، به نظر می‌رسد بخشی از خودروهای وارد شده در سال جاری مربوط به ثبت سفارش‌های سال گذشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید