نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 9 خرداد

تامین ارز خارج از سیستم بانکی قاچاق تلقی می‌شود

کدخبر: ۵۷۶۱۲۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم. :
تامین ارز خارج از سیستم بانکی قاچاق تلقی می‌شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم خرداد 1353؛ خط آهن خراسان به خط آهن شوروی متصل می‌شود

راه‌آهن ایران با احداث یک خط جدید از طریق مشهد-سرخس و رودخانه تجن به کشور اتحاد جماهیر شوروی متصل می‌گردد.

رادیو مسکو از قول کمیته دولتی روابط اقتصادی شوروی با کشورهای خارجی گفت: یک خط آهن جدید بین ایران و شوروی از طریق مشهد کشیده می‌شود. طول این خط 325 کیلومتر از ناحیه سرخس است.

این خط آهن امکان خواهد داد که حمل کالا میان دو کشور ایران و شوروی مخصوصا کالاهای به مقصد ژاپن و خاور دور از راه مرز خاوری انجام گیرد و از هزینه معاملات بازرگانی میان ایران و جمهوری‌های شوروی واقع در آسیای میانه کاسته شود. برای اجرای این طرح مقرر شده است که در دیدار آینده کارشناسان دو کشور، تصمیمات نهایی اتخاذ گردد.

در اجلاسیه کارشناسان ایران و شوروی برقی کردن راه‌آهن تهران-قم-اصفهان-بافت که راه عمد حمل محمولات اولیه به کارخانه ذوب آهن آریامهر در اصفهان می‌باشد، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

نهم خرداد 1363؛ تامین ارز خارج از سیستم بانکی قاچاق تلقی می‌شود

در پی اعلام تصمیمات جدید کمیته تنظیم بازار ارز که به منظور محدود کردن تقاضا و کنترل نوسانات ارز صورت گرفته است.

دکتر محمدحسین عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران علت اخذ این تصمیمات اظهار کرد: با توجه به مراجعه مستقیم برخی از واردکنندگان کالا به بازار آزاد ارز و اثرات منفی آن در افزایش نرخ ارز و اثرات منفی آن در افزایش نرخ ارز و به دنبال گفت‌و‌گوهایی که با طرف‌های تجاری خارجی انجام گرفت و امکاناتی که از این طریق برای گشایش اعتبارات اسنادی به وسیله سیستم بانکی به وجود آمد، تصمیم گرفته شد همه واردکنندگان بتوانند به صورت عادی، یعنی از طریق سیستم بانکی مبادرت به واردات کالا کنند.

وی تصمیم جدید کمیته بند سه تبصره 29 قانون بودجه را در راستای تصمیمات قبلی این کمیته یعنی محدود کردن تقاضا ذکر کرد و گفت: براساس تصمیمات جدید از این پس تمامی واردکنندگان کالا به کشور منحصرا از طریق سیستم بانکی می‌توانند به عملیات ارزی اقدام کنند و دیگر کسی مجاز به مراجعه به بازار آزاد نیست. همچنین بنابر این تصمیم واردات کالا در مقابل صادرات که قبلا به‌صورت صوری انجام می‌شد و درواقع یک واردکننده فقط مجوز یک صادرکننده را خریداری و ارز موردنیاز را از بازار آزاد تهیهمی‌کرد، از این پس ملغی است و یک واردکننده باید ارز موردنیاز خود را از سیستم بانکی بخرد یا ارز واقعی یک صادرکننده را خریداری کند.

دکتر عادلی تاکید کرد که یک صادرکننده تا زمانی که ارز خود را وارد سیستم بانکی نکند، نمی تواند آن را به فروش برساند، به عبارت دیگر واریزنامه‌های قبلی که به طور عادی به فروش می‌رفت، اکنون باید با ارز مربوطه به فروش برسد و اصل ارز دادوستد شود.

وی اثرات این تصمیم در محدودیت تقاضا در بازار آزاد ارز را مثبت توصیف کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تنها کانال موجود برای حواله ارز به خارج از کشور برای  واردات کالا سیستم بانکی است و غیر از این کانال انتقال ارز به خارج قاچاق تلقی می‌شود.

نهم خرداد 1383؛ صنعت خودرو ایران از واردات نگران نیست

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در صورت واردات خودرو، صنعت خودرو کشور توانایی و قدرت رقابت دارد و جای نگرانی نیست.

دکتر رضا ویسه پس از بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری گروه صنعتی سایپا و نیز ایران خودرو، ورود خودرو به کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: صنعت خودروی کشور در رقابت با خودروهای وارداتی باید توانایی خود را به مردم نشان دهد.

وی، وجود یک چتر حمایتی از صنعت خودرو را ضروری خواند و گفت: برای رسیدن به سطح بلوغ در یک دوره نیز این صنعت مانند دیگر صنایع احتیاج به چتر حمایتی دارد در غیر این صورت همیشه شاهد حضور محصولات خارجی در بازار داخلی هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید