در مدت زمان چهار ماه اتفاق افتاد

کاهش 30 درصدی قیمت اوراق وام مسکن

کدخبر: ۱۵۵۰۳۰
کاهش شدید قیمت اوراق وام مسکن اکنون باعث شده تا قیمت خرید امتیاز وام مسکن 110 میلیونی در میانه آذر ماه 30 درصد ارزانتر از تابستان باشد. در عین حال بررسی ها نشان می دهند که اوراق وام مسکن به مانند سپری در برابر سفته بازی ها نیز عمل کرده و از این طریق در کاهش قیمت مسکن موثر بوده است.
کاهش 30 درصدی قیمت اوراق وام مسکن

این کاهش قیمت در حالی رخ داده است که خریداران واقعی با صف تقاضا نیز رو به رو نمی شوند. هزینه دریافت وام بدون سپرده خرید آپارتمان، پس از سقوط دامنه‌دار قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن،وارد «کف قیمتی» شد. روند تغییرات ماهانه متوسط قیمت اوراق وام خرید مسکن در حالی کماکان در سراشیبی ریزش قرار دارد که دامنه نرخ رشد منفی قیمت اوراق که از ابتدای شهریور ماه آغاز شده بود،هم اکنون به میانه آذرماه نیز کشیده شده است. عقبگرد دامنه دار قیمت اوراق تسهیلات مسکن در حال حاضر هزینه خرید امتیاز وام بدون سپرده خرید آپارتمان برای متقاضیان مصرفی را به میزان 22 درصد در مقایسه با میانگین قیمت اوراق در مرداد ماه کاهش داده است؛ طوری که آن دسته از متقاضیانی که طی ماه‌های پیش رو تا پایان سال عزم قطعی برای خرید مسکن دارند، می‌توانند از هم اکنون برای خرید اوراق تسهیلات اقدام کنند.

متوسط قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن از ابتدای آذرماه در حالی به سطح پاییز سال گذشته نزدیک شدکه عقبگرد هزینه دریافت وام بدون سپرده مسکن برای چهارمین ماه متوالی ادامه دارد. میانگین قیمت هر فقره انواع اوراق تسهیلات بدون سپرده مسکن بر حسب «تاریخ انتشار» و «مدت زمان اعتبار برای مصرف اوراق»،در روزهای اخیر بین 73 هزار و 500 تا 74 هزار و 500 تومان در نوسان بود طوری که میانگین قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی وام مسکن از ابتدای آذرماه تاکنون به‌طور متوسط به سطح 74 هزار تومان رسید. هرفقره اوراق تسهیلات مسکن از زمان انتشار به مدت دو سال تاریخ مصرف دارد و اگر در طول 24 ماه از زمان انتشار تبدیل به وام مسکن نشود، باطل می‌شود. قیمت انواع اوراق تسهیلات مسکن بسته به زمان انتشار و مدت زمان باقی مانده از اعتبار آن، در بازار رسمی مبادله اوراق متفاوت است؛ به طوری که اوراق جدیدتر با چند درصد اختلاف قیمت،گران‌تر از اوراقی هستند که مدت کمتری تا زمان سررسید و ابطال آنها باقی مانده است. سطح 74 هزار تومانی میانگین قیمت هر فقره اوراق در نیمه اول آذرماه پایین‌ترین سطح قیمتی اوراق از ابتدای امسال تاکنون محسوب می‌شود؛ این میزان تقریبا با متوسط قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در مدت مشابه سال گذشته-پاییز94-هم سطح است.

میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن آذرماه پارسال 72 هزار تومان بود که تنها معادل 3 درصد کمتر از میانگین قیمت اوراق در 15 روز اول آذرماه امسال است. قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن در حال حاضر نسبت به اوج جهش قیمت اوراق در تابستان امسال،30 درصد ارزان‌تر شده است. سطح فعلی قیمت اوراق در حال حاضر در مقایسه با میانگین قیمت اوراق در مردادماه -95 هزار تومان-نیز 22 درصد کاهش یافته است. تابستان امسال، به دنبال شوک ایجاد شده ناشی از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بخشی از منابع حساب سپرده «ممتاز» که منابع آن پشتوانه انتشار اوراق وام مسکن است از این حساب خارج شد که همین موضوع منجر به کاهش ناگهانی سطح انتشار اوراق جدید و در نتیجه جهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن تحت تاثیر رشد تقاضای خرید آپارتمان در تابستان شد.

بازار اوراق تسهیلات مسکن در حال حاضر به واسطه سقوط 30 درصدی قیمت اوراق در مقایسه با نقطه اوج قیمت اوراق در میانه تابستان امسال، از هر حیث برای پاسخ به تقاضای مصرفی فعلی، موجود در بازار مسکن، مناسب ارزیابی می‌شود. این در حالی است که به واسطه آنکه حجم تقاضای سفته‌بازی در بازار مبادله رسمی اوراق به حد صفر رسیده است، هم اکنون بازار اوراق به‌طور کامل در اختیار تقاضای مصرفی-متقاضیان دریافت وام برای خرید مسکن-قرار دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید