شاخص قیمت مسکن به بالاترین میزان در 10 سال اخیر رسید

نگرانی از وقوع مجدد بحران در بازار مسکن آمریکا

کدخبر: ۱۵۵۶۰۴
واکنش تقاضای مصرفی به نتیجه انتخابات در آمریکا موجب جهش قیمت مسکن در این کشور شد. شاخص قیمت مسکن آمریکا به بالاترین سطح در 10 سال گذشته رسیده است. این جهش از آنجا ناشی می شود که جامعه آمریکا دونالد ترامپ را رئیس‌جمهوری فاقد برنامه حمایتی برای بخش مسکن می دانند.
نگرانی از وقوع مجدد بحران در بازار مسکن آمریکا

این پیش‌بینی هم‌اکنون رقابت در خرید را به‌وجود آورده است. شاخص قیمت مسکن آمریکا با 2/ 6 درصد رشد در ماه سپتامبر، از نقطه اوج سال 2006 نیز فراتر رفت. برآوردها حاکی است سال آینده، میانگین قیمت مسکن در این کشور 4 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر با خوش‌بینی سمت عرضه به آینده قیمت مسکن، کمبود خانه فروشی، محسوس شده است. در این میان، انتخاب نامتعارف یک جراح مغز و اعصاب برای پست وزارت مسکن و شهرسازی، نگرانی‌ عمومی را تشدید کرده است.

حباب قیمت مسکن در حالی در اقتصاد آمریکا بار دیگر شکل گرفته است که این کشور هنوز خاطره و حتی اثرات بحران بخش مسکن در سال 2008 که به یک بحران مالی فراگیر تبدیل شد را فراموش نکرده است. 

پس از بحران مالی سال 2008 آمریکا که باعث شد اقتصادهای بزرگ دنیا به ورطه نابودی کشانده شوند، بخش مسکن آمریکا در مرکز توجهات قرار گرفت. بر این اساس اقتصاددانان و سیاستمداران دولت‌ها همواره چشم به تغییرات بخش مسکن آمریکا دوخته‌اند. با توجه به آخرین داده‌های منتشر شده درخصوص مسکن این بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، شاخص این بخش بعد از پنجاه و سومین ماه متوالی رشد مثبت، به رکورد جدیدی در ماه سپتامبر رسید. قرار گرفتن شاخص قیمت مسکن آمریکا در سطحی بالاتر از بحران مالی سال 2008-2007، نگرانی‌ها را درخصوص ایجاد یک حباب دیگر در بازار مسکن افزایش داده است. حبابی که ترکیدن آن می‌تواند ضربه مهلکی بر بدنه ضعیف اقتصاد جهان باشد.

به عقیده صاحب‌نظران، در کنار محدودیت عرضه‌ای که وجود دارد، پایین بودن نرخ سود وام‌های رهنی موجب تحریک تقاضای خرید و در نتیجه شتاب رشد در قیمت‌های مسکن شده است. در کنار نگرانی‌هایی که بسیاری از کارشناسان در مورد ایجاد حباب مسکن و ترکیدن آن دارند، بیل بنفیلد، معاون موسسه ارائه‌دهنده وام‌های رهنی «کوئیکن لوآنز» نظری دیگر دارد. او در این رابطه می‌گوید: «باید دید که رکورد جدیدی که برای قیمت‌ مسکن به ثبت رسیده، تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها و اعتبارات گسترده‌ای است که در دهه گذشته وجود داشته است یا خیر. به‌نظر من این افزایش‌ تحت تاثیر کمبود عرضه مسکن و وجود رقابت برای خرید خانه به‌خصوص در غرب کشور است. زمانی که عرضه مسکن افزایش یابد و خریداران خانه با انتخاب‌های متنوعی روبه‌رو شوند، شاهد بازگشت قیمت‌ها به سطح معقولی خواهیم بود.»

به عقیده صاحب‌نظران، با شرایط موجود هیچ‌چیز نمی‌تواند باعث فرونشاندن بخش مسکن آمریکا شود، حتی افزایش نرخ بهره. سوالی که سیاست‌گذاران این روزها با آن روبه‌رو هستند این است که آیا افزایش نرخ بهره و بالابردن هزینه‌های وام گرفتن از سوی فدرال رزرو، باعث کاهش تب قیمت‌های ملتهب شده مسکن آمریکا خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری سی‌بی‌اس آمریکا، به گفته بسیاری از کارشناسان رشد قیمت مسکن در بسیاری از بازارهای آمریکا در سال آینده ادامه خواهد یافت، حتی اگر نرخ وام‌های رهنی این کشور افزایش یابد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، جلسه‌ای را ترتیب خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود که طی آن نرخ بهره اوراق کوتاه‌مدت دولتی به اندازه 25/ 0 درصد افزایش یابد. بر اساس بررسی‌های تحلیلگران بازار مسکن آمریکا، برای اینکه فدرال رزرو موفق شود روند بازار مسکن آمریکا را در شرایط فعلی نگه‌ دارد، باید نرخ بهره را در سال آینده در چند نوبت افزایش دهد. اما به عقیده گروهی از کارشناسان، افزایشی اندک در نرخ بهره که برای اولین بار از دسامبر 2015 اتفاق خواهد افتاد، هیچ تاثیری بر کاهش محسوس تقاضای مسکن این کشور نخواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید