اجرای طرح مسکن اجتماعی 3 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد

راهکار عبور دولت از تله مسکن اجتماعی

کدخبر: ۱۵۵۸۲۸
اگرچه معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین تکلیف فاز اول مسکن اجتماعی طی این هفته و ارسال آن به هیات دولت خبر داده اما ظاهرا ارثیه مسکن مهر که از دولت قبلی برجای مانده است، همچنان وبال گردن دولت است و نمی‌گذارد دیگر برنامه‌های حوزه مسکن به سرانجام برسد. در فاز اول مسکن اجتماعی قرار است 200 هزار واحد مسکونی در قالب کمک ودیعه، اجاره و ساخت مسکن ملکی با عاملیت بنیاد مسکن به دهک‌های پایین جامعه تحویل داده شود، اما هنوز تکلیف 300 هزارواحد مسکن مهر مشخص نیست.
راهکار عبور دولت از تله مسکن اجتماعی

به گزارش اقتصادنیوز وعده‌ای که از اواخر سال 92 و حتی قبل‌تر از آن، در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، از سوی حسن روحانی درباره طرح جایگزین مسکن مهر، چندین بار مطرح شد، اگر ظرف ماه‌های آینده به شکل « آزمایشی »، « محدود » و « عملیاتی روی زمین »، به اجرا درنیاید، می‌تواند به‌عنوان یک نقطه تاریک در کارنامه دولت، به ثبت برسد.

طرح مسکن اجتماعی ، طبق اعلام مسوولان و الگوی پیاده شده در کشورهای مختلف، نیاز سکونتی دو تا سه دهک اول جامعه را هدف قرار می‌دهد. در قالب این طرح، کم‌درآمدهای فاقد توان مالی برای خرید یا اجاره مسکن، باید از طریق پرداخت یارانه اجاره‌بها توسط دولت یا تامین واحدهای مسکونی اجاره‌ای با هزینه حمایتی، تحت‌حمایت مستقیم دولت قرار بگیرند. آنچه طی سه سال گذشته مانع اجرای طرح مسکن اجتماعی شد، تنگنای شدید مالی و محدودیت‌هایی بود که در بودجه دولت وجود داشت. از سوی دیگر، هزینه‌های تکمیل مسکن مهر و خدمات مربوط به آن نیز مشکل نبود اعتبار برای اجرای طرح جایگزین را دو برابر کرده است.

حامد مظاهریان معاون وزارت راه و شهرسازی در حالی از تصویب این طرح با استعداد ساخت 570 هزار واحد در مدت زمان 5 سال خبر می دهد که معاون امور شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می گوید هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و برای این کار تامین منابع نشده است. جواد حق‌شناس در پاسخ به این سئوال که آیا بنیاد مسکن در خصوص مسکن اجتماعی اقدامی انجام داده است یا خیر؟ گفت:هنوز در خصوص مسکن اجتماعی نمی توانم اظهارنظری داشته باشم چرا که هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و اجازه بدهید تا کار تا حدودی به پیش برود تا بتوانیم در خصوص آن اظهارنظر کنیم.

 برآوردها نشان می‌دهد اجرای مسکن اجتماعی دست کم 3 هزار میلیارد تومان در سال منابع مستقیم و غیرمستقیم – شامل یارانه و تسهیلات بانکی - نیاز دارد. با این حال، به صرف نبود اعتبار، نمی‌توان مانع رشد تقاضای مسکن در گروه کم‌درآمدها شد. دولت در این مقطع یک راه ایمن برای اجرای محدود طرح مسکن اجتماعی پیش‌رو دارد که آن، تبدیل واحدهای مسکونی مهر مازاد به واحدهای اجاره‌ای است. کارشناسان اجتماعی، هشدار می‌دهند بی‌عملی نسبت به تامین نیاز حساس‌ترین قشر متقاضی مسکن می‌تواند باعث اجرای طرح‌های پرهزینه و مشکل‌ساز در آینده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید