رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در شورای شهر مطرح کرد:

4 عامل ترافیک فلج کننده تهران

کدخبر: ۱۵۶۲۲۸
سال های سال است که تهران با ترافیک دست و پنجه نرم می کند. اما ترافیک بی سابقه ای که از اواخر پاییز بر خیابان ها و بزرگراه ها حاکم شده و تهران را در بعضی شب ها فلج می کند، موجب شد تا شورای شهر از رئیس پلیس راهور تهران بزرگ دعوت کند تا با حضور در جلسه این شورا در این زمینه علل ترافیک پاییزی مورد بررسی قرار گیرد.
4 عامل ترافیک فلج کننده تهران

به گزارش اقتصادنیوز از نگاه پلیس راهور ترافیک اینچنینی تهران بی سابقه نبوده است اما امسال تحت‌تاثیر چهارعامل تشدید شده است. به اعتقاد پلیس راهور علت نخست تشدید ترافیک را باید در عدم تناسب سیستم حمل‌ونقل عمومی و امکاناتی که برای تردد خودروهای شخصی ایجاد شده است، جست‌وجو کرد؛ به این معناکه استفاده از خودروی شخصی برای شهروندان سهل‌الوصول‌تر از دسترسی به حمل‌ونقل عمومی کارآمد است.

علت دوم معضلات ترافیکی را به توقع بیش از اندازه از پلیس راهور در مدیریت ترافیک نسبت داد و این در حالی است که مدیریت ترافیک در ابرشهرهای جهان بر خلاف تهران، ابتدا با ابزار تنظیم مقررات و اصلاح رویه‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت هرجایی که مساله قابل حل نبود، ماموریت به پلیس محول می‌شود. رشد جمعیت شهرهای اقماری در حومه تهران نیز سومین عامل تشدید ترافیک محسوب می‌شود به نحوی که بر اساس تحقیقات پلیس، 20 درصد از حجم ترافیک روزانه تهران ناشی از ورود خودروهای شخصی از شهرهای حومه به تهران است. چهارمین علت تشدید ترافیک پاییزی تهران نیز مربوط به کم‌اثر بودن ضوابط حداقلی موجود در کنترل ترافیک است.

سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ترافیک تهران را به یک بیمار تشبیه کرد که با بیماری وخیمی دست به گریبان است و کوچک‌ترین عارضه جدیدی اعم از یک برف زمستانی، برپایی میهمانی 450 نفره در یکی از تالارهای شهر یا برگزاری یک نمایشگاه پر بازدید می‌تواند آن را به کما ببرد و رخداد ترافیکی کم‌سابقه‌ای شبیه ترافیک فلج‌کننده هفتم آذرماه تهران را رقم بزند.

رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین از کم‌اثر بودن ضوابط ترافیکی موجود نیز سخن گفت. پلیس اعتقاد دارد برخی از مقررات ترافیکی وضع شده در سال‌های اخیر به جای آنکه «علت ترافیک» را هدف قرار داده و به ساماندهی عبور و مرور خودروها و سبک‌سازی معابر شهری منجر شود، نسخه‌های کم‌اثری برای «معلول‌های ترافیک» محسوب می‌شود که این مقررات را تجویز می‌کنند. به‌عنوان مثال در حالی که آلودگی هوا در تهران معلول استفاده بی‌رویه و افراطی از خودروی شخصی است، طی سال‌های اخیر مدیریت شهری برای حل آلودگی هوا از طرح زوج‌وفرد استفاده کرد که نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداد، بلکه باعث افزایش ترافیک در محله‌های مجاور محدوده اجرای طرح شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید